20 tips tegen slapeloosheid | Hoe je voor eens en altijd afrekent met slecht slapen!
12 juni 2022 
20 min. leestijd

20 tips tegen slapeloosheid | Hoe je voor eens en altijd afrekent met slecht slapen!

Tips tegen slapeloosheid. Iedereen herkent het vast wel, je woelt en draait en je kunt de slaap niet vatten.
Na uren naar het plafond te hebben gestaard is de nacht alweer bijna voorbij. Met deze 15 beste tips voor slapeloosheid sta je niet meer gebroken en gefrustreerd op.🙂

man-kan-niet-slapen

Wanneer je last hebt van slapeloosheid kan je dat flink opbreken. Je wilt graag slapen maar het lukt niet, daardoor blijf je in een vicieuze cirkel zitten. Het is belangrijk om die cirkel te doorbreken en erachter te komen wat de oorzaak is van jouw slapeloosheid. Goed en voldoende slapen is ontzettend belangrijk voor je gezondheid. Niets voor niets behoort slapen tot één van de eerste universele levensbehoefte.  Als je last hebt van slapeloosheid heeft dat veel gevolgen voor zowel de korte als de lange termijn.

Als je echt je slapeloosheid wilt aanpakken dan zal je terug moeten gaan naar de basis. Er wordt zoveel aangeboden op het internet van diverse middeltjes tot drankjes, die jouw zouden kunnen helpen om direct van je slapeloosheid af te komen. Vaak zijn deze middeltjes enkel van korte duur. Om echt van je slapeloosheid af te komen is het van belang dat je de oorzaak grondig gaat aanpakken.

Een nacht slecht slapen is vervelend, maar gelukkig niet heel erg. Helaas zijn er heel veel mensen die vaak van deze nachten doormaken en door verschillende redenen niet goed kunnen slapen. Op korte termijn heeft dat al een nadelig effect op je functioneren. Op de lange termijn is het een stuk ingrijpender en kan het je enorm veel stress opleveren

In dit artikel gaan we je alle ins en outs geven over slapeloosheid en geven we 20 tips om slapenloosheid te voorkomen.

Wil je meer weten? Lees dan snel verder!

Kijk hier de video van deze blog!


Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Slapeloosheid wordt ook wel insomnie of insomnia genoemd en is een slaapstoornis. Als je slecht slaapt heeft dat gevolgen voor je functioneren overdag en bij chronische slapeloosheid belemmert het je functioneren in je dagelijks leven. 

Je spreekt van insomnie als je meer dan 3 keer per week en langer dan 3 maanden slecht slaapt. We hebben het dan over chronische slapeloosheid.

Er zijn meerderde vormen van slapeloosheid namelijk:

  • je kan moeilijk in slaap vallen;
  • tussendoor wordt je meerdere keren per nacht wakker en je hebt dan moeite om weer in slaap te komen;
  • je wordt veel te vroeg wakker.
Slapeloosheid is een veelvoorkomende slaapstoornis. Je kunt slapeloosheid onderverdelen in acute slapeloosheid en chronische slapeloosheid.

  • Bij acute slapeloosheid slaap je een paar nachten slechter door bijv. een periode waarin je veel stress ervaart door een verhuizing of examen. Of een ingrijpende emotionele gebeurtenis zoals het overlijden van een dierbare of door ziekte. 
  • Bij chronische slapeloosheid blijven de symptomen veel langer aanwezig en er is vaak niet een duidelijke oorzaak. Ook als de problemen zijn opgelost kan de slapeloosheid blijven bestaan. Het kan zijn dat insomnie is aangeleerd terwijl de oorzaak al verdwenen is. Hierdoor wordt je erg beperkt in je lichamelijk en geestelijk functioneren.

Ben je benieuwd naar slaapstoornissen en hun symptomen? Check dan ons artikel: Slaapstoornissen welke symptomen horen daarbij?

Wat zijn de symptomen van slapeloosheid?

Slapeloosheid kent vele gevolgen op de korte- en de lange termijn. Wanneer je een nacht slecht slaapt merk je dat al op de korte termijn. Je voelt je moe en je hebt weinig energie. Als je last hebt van chronische slapeloosheid kan je je minder goed concentreren, wordt je geheugen slechter en kan je veel minder hebben wat resulteert in een korter lontje. 

De gevolgen op de lange termijn zijn ingrijpend voor je gezondheid. Doordat je minder alert en waakzaam bent heb je een grotere kans op ongelukken. Je hebt een verhoogde kans op bijvoorbeeld hart en vaatziekten, diabetes type 2, obesitas en depressie. 

Maar ook je afweersysteem wordt een stuk slechter waardoor je weer meer kans hebt op infecties.

Je kan slapeloosheid dus aan meerdere symptomen herkennen. We hebben ze hieronder nog even op een rijtje gezet.

  1. je hebt moeite om in slaap te vallen;
  2. in de nacht wordt je meerdere keren wakker en ook dan vind je het moeilijk om de slaap weer te vatten; 
  3. in de ochtend wordt je veel te vroeg wakker;
  4. je wordt allesbehalve uitgerust wakker en vaak heb je het gevoel dat je door een vrachtwagen bent overreden;
  5. overdag heb je vaak een moe gevoel;
  6. je bent prikkelbaar en hebt een korter lontje;
  7. je lijf is veel meer gespannen;
  8. stemmingswisselingen nemen de overhand;
  9. een lager concentratievermogen en je krijgt last van je geheugen. Je krijgt het allemaal niet meer zo goed op een rij;
  10. je kunt je somber en alleen voelen;
  11. waarbij je ook meer depressieve gevoelens kan ervaren.

man-ligt-wakker-met-telefoon-in-zijn-hand

Oorzaken van slapeloosheid

Slapeloosheid kan komen door verschillende oorzaken

  1. stress of een traumatische gebeurtenis kan een grote rol spelen in het ontstaan van slapeloosheid; 
  2. slapeloosheid kan ontstaan door externe factoren zoals omgevingsgeluid of teveel licht in je slaapkamer;
  3. het hebben van een slechte slaaphygiëne kan leiden tot slapeloosheid. Door bepaalde gewoontes te hebben ontwikkeld houd dat het slecht slapen in stand. Deze omstandigheden hebben een negatieve invloed op je slaap. Onder een slechte slaap hygiëne wordt verstaan dat je bijv. nog aan aantal koppen koffie drinkt voor het naar bed gaan, dat je te lang kijkt naar een scherm met blauw licht of een ongezonde leefstijl;
  4. ook het werken in ploegendiensten of een jetlag hebben invloed op je slaappatroon. Ze verstoren namelijk je biologische klok. Hierdoor slaap je slechter wat kan resulteren in slapeloosheid; 
  5. de ziekte van Parkinson, Alzheimer, hersenletsel of epilepsie kunnen slapeloosheid veroorzaken. Dit zijn allemaal neurologische aandoeningen;
  6. Als je last hebt van jeuk en (chronische ) pijn zoals reuma heeft dat grote invloed op je slaap;
  7. de menopauze verstoort vaak je slaappatroon. Doordat in de menopauze je melatonine niveau daalt heeft dat invloed op je slaap. Ook de vervelende kwalen zoals nachtzweten en opvliegers die je kan krijgen tijdens de menopauze hebben tot gevolg dat je slechter gaat slapen;
  8. het restless leg syndroom ook wel rusteloze benen genoemd. Als je hier last van hebt is het onmogelijk om je benen stil te krijgen. Je hebt dan een onweerstaanbare drang om te bewegen;
  9. psychische aandoeningen zoals depressie, bipolaire stoornis, posttraumatisch stress stoornis (PTSS) of schizofrenie;
  10. als je last hebt van slaapapneu dan wordt je steeds onbewust even wakker alleen heb je dat zelf niet door. Als je last hebt van slaapapneu dan stopt je ademhaling voor ongeveer 10 seconden; 
  11. bij bepaalde slaapstoornissen zoals narcolepsie en parasomnie;
  12. slapeloosheid kan ook ontstaan door het gebruiken van bepaalde medicijnen zoals slaap en kalmeringsmiddelen;
  13. als je veel naar de wc moet in de nacht verstoort dat je slapen. Dit kan komen door bijv. een prostaat probleem of het gebruik van plaspillen;
  14. met het ouder worden komen er veranderingen in je cognitieve vaardigheden en zenuwbanen, hierdoor verandert je slaapstructuur. 
  15. wanneer je erg angstig bent om blijvend slaapgebrek te houden, zal dat weer resulteren in meer angst en blijf je zo in een vicieuze cirkel;
  16. ook hormonale aandoeningen spelen een rol in slapeloosheid. Bijvoorbeeld een traag werkende schildklier;
  17. het nemen van alcohol is een grote oorzaak van slapeloosheid. Je slaapt van alcohol wel sneller in maar je wordt eerder wakker en je komt niet goed in je diepe slaap.

Wil jij direct starten om je slaap te verbeteren? Klik dan op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


De gevolgen van slapeloosheid (insomnie)

De gevolgen van slapeloosheid zijn zowel zichtbaar op de korte als de lange termijn. Slapeloosheid heeft veel invloed op je dagelijkse functioneren. Zodra je wakker wordt voel je al dat je gebroken op gaat staan. Het gebrek aan slaap kan een ware uitputtingsslag worden en dat is merkbaar in je dagelijkse leven. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor diegene die dicht om je heen staan. Een slaaptekort heeft negatieve gevolgen voor je hersenen en je lichaam. Je kunt last krijgen van geheugen verlies. 

Op de korte termijn uit dat zich in moeheid, minder concentratievermogen, korter lontje en verminderde coördinatie. 

Op de lange termijn zal een ernstig slaaptekort ook kunnen leiden tot een verhoogde kans op hart en vaat ziekten, diabetes type 2 en obesitas. Je kan last krijgen van stemmingswisselingen, minder alert en waakzaamheid, verminderde creativiteit, wazig zien, spierzwakte, en een toename van je stressniveau. 

Wanneer je last hebt van stress zal dit je cortisol niveau doen stijgen. Wanneer je stress ervaart komt er cortisol (stresshormoon) vrij. Als je in de avond slaperig wordt dan komt dat door het hormoon melatonine. Maar bij een verhoogd cortisol niveau zal het hormoon melatonine niet goed zijn werk doen waardoor je slecht in slaap komt.

Als je last hebt van langdurig stress zal je minder goed gaan slapen en wanneer je minder goed slaapt zal je daarvan weer meer stress ervaren. Stress en slecht slapen houden elkaar dan in stand.

Wil jij meer weten over de oorzaken en gevolgen van slecht slapen? Check dan onze blog: Slecht slapen oorzaken en gevolgen!


Je stress niveau verlagen om beter te kunnen slapen?

Check ons gratis e-book: Stress de voornaamste reden van slapeloosheid!

stress-de-voornaamste-oorzaak-van-slapeloosheid!

gespecialiseerd in het onderzoeken van slaapgedrag. Vaak kan je met een verandering in je levensstijl een heel eind komen. Door kleine veranderingen aan te brengen kan je de cirkel doorbreken van slecht slapen. 

Een psycholoog kan ook helpen om met je in gesprek te gaan waarom je slecht slaapt. Vaak is angst voor het slapen zo groot geworden dat je in een vicieuze cirkel bent beland. Die vicieuze cirkel moet dan worden doorbroken. 

Cognitieve gedragstherapie kan daar goed bij helpen. Deze therapievorm wordt met veel succes toegepast in het behandelen van slapeloosheid.

Wanneer je baat hebt bij een kortdurend slaapmiddel kan je denken aan temazepam, zolpidem en zopiclon. Deze medicijnen helpen om in slaap te vallen. Bij langdurende slaapmiddelen moet je denken aan diazepam, lorazepam en oxazepam. Deze medicijnen helpen om door te slapen. Het nadeel van het gebruiken van slaapmiddelen is dat ze vaak verslavend werken en bijwerkingen hebben. Slaapmiddelen gebruik je enkel in overleg met je huisarts!


Zoals je ziet is er niet één beste middel tegen slapeloosheid. Iedere situatie is weer uniek en heeft ook een andere behandeling nodig. Het is belangrijk om echt de oorzaak van het slecht slapen te achterhalen en daar mee aan de slag te gaan.


vrouw-kan-niet-slapen

Vaak kan je de problemen van slapeloosheid al goed aanpakken door een verandering in je leefstijl en routine. Als je oude gewoontes en negatieve gedachten omzet zal dat alleen al positieve invloed hebben op je slapen. Deze 20 tips zullen je op weg helpen om slapeloosheid te voorkomen.

✅ zorg dat je overdag voldoende daglicht krijgt. Daglicht zorgt voor melatonine aanmaak en melatonine is het slaaphormoon die je in de avond slaperig maakt;
✅ voldoende beweging overdag zorgt voor beter slapen in de nacht. Kijk alleen uit met sporten vlak voor het slapen gaan dit omdat je dan adrenaline aanmaakt wat zorgt dat je in een actieve stand staat en zo niet ontspannen gaat slapen;
✅ een vast bedtijd ritueel en routine gaan je helpen om structuur in je leven aan te brengen en zo slapeloosheid te voorkomen. Elke dag op hetzelfde tijdstip opstaan en naar bed gaan. Dit kan in het begin een flinke uitdaging zijn maar zal worden beloont met een mooi slaappatroon;
✅ zorg voor een fijne slaapomgeving. Een koele en donkere kamer is een must. Als je de kamer niet kunt verduisteren met een rolgordijn dan is het Manta Sleep Mask een heel fijn masker wat 100% verduisterd, verstelbaar is en van zeer goede kwaliteit;
✅ probeer geen dutjes te doen overdag. Dit zal er toe leiden dat je in de nacht te vaak wakker wordt. Als je al een goed slaappatroon hebt kan het nemen van een powernap geen kwaad. Dan heeft het doen van een dutje vele voordelen. Maar bij slapeloosheid zullen korte dutjes averechts gaan werken;
✅ vermijd alcohol voor het slapen gaan. Dit zal je waarschijnlijk wel doen inslapen maar je wordt eerder wakker in de nacht waardoor je niet meer goed in slaap komt;
✅ eet niet teveel of te weinig voor het slapen gaan. Met een te volle of lege maag gaan slapen is niet bevorderlijk. Het nemen van een snack met tryptofaan erin zal helpen zoals een handje noten of een banaan;
✅ zorg dat je geen dranken meer neemt met cafeïne neemt. Cafeïne zorgt ervoor dat je actiever wordt en daardoor niet ontspannen naar bed toe gaat.
✅ Goed bewegen overdag door wandelen of sporten helpt om goed te gaan slapen.
✅ Zorg er wel voor dat je niet vlak voor het slapen gaan nog gaat sporten. Hierdoor zal er adrenaline worden aangemaakt waardoor je actiever wordt;
✅ het nemen van een warme douche of bad in het begin van de avond met eventueel wat lavendelolie zorgt ervoor dat je met een ontspannen lichaam naar bed gaat. En bij het instappen van je koude bed zal de overgang je helpen om slaperiger te worden;
✅ vermijd alle schermen met blauw licht zoals je telefoon, computer of tablet. Door het blauwe licht wordt je melatonine aanmaak vermindert en dat zorgt ervoor dat je slaperig wordt in de avond. Het blauwe licht zorgt ook voor een verminderde REM- slaap;.
✅ zorg voor een optimale slaapomgeving. Gebruik je slaapkamer voor slapen en seks. En niet voor werken of sporten;
✅ goede ventilatie van je slaapkamer is een must. Doe geen verwarming aan en zet je raam op een klein kiertje. Zo komt er voldoende zuurstof binnen;
✅ verstop je wekker. Niets is vervelender dan op de klok te kijken hoe lang je al wakker ligt of over hoeveel uur je al op moet;
✅ als het je niet lukt om te slapen ga dan uit bed en ga wat anders doen totdat je weer slaperig wordt en kruip dan weer in bed;
✅ stress is een grote oorzaak voor slecht slapen. Wanneer je teveel stress ervaart krijg je een verhoogd cortisol niveau. Cortisol is het stresshormoon. Wanneer je teveel stresshormoon produceert zal je niet goed in slaap kunnen vallen;
✅ je negatieve gedachten dat het je toch niet lukt om te slapen houden je in je greep. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel terecht. Als je veel piekert en je hebt zorgen schrijf deze dan op voordat je naar bed gaat. Zo creëer je een lege geest en gaat slapen ook beter;
✅ het doen van ontspanningsoefeningen zoals yoga en meditatie voor het slapen gaan kunnen een mooi onderdeel worden van je vaste bedtijdritueel. Hier creëer je een goed en rustig gevoel mee en het geeft je een lege geest;
✅ ook ademhalingsoefeningen kunnen je goed helpen om rustig in slaap te vallen. Een mooie oefening is de 4-7-8 methode. Hierbij adem je 4 tellen rustig in via je neus. Houd je adem 7 tellen vast en adem in 8 tellen langzaam uit via je mond. Herhaal deze oefening totdat je in slaap valt.

  • Wil je nog meer informatie over het Manta Sleep Mask? Check dan onze: Manta Sleep Mask: Review!



Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


In dit artikel hebben we je alle ins en outs gegeven over slapeloosheid en hebben we 20 tips gegeven om slapeloosheid te voorkomen. 

Als je jezelf hierin herkent en je wilt meer tips en handvatten om weer fijn in slaap te komen met een goede nachtrust tot gevolg. En wil je hiermee direct aan de slag?

Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN het ideale boek voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen. Doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.

Wacht niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan! 


Wil jij direct beginnen met het verbeteren van je nachtrust?
Klik dan op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

boek-7-stappen-perfect-slapen-cover

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze: Review PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!

Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd. 

 ⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven! Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden! Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen