Slaapstoornissen welke symptomen horen daarbij?
27 juni 2021 
21 min. leestijd

Slaapstoornissen welke symptomen horen daarbij?

Wat is de oorzaak van slaapstoornissenSlaapstoornissen welke symptomen horen daarbij? Slecht slapen is nog steeds een soort van taboe en daardoor hoor je daar niet zoveel over. Hierdoor lijkt het alsof bijna iedereen goed slaapt, maar dit is dus absoluut niet waar. Goed slapen is dus echt niet zo vanzelfsprekend.

Iedereen slaapt weleens een nachtje, een week of een paar weken wat slechter. Dat kan komen door bijvoorbeeld stress of een drukke periode. Onvoldoende en slecht slapen heeft enorme invloed op je dagelijkse leven. Het lukt je dan gewoonweg niet meer om de dag door te komen, laat staan dat je nog productief bent. Het heeft impact op je thuissituatie, werk en je sociale leven. Die slaapproblemen kan je dan meestal oplossen door een verandering in leefstijl.

Het wordt echter een ander verhaal als je slecht blijft slapen. Als je vaker dan 3 keer in de week en langer dan 3 maanden slecht slaapt spreek je van een slaapstoornis. Het belemmert dan je functioneren in het dagelijks leven. Goed en voldoende slapen horen bij een gezond leven. Je kan niet zonder slaap.

Maar wat kan je precies doen tegen een slaapstoornis? In dit artikel lees je wat een slaapstoornis is, welke soorten slaapstoornissen er zijn, wat de symptomen zijn en wat je hieraan kan doen.

Wil je hier meer over weten? Lees snel verder!

Kijk hier de video van deze blog!

Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Je spreekt dus van een slaapstoornis als je al een lange tijd slecht slaapt dat wil zeggen als je langer dan 3 maanden slecht slaapt voor minimaal 3 dagen per week, en het  je dagelijks functioneren beïnvloed. Dat wil zeggen doordat je zo slecht slaapt je niet goed je dagelijkse bezigheden kunt uitvoeren. Bij een slaapstoornis slaap je te weinig of juist te veel. Ook kan er ongewoon gedrag plaatsvinden tijdens je slaap.

Overdag ondervind je dan problemen zoals moeheid, prikkelbaar zijn, verminderd concentratievermogen en problemen met je geheugen. Slaapstoornissen komen veel voor en niet alleen bij volwassenen, maar ook bij kinderen. Daarnaast hebben vrouwen twee keer zo veel last van slaapproblemen dan mannen. Ook is het een gegeven dat wanneer je ouder wordt de slapeloosheid ook  vaak toeneemt.

Slaapstoornissen kunnen een primair of een secundair karakter hebben. Wanneer een slaapstoornis primair is dan is er geen sprake van een lichamelijk of psychisch probleem. Terwijl er bij secundaire stoornissen juist wel sprake is van een lichamelijk probleem, zoals bijvoorbeeld reuma, of kanker wat (veel)pijn geeft. En waarbij je bij een psychisch probleem kan denken aan angst of depressie. Daarbij ben je minder waakzaam en alert. Bij een slaapstoornis slaap je te weinig of juist teveel. Ook kunnen er abnormale verschijnselen voordoen zoals slaapwandelen of tandenknarsen.

 De meest voorkomende slaapklachten zijn:

  • overdag erg moe en slaperig zijn;
  • te weinig slapen;
  • vaak wakker worden in de nacht en te lang wakker zijn;
  • teveel slapen;
  • in de ochtend te vaak veel te vroeg wakker worden.

Slaapstoornissen welke symptomen horen daarbij?

Insomnie oftewel slapeloosheid kan je onderverdelen in acute slapeloosheid en chronische slapeloosheid. Wanneer je klachten langer dan 3 maanden aanhouden voor 3 keer per week of meer, heb je al te maken met chronische slapeloosheid.

De symptomen die horen bij insomnie zijn:

  • je hebt moeite met in slaap vallen;
  • in de nacht wordt je meerdere keren wakker en dan heb je moeite om verder te slapen;
  • je wordt te vroeg wakker in de ochtend.

Hypersomnie is een slaapstoornis waarbij je extreem veel last hebt van slaperigheid ondanks dat je in de nacht goed slaapt.

De symptomen zijn:

  • je niet uitgeslapen en uitgerust voelen ondanks dat je een nacht van minstens 9 uur maakt;
  • overdag val je in slaap;
  • als je plotseling waker wordt heb je moeite met ontwaken;
    • de bekendste vorm is narcolepsie dat is een slaapstoornis waarbij je last hebt van slaapaanvallen gedurende de dag. Deze slaapaanvallen treden vaak op in rustige omstandigheden of passieve bezigheden zoals een vergadering. Vaak gebeurt dit in combinatie met kataplexie, dit zijn korte spierverslappingen waarbij je de controle over je spieren verliest. Een aanval wordt uitgelokt door bijv. hard lachen of woede. Een aanval duurt vaak enkele seconden.

Parasomnie is een slaapstoornis waarbij je in je slaap bepaald gedrag vertoont. Je bent er je totaal niet bewust van. Hier de meest voorkomende slaapstoornissen met hun symptomen:

  • slaapwandelen oftewel somnambulisme is een slaapstoornis waarbij je je bed uitgaat. Je kan gaan zitten, staan en/of rondlopen. Ook kan je tijdens het slaapwandelen dingen in huis verplaatsen. Het kunnen routine dingen zijn die je overdag ook doet. Slaapwandelen treed op in de diepe slaap;
    • de symptomen zijn: een wazig of starende uitdrukking op je gezicht, ogen zijn geopend maar je kunt geen contact maken, je hoort soms wat gemompel en wakker maken gaat moeilijk, coördinatie is slecht en je inschattingsvermogen is laag. Dit zorgt vaak voor vermoeidheid overdag en kan ook voor angst zorgen.
  • nachtangst oftewel pavor nocturnusiseen nachtangst waarbij je tijdens je slaap plotseling overeind komt.
    • je kan dan gaan gillen, huilen en zweten. Ook heb je vaak last van een snelle ademhaling en een hoge hartslag. Het kan zijn dat je erg angstig bent en denkt dat er iets of iemand is die je kwaad wilt doen. Je kunt ook driftig worden en gaan slaan of schoppen als iemand je eruit wilt halen. Vaak slaap je weer verder en kan je er de volgende ochtend niets meer van herinneren. Als je wel wakker wordt tijdens een nachtangstaanval dan voel je je gedesoriënteerd en verward. Vaak komt nachtangst voor aan het begin van de nacht en komt het vaker voor bij kinderen dan volwassenen.
  • nachtmerries kunnen erg angstige dromen zijn. Doordat je nachtmerries over alles kan gaan wat je als eng ervaart bevatten nachtmerries heftige emoties. Van een achtervolging, moord tot van grote hoogte vallen;
    •  de symptomen zijn: je schrikt vaak wakker en beseft dan dat je hebt gedroomd. Je kan soms gaan schreeuwen, zweten, je hebt een verhoogde hartslag en versnelde ademhaling. Ook voel je vaak angst, verdriet en woede. Hierdoor slaap je slecht en ben je overdag moe. Daarbij is de angst om weer een nachtmerrie te krijgen aanwezig en zal ervoor zorgen dat je daardoor nog slechter gaat slapen.
  • Tandenknarsen ook wel bruxisme genoemd. Tandenknarsen is wanneer je heel hard met je tanden en kiezen over elkaar heen schuurt en veroorzaakt een hard schurend geluid. Meestal als je slaapt ga je tandenknarsen;
    • je hebt vaak last van pijnklachten in de kaak, hoofdpijn, nek en schouderpijn dit doordat de spieren van je gezicht vaak erg gespannen zijn. Ook bijtranden aan de binnenkant van je wangen, versleten tanden en pijn in je kaken;
  • REM-sleep behaviour disorder is een slaapstoornis die voor komt bij kinderen en volwassenen. Normaal als je droomt in je Rem slaap zijn je spieren verlamd. Dat zorgt ervoor dat je tijdens het dromen niet wild om je heen slaat met je armen en benen. Maar tijdens de Rem-sleep behaviour disorder zijn je spieren niet verlamd waardoor je de bewegingen in je droom ook daadwerkelijk maakt;
    •  er bestaat veel variatie in de ernst van de symptomen en de meeste symptomen doen zich voor in de tweede helft van de nacht. Dit komt omdat je meer Rem slaapt hebt in de tweede helft. Vaak komt het meerdere keren in de nacht voor en beweeg je armen en benen. Je hebt je ogen dicht en vaak komt er ook geluid vrij. Daarbij is het vaak vervelend voor diegene die naast je ligt. Vaak ben je niet vermoeid door deze slaapstoornis;
  • Ademhalingsstoornissen bij deze slaapstoornis heb je moeite met ademen tijdens je slaap. Dit heeft veel consequenties voor je nachtrust. Een goede ademhaling is erg belangrijk om goed te slapen;
    • De meest voorkomende is slaapapneu. Bij slaapapneu stopt je ademhaling voor meer dan 10 seconden en meerdere keren in de nacht. De symptomen zijn: luid snurken, slaperig zijn overdag, hoofdpijn, snel geïrriteerd, niet uitgerust wakker worden. Als je slaapapneu hebt merk je dat zelf niet.
  • Circadiane ritmestoornis  is een slaapstoornis waardoor je biologische klok is ontregeld. Het is een verstoring in je slaap- en waak ritme. Vaak komt dit door een jetlag of het werken in ploegendiensten;
    • De symptomen zijn: moeite hebben om wakker te blijven en/of om wakker te worden;
  • Restless Leg Syndroom ook rusteloze benen genoemd. Als je hieraan lijd dan heb je veel onrust in je benen. Je voelt vaak een branderig gevoel. En een drang om je benen te bewegen, want als je beweegt gaat het gevoel weg. Stop je met bewegen komt het vervelende gevoel weer terug;
    • De symptomen van RLS zijn: een onweerstaanbare drang om te bewegen, onrust en jeuk in de benen, als je beweegt verlicht dat het akelige gevoel en de drang om te bewegen zijn in de avond en nacht het ergst.
Wil je meer weten over slapeloosheid? Check dan onze blog: De 15 beste tips voor slapeloosheid!


insomnia


Wil jij ook aan de slag om je slaap te verbeteren? Klik dan op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!


Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

Er zijn verschillen slaapstoornissen en dus ook meerdere oorzaken.

  1. stress is vaak dé boosdoener van veel slaapstoornissen. Door al dat piekeren en malen raak je enorm gestrest, wat ervoor zorgt dat je continu alert bent. Wat je juist nodig hebt om goed te slapen is dat je lichaam en geest in een ontspannen staat zijn. Je kan stress ervaren door bijvoorbeeld geldzorgen, verhuizing, scheiding, ziekte of het overlijden van een dierbare;
  2. een ongezonde leefgewoonte draagt bij aan slecht slapen. Wanneer je veel cafeïne tot je neemt zoals het drinken van koffie voor het slapen gaan, ga je slechter slapen. Dit geld ook voor roken. Als je alcohol drinkt zal je waarschijnlijk wel wat sneller in slaap vallen, maar daar staat tegenover dat je ook veel eerder wakker wordt en niet goed in je diepe slaap komt. Het eten van te zware maaltijden zorgt ervoor dat je lichaam eerst druk bezig is met het verteren. Hierdoor kan je niet ontspannen gaan slapen. Maar wanneer je te weinig eet en dus met een lege maag naar bed gaat zal je ook problemen ondervinden met slapen;
  3. wanneer er een trauma plaatsvind door bijvoorbeeld het overlijden van een dierbare, een ongeluk, inbraak of overval kan dat leiden tot nachtmerries wat weer kan resulteren in slaapstoornissen;
  4. leeftijd kan ook een oorzaak zijn van een slaapstoornis, Oudere mensen gaan vaak wat minder slapen en overdag wat meer dutjes doen. Ook wordt er dan minder diep geslapen en vallen ouderen mensen moeilijke in slaap;
  5. neurologische aandoeningen zijn vaak de oorzaak bij narcolepsie;
  6. je hebt ook lichamelijke aandoeningen die zorgen voor pijn en/of jeuk. Voorbeeld zijn hoge/lage bloeddruk, hartritmestoornissen, hersenaandoeningen of Slaapapneu;
  7. hormonale aandoeningen zoals een schildklieraandoening;
  8. psychische aandoeningen zoals een depressie, verslaving of een angststoornis;
  9. ook kunnen medicijnen invloed hebben op het centraal zenuwstelsel en daardoor de slaap beïnvloeden;


Wat zijn de gevolgen van een slaapstoornis?

De gevolgen van een slaapstoornis kunnen erg ingrijpend zijn voor zowel de korte als lange termijn. Op de korte termijn kan je al deze gevolgen ervaren:

  • hoofdpijn;
  • moeheid;
  • korter lontje;
  • futloos zijn;
  • minder concentratievermogen.

Op de lange termijn zullen de gevolgen een enorme impact hebben op je gezondheid namelijk:

  • stemmingswisselingen;
  • een slechter geheugen;
  • een verminderede alert en waakzaamheid wat de kans op ongelukken kan vergroten;
  • meer kans op depressie;
  • verhoogde kans op dementie;
  • meer kans op hart- en vaatziekten;
  • een grote kans op diabetes type 2;
  • obesitas.

wat-kun-je-doen-tegen-een-slaapstoornis-header

  1. wanneer je last hebt van een slaapproblemen is het verstandig om een afspraak te maken met je huisarts. Samen kunnen jullie er dan achter komen wat de oorzaak kan zijn en aan de hand daarvan een behandeling kunnen starten. Wanneer de huisarts een vermoeden heeft van een slaapstoornis en /of de klachten zeer hevig zijn kan de huisarts je doorverwijzen naar een slaapcentrum waar ze met verschillende onderzoeken en metingen een goed beeld kunnen vormen van je slaapgedrag. Aan de hand daarvan kan een behandelplan worden opgesteld;
  2. het bijhouden van een slaapdagboek zodat je inzicht krijgt in je slaapgedrag. Gedurende een periode hou je iedere dag bij hoe laat je naar bed gaat, hoe vaak je wakker wordt in de nacht, hoe laat je in de ochtend wakker wordt. Wat je precies overdag doet net voor het slapen gaan. Op deze manier krijg je inzicht in je slaappatroon en kan je zien op welke punten je aan het werk kan gaan om zo weer een goede nachtrust terug te krijgen;
  3. vaak kan er door een verandering in levensstijl al een ander slaappatroon worden verkregen. De voorbereiding van een goede nachtrust begint al op de dag. Door bijvoorbeeld niet teveel dutjes te doen of teveel koffie te drinken. Door goede slaap hygiëne toe te passen en op je voeding en beweging te letten zal je slaappatroon veranderen;
  4. er worden door huisartsen vaak medicijnen voorgeschreven voor slaapproblemen. Alleen nemen de medicijnen niet de oorzaak van je slaapstoornis weg. Je zal alleen beter door de medicatie kunnen slapen. Het vervelende van die medicijnen is dat ze erg verslavend werken en veel bijwerkingen hebben. Je kunt dan denken aan temazepam als kortdurend slaapmiddel en bijvoorbeeld diazepam als langdurend slaapmiddel;
  5. cognitieve gedragstherapie is een therapie die erg effectief is als je last hebt van een slaapstoornis. Bij cognitieve gedragstherapie wordt gedragstherapie en gesprekstherapie gecombineerd. Deze therapie richt zich op je denkpatronen, het leert je om anders tegen problematische situaties aan te kijken en er anders mee om te gaan. Deze vorm van therapie beïnvloedt je gedrag, gedachten en gevoel. Door op een andere manier tegen een situatie aan te kijken verandert je gevoel en uiteindelijk dus je gedrag;
  6. chronotherapie en lichttherapie kunnen goed helpen bij Circadiane ritme stoornis. Bij deze slaapstoornis is je biologische klok ontregeld. Met chronotherapie verplaats je dagelijks de slaap- en waaktijden door later naar bed te gaan en ook weer later op te staan. Hier ga je mee door tot je slaap-waakritme weer normaal is. Bij lichttherapie wordt gebruik gemaakt van helder kunstlicht dat kan je vergelijken met daglicht.


Vaak kan je zelf al wat doen om slaapstoornissen te voorkomen. Door bijvoorbeeld inzicht te krijgen in je slaapgedrag. Deze tips kan je gelijk toepassen in de praktijk om de kwaliteit van je slaap te verbeteren.


✅ zorg voor voldoende daglicht overdag. Het daglicht bevordert de aanmaak van melatonine je slaaphormoon;
✅ hou een slaapdagboek bij. Daarin schrijf je op hoe laat je naar bed gaat, hoe vaak je wakker wordt in de nacht, hoe laat je op staat etc. Hierdoor kan je inzicht krijgen waar het eventueel mis gaat in je slaappatroon;
✅ zorg voor een goed slaap-waak ritme. Ga op dezelfde tijd naar bed en sta ook weer op dezelfde tijd op;
✅ een vast avondritueel helpt je op tijd te ontspannen voor de nacht. Zo'n vast avondritueel kan bijvoorbeeld bestaan uit nog een wandeling, boek lezen, luisteren naar muziek of het nemen van een warm bad of douche in het begin van de avond. Je lichaam krijgt zo een seintje dat het tijd is om te gaan slapen;
✅ zorg voor voldoende beweging overdag. Ga alleen niet intensief sporten vlak voor het slapen gaan. Hierdoor maakt je lichaam adrenaline aan en verhoog je de lichaamstemperatuur;
✅ vermijd het kijken op beeldschermen. Deze geven namelijk blauw licht af en dat blauwe licht zorgt ervoor dat je melatonine aanmaak vermindert. Melatonine is het slaaphormoon wat ervoor zorgt dat je slaperig wordt in de avond;
✅ wanneer je zorgt voor een optimale slaapomgeving draagt dat bij aan een goede nachtrust. Een donkere en koele slaapkamer met een temperatuur tussen de 16 en 18 graden is het ideaalst. Wanneer je de slaapkamer niet goed kan verduisteren dan is het Manta Sleep Mask een heel fijn masker van zeer goede kwaliteit. Het masker drukt niet op je ogen, is verstelbaar en zorgt voor 100% duisternis;
✅ een wake up light helpt voor zowel wakker worden als bij het inslapen;
✅ koffie en cola bevatten cafeïne. Zorg ervoor dat je deze drankjes niet meer neemt. Cafeïne doet er namelijk zo'n 6 uur over om opgenomen te worden in het lichaam en verstoort zo je nachtrust;
stress is echt funest voor je nachtrust. Stress is vaak een factor om in een vicieuze cirkel te komen. En dan zal je stress krijgen van niet kunnen slapen en omdat je niet slaapt krijg je daar weer stress van. Zorg dat je kunt ontspannen voor de nacht. Hierbij kan dat vaste avondritueel je goed bij helpen;
✅ wanneer je veel piekert en maalt zal dat wanneer je in bed ligt alleen maar meer worden. Las dan een overdag een piekermoment in. Dan schrijf je alle zorgen van je af en neem je die niet mee naar bed;
✅ eet geen zware maaltijden voordat je naar bed gaat. Wil je nog graag wat eten dan is het nemen van een snack met tryptofaan erin een goed idee. Tryptofaan stimuleert namelijk de aanmaak van melatonine;
✅ je kan ook een slechte nachtrust krijgen door een slecht matras of kussen. Het is daarom van belang dat je een goed matras en kussen hebt. Zodat je uitgerust wakker wordt in de ochtend;
✅ zorg voor een goed geventileerde kamer. Zet je raam op een kiertje zo komt er voldoende zuurstof binnen.
✅ Houd je slaapkamer alleen voor slapen en voor seks;
✅ wanneer het slapen niet lukt ga je zelf dan niet forceren om te slapen. Dit werkt niet en je zal alleen maar gefrustreerder raken. Sta even op uit je bed en ga wat anders doen. Wanneer je weer slaperig wordt stap je weer in je bed.
✅ slaap op een goed matras en kussen. Wanneer je in een verkeerde houding slaapt door een slecht matras of kussen sta je in de morgen gebroken op
✅ negatieve gedachten houden je in hun greep. Als je tegen jezelf zegt ik kan vannacht weer niet slapen probeer het dan om te zetten naar een positieve gedachten zoals ik ga straks heerlijk in mijn warme bed liggen en slapen;
✅ yoga, meditatie of ademhalingsoefeningen dragen bij aan een betere nachtrust. Een fijne ademhalingsoefening is de 4-7-8 oefening. Waarbij je 4 seconden inademt via je neus, dan hou je 7 tellen je adem vast en in 8 seconden adem je uit via de mond.


Ben jij benieuwd naar het Manta Sleep Mask? Check deze dan hieronder!

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

Ben je nu benieuwd naar een wake up light? Check dan hieronder de wake up light 's van Philips!

In dit artikel hebben we uitgelegd wat een slaapstoornis is, welke soorten slaapstoornissen er zijn en hebben we het uitgebreid gehad over de symptomen.

Denk je er nu aan om jouw nachtrust te verbeteren en wil je hiermee aan de slag? Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN het ideale boek voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen. Doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.

Wacht niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!


Ook aan de slag om jouw nachtrust te verbeteren?
Wacht niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERECT SLAPEN IN 7 STAPPEN  te gaan!



boek-7-stappen-perfect-slapen-cover


Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze: Review: PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!

Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen