Hoe lang kan een mens zonder slaap?
26 oktober 2022 
5 min. leestijd

Hoe lang kan een mens zonder slaap?

Hoe lang kan een mens zonder slaap? Slapen is net als eten en drinken een eerste levensbehoefte. Je staat vaak niet stil bij het fenomeen slaap en toch is dit iets wat we elke nacht weer doen. We gaan naar bed en gaan slapen.

Slaap is essentieel om dagelijks goed te kunnen functioneren. Als je slaapt dan ga je door verschillende slaapfases heen. De Non-rem slaap en de REM-slaapfase hebben ieder hun eigen functies. Zo herstel je fysiek in je Non-rem slaap ook wel je diepe slaap fase genoemd en in je REM-slaap verwerk je alle gebeurtenissen en informatie van de dag. Je kan je voorstellen dat als die processen worden onderbroken je daar overdag last van gaat krijgen.

Benieuwd hoelang een mens zonder slaap kan? Je leest het verderop in dit artikel!

Alhoewel het nog steeds niet helemaal duidelijk is hoe lang mensen echt kunnen overleven zonder slaap staat het huidige record (wetenschappelijk gemeten) op iets langer dan 11 dagen of precies 264 uur. Dit record is geplaatst in december 1963 door Randy Gardner en sindsdien nog nooit verbroken. Eigenlijk niet gek ook. Er is namelijk niemand die dit record wil verbreken aangezien zo’n slaaptekort op de lange termijn ernstige gevolgen kan hebben.

Onderzoek toont aan dat je ongeveer 24 uur zonder slaap kan voordat je daar consequenties van ondervind. Je zal dat gaan merken aan je geheugen, je coördinatie gaat achteruit en je kan dingen niet meer goed inschatten. Daarbij wordt je ook een gevaar voor andere als je bijvoorbeeld nog achter het stuur kruipt.

Overdreven lang wakker blijven is schadelijk voor je gezondheid en het blijkt nog het meeste effect te hebben op je geestelijke toestand.

De meest voorkomende klachten na een hele lange tijd zonder slaap zijn dan ook:

  • hallucinaties;;
  • paranoia;
  • psychoses;
  • en overdreven prikkelbaarheid.

Overlijden door een slaaptekort is iets wat gelukkig heel zeldzaam is, maar toch komt het voor. Er bestaat zo iets als Fatale Familiare Insomnie en dat is een zeer zeldzame en erfelijke hersenziekte. De ziekte komt pas op een latere leeftijd tot uiting en kent verschillende fase waarbij je uiteindelijk aan totale slapeloosheid komt te overlijden.

24 uur zonder slapen effecten

24 uur zonder slaap is iets wat regelmatig voorkomt. Iedereen heeft weleens een nachtje moeten overslaan door omstandigheden. Ook al voelt het vaak niet fijn om een nachtje door te halen, toch zal de impact van dat ene nachtje op je algehele gezondheid niet zo groot zijn.

Een nachtje overslaan heeft hetzelfde effect als een alcoholpromillage van één in je bloed. Wat betekend dat je op dat moment wel een heel stuk slechter functioneert zonder dat je het misschien door hebt. 

Mogelijke effecten na 24 uur zonder slaap zijn:

  • slaperigheid;
  • prikkelbaarder zijn;
  • Moeilijk vinden om beslissingen te maken;
  • inschattingsproblemen;
  • geheugenproblemen;
  • zicht- en gehoorproblemen;
  • coördinatieproblemen;
  • misselijkheid;
  • duizeligheid;
  • pijnlijke spieren;
  • trillende ledematen;
  • verhoogd risico op betrokkenheid bij ongevallen.
De gevolgen van 24 uur zonder slaap verdwijnen zo goed als allemaal weer wanneer je weer een nacht geslapen hebt. Je lichaam is namelijk in staat om dit op te vangen en te herstellen.


Wanneer je langer dan 36 uur aan een stuk wakker blijft zullen de effecten op je lichaam nog intenser worden.

Omdat in normale omstandigheden je slaap- en waakcyclus jou helpen om de vrijgave van hormonen te regelen zoals bijvoorbeeld: cortisol, insuline en groeihormonen, heeft je slaaptekort grote gevolgen voor verschillende lichaamsfuncties zoals:

  • je hongergevoel;
  • metabolisme;
  • lichaamstemperatuur;
  • gemoedstoestand;
  • stresswaardes.

Gevolgen van langer dan 36 uur zonder slaap kunnen zijn:

  • extreme vermoeidheid;
  • hormonale onbalans;
  • verlaagde motivatie;
  • riskante beslissingen;
  • verlaagde concentratie;
  • spraakproblemen.

Na 2 nachten zonder slaap zal het hoogstwaarschijnlijk wel heel moeilijk voor je worden om nog langer wakker te blijven.

Zonder dat je het zelf doorhebt vinden er zogenaamde “microslaapjes” plaats die tot wel 30 seconden kunnen duren. Deze microslaapjes gebeuren volledig onbewust. Wie al 2 volle dagen onafgebroken wakker is verstoord ook het immuunsysteem.

Na 72 uur is het vrijwel onmogelijk om op eigen houtje nog langer wakker te blijven.

Als je al 3 dagen wakker bent zal je niet meer helder kunnen nadenken. Zelfs de eenvoudigste taken worden dan onmogelijk om uit te voeren.

Je wordt heel emotioneel, prikkelbaar, depressief of zelfs paranoïde.

Onderzoek toont ook aan dat zo’n groot slaaptekort het heel moeilijk maakt om de emotionele toestand in te schatten. Het heeft invloed op hoe je dingen waarneemt en hallucinaties komen dan ook vaak voor.

Wanneer je af en toe een nachtje doorhaalt dan zal het weinig tot geen gevolgen hebben op je gezondheid. Je lichaam kan dit met een goede nacht slapen weer recht trekken. Het is natuurlijk wel zo dat als je langer dan 24 uur wakker bent dit een negatief effect heeft op je functioneren.

Slaap je geregeld niet langer dan 24 uur dan is het verstandig om naar je huisarts te gaan en dit voor te leggen zodat je samen een plan van aanpak kunt maken.



Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

 ⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen