Magnesium? een onmisbaar mineraal!
23 augustus 2022 
6 min. leestijd

Magnesium? een onmisbaar mineraal!

Magnesium is een onmisbaar mineraal! Magnesium speelt een onmisbare rol in je gezondheid, omdat magnesium ontzettend veel processen regelt in je lichaam. Je kunt niet zonder magnesium. Uit onderzoek is gebleken dat een tekort aan magnesium bij veel mensen voorkomt. Maar dat artsen een tekort maar moeilijk kunnen opsporen. Dit omdat magnesium maar voor een klein gedeelte terug te vinden is in je bloed. De rest is aanwezig in je organen, spieren, botten en cellen. Hoe weet je dan of je een tekort hebt aan magnesium en op welke manier kan je dit dan zelf aanvullen?

Benieuwd wat voor rol magnesium kan spelen voor betere slaap? Je leest het verderop in dit artikel!


Wat is Magnesium?magnesium metaal

Magnesium is een mineraal dat een cruciale rol speelt in je lichaam. Je cellen en organen hebben magnesium nodig om goed te kunnen functioneren. Je lichaam heeft magnesium vooral nodig voor de vorming van bot en spieren. Ook zorgt magnesium voor een goede communicatie tussen je hersenen en je lichaam. Zo houdt het onder andere je bloeddruk op peil, je botten sterk en je hartritme stabiel. Magnesium kun je niet zelf aanmaken maar haal je uit je voeding.

Wanneer je de communicatie wat van dichterbij bekijkt kan je magnesium een beetje beschouwen als de poortwachter van je N-Methyl-D-Asparaginezuur (NMDA) die je onder andere in je zenuwcellen terugvindt en die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van je hersenen, geheugen en leren.

Bij gezonde volwassenen zit er magnesium in deze NMDA-receptoren en zorgt het ervoor dat deze niet geprikkeld kan worden door zwakke signalen die je zenuwcellen anders onnodig zouden kunnen belasten.

Wanneer je magnesiumwaardes te laag zijn worden er minder NMDA-receptoren geblokkeerd, wat ertoe kan leiden dat ze meer gestimuleerd worden dan nodig is. Deze “over”-stimulatie kan zenuwcellen doden en uiteindelijk hersenbeschadiging veroorzaken.

Je hartritme

Magnesium is ook belangrijk voor een gezond hartritme, het is de tegenhanger van Calcium. Calcium is verantwoordelijk voor de samentrekkingen van je hartspier. Wanneer calcium de cellen van je hartspieren binnenkomt, stimuleert het de spiervezels om samen te trekken. Magnesium zorgt er juist weer voor dat ze kunnen ontspannen.

Wanneer je te weinig magnesium hebt in je lichaam kan calcium je hartspieren overbelasten wat weer kan leiden tot hartkloppingen of een onregelmatige hartslag. Dit kan levensgevaarlijk zijn.

Je spieren

Je hart is ook een spier en dus is het geen wonder dat magnesium dezelfde werking heeft in je andere spieren. Waar calcium zorgt voor samentrekking, zorgt magnesium ervoor dat spieren kunnen ontspannen. Als je lichaam dan te weinig magnesium binnen krijgt kunnen je spieren ook niet voldoende ontspannen. Vandaar ook dat magnesiumsupplementen worden gebruikt om spierkrampen, stijve spieren en trillingen te verhelpen.

Magnesium voeding

Magnesium komt voor in de lekkerste (onbewerkte) voedingsmiddelen. Hier een klein overzichtje met voeding wat rijk is aan magnesium:

  • groene (blad)groenten zoals spinazie;
  • noten;
  • peulvruchten, bonen, erwten en sojabonen;
  • graansoorten;
  • vlees;
  • vis;
  • fruit.

Er zijn een groot aantal symptomen waaraan je kan zien dat je waarschijnlijk een magnesium tekort hebt zoals:

  • je hebt last van geheugenproblemen en je kunt je niet goed concentreren;
  • last van rusteloosheid;
  • je bent vermoeid;
  • je voelt je snel geïrriteerd;
  • nerveus zijn;
  • last van slapeloosheid;
  • verminderd gehoor;
  • spierpijn;
  • spierkrampen;
  • restless legs;
  • tintelingen;
  • hoofdpijn en/of migraine;
  • duizeligheid;
  • misselijkheid;
  • overgeven;
  • sneller angstig of depressieve gevoelens hebben.

Magnesium is geen slaapmiddel maar kan wel helpen bij het verbeteren van je nachtrust. Magnesium speelt namelijk een belangrijke rol in je zenuwstelsel en activeert de mechanismes die je ontspannen maken en kalmeren. Zo helpt magnesium jouw ook om beter en dieper te slapen. Ook helpt dit mineraal om angst en depressieve gevoelens te verlichten. 

Daarnaast speelt magnesium een rol bij de aanmaak van melatonine. En melatonine is je slaaphormoon. Melatonine wordt aangemaakt in je pijnappelklier en je hebt magnesium nodig om die pijnappelklier goed te laten werken. Als je dus een magnesiumtekort hebt zal je melatonine productie hier ook ontregeld door raken. Ook heeft magnesium een effect op de productie van GABA. Het bindt zich namelijk aan de GABA receptoren in de hersenen waardoor de hersenactiviteit minder wordt en je rustiger kan slapen.



magnesium en slaap

Magnesium kan je in veel verschillende vormen krijgen. Hierbij kan je denken aan capsule, tablet, poeder of in spray vorm. Het is wel van belang dat je goed kijkt naar welke supplementen goed worden opgenomen. Supplementen met magnesiummalaat, tauraat, bisglycinaat en citraat zijn organisch en goed opneembaar. 

Ieder lichaam is anders en daarom is het altijd aanbevolen dit samen met je (huis)arts te bespreken. Lees bij gebruik ook altijd de bijsluiter en overschrijdt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet.

Een gezonde volwassen man zou rond de 350 milligram (mg) magnesium per dag moeten binnenkrijgen en voor een gezonde volwassen vrouw is dat 300 mg. Er zijn uitzonderingen zo hebben zwangere vrouwen die borstvoeding geven en bijvoorbeeld sporters een grotere magnesiumbehoefte. 


Je hebt magnesium nodig om je lichaam gezond te houden. Doordat magnesium een onmisbare rol speelt in vele processen in je lichaam en kan bijdragen aan een betere nachtrust. Gelukkig kan je magnesium binnenkrijgen door het eten van gevarieerde voeding. Toch kan het zijn dat je een tekort hebt aan magnesium. Dan kan je magnesiumsupplementen nemen om dit tekort aan te vullen. Dit altijd in overleg met de huisarts of slaapexpert. 

 


Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

 ⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven! Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden! Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen