Verstoord slaapritme? 3 supertips om je slaapritme te herstellen!
15 oktober 2022 
6 min. leestijd

Verstoord slaapritme? 3 supertips om je slaapritme te herstellen!

Verstoord slaapritme? 3 supertips om je slaapritme te herstellen! Om het slaapritme wat beter te begrijpen moet je terug in de tijd. De dagen zagen er in die tijd heel anders uit dan nu.

Het slaapritme werd in die periode volledig bepaald door licht en duisternis. Je was ‘jagers of verzamelaar’. Wanneer het begon te schemeren ging je slapen. En bij het ochtendgloren stond je weer op. Met de komst van kunstlicht veranderde dit allemaal.

Benieuwd wat je kan precies kan doen om je slaapritme te herstellen? Je leest het verderop in dit artikel!

Zo is er maar liefst 2.5 miljoen jaar rondgetrokken tot er een nieuwe levensstijl kwam en mensen begonnen te leven van de landbouw. 150 jaar geleden veranderde het leven nogmaals radicaal toen er elektriciteit werd uitgevonden en de gloeilamp licht bracht in de duisternis.

Je kan je nu dus wel inbeelden dat het menselijk lichaam nog wel even de tijd nodig heeft om zich aan te passen aan de nieuwe levenswijze en kunstlicht.


gloeilamp

Het voordeel van een weekend buiten in de natuur leven is dat je wordt blootgesteld aan veel meer daglicht dan bij je thuis. Dit is zeker het geval in de donkerdere wintermaanden. Dankzij het ontbreken van kunstmatig licht is het dan ’s avonds ook echt donker.

Je kunt daarom je slaap-waak ritme herstellen door jezelf overdag aan voldoende daglicht bloot te stellen in de avond voor het naar bed gaan kunstlicht zoveel mogelijk te vermijden. Vooral het licht van bijvoorbeeld de tv en je smartphone zijn grote boosdoeners.


Veel slechte slapers maken de fout om overdag hun slaap in te halen. Maar dan verstoor je juist je interne klok.

Ook al is het zo verleidelijk om overdag je slaap in te halen en kan een middagdutje achteraf erg lekker voelen, toch levert het op de lange termijn vaak veel meer slaapproblemen op. Zo ontregelt het je slaapritme.

Toch erg moe? Kies dan voor een powernap van max. een half uur. Slaap je langer dan een half uur dan wordt je wakker in de diepe slaapfase, dit zorgt ervoor dat je juist vermoeider wakker wordt. Dit doe je het beste voor 14 uur anders heb je niet voldoende slaapdruk opgebouwd voor de avond.

Het zal lang niet voor iedereen makkelijk zijn om op dezelfde tijd naar bed te gaan, maar het is wel van belang om je slaapritme goed te krijgen. Het voordeel is dat in de eerste uren van je nachtrust je de meeste slaapkwaliteit krijgt. Voor de meeste mensen is ergens tussen 22.00 uur en 22.30 uur ideaal, maar dit hangt ook af van of je slaperig bent. Ben je dit niet rond 22.00 uur dan is dat niet het juiste tijdstip voor jou om naar bed toe te gaan. Ben je nog niet slaperig dan zal je ook niet in slaap vallen. Dan ligt jou tijdstip dus wat later.

Dit heeft ook te maken met of je een ochtend of avondmens bent. Ook wel het chronotype genoemd.


en zelfde tijdstip naar bed

Ook al is het nog zo moeilijk om uit bed te komen na een slechte nacht, toch is het enorm belangrijk om iedere dag op hetzelfde tijdstip uit bed te stappen, hoe lang (of hoe kort) je ook geslapen hebt.

Kies je er toch voor om langer te blijven liggen en probeer je zo om jouw slaap in te halen, dan wordt het zo goed als zeker weer moeilijker om in te slapen de daaropvolgende nacht. Het is dus een must om je wekker gewoon standaard op hetzelfde uur te laten staan en je daar ook aan te houden.

Wie iedere morgen op hetzelfde tijdstip uit bed komt ongeacht hoe lang hij of zij geslapen heeft zet meteen een goede basis neer voor de nacht erop. Natuurlijk ben je ook een mens en zijn er genoeg leuke dingen in het leven waar je van wilt genieten zoals bijvoorbeeld een leuk feestje in het weekend. Wees dan ook niet te streng voor jezelf maar geniet dan ook van die extra uren in bed. Zolang je dit niet te vaak doet en je het slaapritme weer oppakt is er niets aan de hand. Probeer in het weekend niet meer dan half uur tot een uur af te wijken, zo stuur jij je slaapritme niet te veel in de war.

Door hiermee aan de slag te gaan, kan jij je eigen slaapritme weer vinden.

Het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN sluit hier ook goed bij aan. Hierbij ga je terug naar de basis en vanuit daar leer je je nieuwe juiste slaapgewoontes aan. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.

Wacht dus niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!


Klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN! 

boek-7-stappen-perfect-slapen-cover

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze:Review PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!


Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

 ⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen