Helemaal niet kunnen slapen | Wat kan je eraan doen? 8 handige tips voor een betere nachtrust!
25 juli 2021 
11 min. leestijd

Helemaal niet kunnen slapen | Wat kan je eraan doen? 8 handige tips voor een betere nachtrust!

Helemaal niet kunnen slapen. Wat als jouw dit regelmatig gebeurd? Je ligt in bed en tuurt uren naar het plafond, maar slapen ho maar. Heerlijk slapen wil je wel, maar het lukt gewoonweg niet. Dit is natuurlijk ontzettend vervelend en het kan je flink opbreken.

Een paar nachten slecht slapen doen we allemaal wel is. Het wordt een ander verhaal als je veel langer helemaal niet kunt slapen. Je hebt waarschijnlijk al meerdere dingen geprobeerd, maar helaas lukt het nog steeds niet om een goede nacht te maken.

Goed en voldoende slapen blijft een strijd. Onvoldoende slapen heeft gevolgen voor zowel de korte als lange termijn.

In dit artikel gaan we je uitleggen wat we verstaan onder goed slapen, en vooral wat kan je eraan doen?

Wil je meer weten? Lees dan snel verder!

Kijk hier de video van deze blog!

Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Wanneer spreken we van een goede nachtrust? Er is onderzocht dat je voor een goede nachtrust gemiddeld zo'n 7 a 9 uur slaap moet krijgen. Alleen is en blijft dit een gemiddelde, wat inhoud dat dit per persoon ook weer erg verschillend kan zijn, want niet iedereen heeft daadwerkelijk die 8 uur nodig. Sommige mensen kunnen prima functioneren als ze 6 uur slapen. Waar het uiteindelijk om gaat is, dat je je uitgerust voelt en de dag fris kan beginnen als je wakker wordt.

Je hoeft niet alleen te kijken naar de hoeveelheid uren die je slaapt, dat is ook een beetje achterhaald. Ze zijn er namelijk achter gekomen dat het veel belangrijker is, dat je kijkt naar de kwaliteit van je slaap. Maar wat definieert nu de kwaliteit van je slaap?

As je kijkt naar de kwaliteit van je slaap dan gaat het erom dat je voldoende diepe slaap krijgt. Deze diepe slaap krijg je in de kernslaap.

En met de kernslaap wordt bedoeld dat je de eerste 3 slaapcycli doorloopt dat wil zeggen de eerste 4 tot 5 uur van je slaap. In de diepe slaap herstel je fysiek.

Er zijn verschillende oorzaken waarom het je niet lukt om te slapen. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • Stress, doordat je lichaam teveel cortisol aanmaakt (het stresshormoon) kan je de slaap niet vatten. Normaal gesproken zorgt je lichaam ervoor dat aan het eind van de dag het stresshormoon afneemt en het slaaphormoon melatonine toeneemt. Melatonine zorgt er voor dat je slaperig wordt in de avond. Aangezien je stresshormoon te hoog is en blijft,  zal je niet in slaap kunnen komen.
  • Angst om wéér niet te kunnen slapen. Wanneer je van te voren al van alles gaat bedenken dat het toch niet lukt om te slapen dan heeft dat ook een negatief effect op je slapen. De angst overheerst dan waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt.
  • Lichamelijke aandoeningen zoals: pijn en jeuk.
  • Psychische aandoeningen.
  • Een verstoorde biologische klok (ook wel interne klok genoemd). Als je een verstoord slaap- waakritme hebt door bijvoorbeeld het werken in ploegendiensten.
  • Het hebben van verkeerde leefstijl gewoontes zoals:
    • Teveel cafeïne voor het slapen gaan zoals het drinken van koffie
    • Het nemen van alcohol
    • Teveel dutjes doen overdag
    • Te zware maaltijd eten voor het naar bed gaan
    • Teveel kijken naar een beeldscherm zoals je telefoon of tablet. Je beeldscherm geeft blauw licht af wat de melatonine aanmaak verminderd. Melatonine is je slaaphormoon.
Er bestaat ook nog fatale familiare insomnie maar dat is zeer zeldzaam en komt bij ongeveer 40 families ter wereld voor. Dat is een hersenziekte die zich meestal na het 40ste levensjaar openbaart en waar je uiteindelijk nooit meer in een diepe slaap komt waardoor je overlijd.

De gevolgen van niet slapen

Helemaal niet kunnen slapen heeft gevolgen voor je dagelijks functioneren. Je kan de gevolgen onder verdelen in korte termijn en lange termijn gevolgen. Als je een paar nachten tot weken slecht slaapt heb je vaak last van acute slapeloosheid. De gevolgen hiervan op de korte termijn zijn:

  • moeheid;
  • een verminderd concentratievermogen;
  • snel prikkelbaar zijn;
  • hoofdpijn.

Wanneer je langer dan 3 maanden slecht tot niet slaapt spreek je van chronische slapeloosheid. Op de lange termijn zijn dit de gevolgen:

  • een verhoogde bloeddruk;
  • spierpijn;
  • huidveroudering zoals blijvende wallen onder je ogen;
  • een verhoogde kans op obesitas;
  • stemmingswisselingen;
  • minder alert en waakzaam zijn wat de kans op ongelukken vergroot;
  • je geheugen gaat achteruit;
  • meer kans op hart en vaatziekten;
  • verhoogde kans op diabetes type 2;
  • meer kans op een depressie.

Zoals je leest is het ontzettend belangrijk om voldoende en goed te slapen. Zowel fysiek als mentaal herstel is van groot belang om goed te kunnen blijven functioneren. In je slaap herstellen cellen en weefsels en wordt je lichaam weer gereset voor een nieuwe dag. Als je niet kan slapen betekend dat dat je lichaam en geest niet de kans krijgen om te herstellen waardoor je de gevolgen op de korte en zeker op de lange termijn gaat ondervinden.

Wil je nu meer weten over goede slaap? Check dan onze blog: Het belang van goede slaap!

helmaal-niet0-kunnen-slapen-wat-kan-je-er-aan-doen

Helemaal niet kunnen slapen heeft veel consequenties voor je dagelijks functioneren. Vaak kan je het op het eerste moment nog wel redden maar uiteindelijk breekt het je echt op en beïnvloed het je leven. Wat kan je eraan doen zodat je die vicieuze cirkel doorbreekt en weer gaat slapen? Er zijn verschillende mogelijkheden die je kan proberen. Zo kan je het eerst proberen om zelf op te lossen door bijvoorbeeld een boek te lezen of e-learning te volgen en de stappen ook daadwerkelijk uit te voeren. Daarnaast kan je een slaapcoach inschakelen of je kan naar je huisarts gaan. De slaapcoach of huisarts zal dan kijken welke achterliggende oorzaken er zijn waardoor je niet slaapt.

Je huisarts kan een kortdurend slaapmiddel voorschrijven, maar kijk daar mee uit gezien dit de oorzaak niet weg haalt.

Slaapmiddelen kunnen verslavend werken en hebben vaak bijwerkingen.

Ook neemt het de echte oorzaak niet weg en het is juist van belang om die oorzaak grondig aan te pakken. De huisarts kan je ook doorverwijzen naar een slaapcentrum waar ze gespecialiseerd zijn in het onderzoeken van jouw slaapgedrag. Door verschillende onderzoeken te doen waaronder metingen komen ze erachter of je een slaapprobleem hebt en wat je daar aan kan doen. Het kan soms zijn dat je zelf denkt niet te slapen maar dat je uiteindelijk meer slaapt dan je denkt of dat je bijvoorbeeld niet genoeg diepe slaap pakt.

Ook kan het helpen om te praten met een psycholoog als je bijvoorbeeld veel angst hebt om te gaan slapen. Wat ook goed kan helpen is cognitieve gedragstherapie. Deze therapie richt zich op je denkpatronen, het leert je om anders tegen problematische situaties aan te kijken en er anders mee om te gaan. Cognitieve gedragstherapie beïnvloedt dus je gedrag, gedachten en gevoel. Door op een andere manier tegen een situatie aan te kijken verandert je gevoel en uiteindelijk je gedrag.

Deze tips kan je direct toepassen in de praktijk. En kunnen je helpen om weer een stap te zetten in de goede richting, om weer helemaal te kunnen slapen en een fijne nachtrust terug te krijgen.


  • ✅ zorg voor een goed slaap- waakritme. Dat wil zeggen zorg dat je op dezelfde tijd naar bed gaat en ook weer op dezelfde tijd op staat;
  • ✅ vermijd het kijken op beeldschermen zoals je telefoon vlak voor het slapen gaan. Beeldschermen geven blauw licht af, waardoor de aanmaak van melatonine verminderd;
  • ✅ zorg dat je overdag voldoende beweging hebt gehad. Maar probeer niet vlak voor het slapen te gaan nog te sporten. Je maakt dan adrenaline aan wat je juist wakker houd en je wilt graag ontspannen naar bed toe;
  • ✅ probeer niet de strijd aan te gaan met jezelf dat je moet slapen. Dat zal echt averechts gaan werken. Wanneer het niet lukt om te slapen en je blijft woelen en draaien. Stap uit bed en ga even wat anders doen. Zodra je je weer slaperig voelt stap je weer je bed in;
  • ✅ door overdag voldoende daglicht te zien maakt je lichaam melatonine aan;
  • ✅ wanneer je veel maalt en piekert schrijf dit dan eerst voor jezelf op, zo neem je het niet mee naar bed. Want zodra je ligt zal je hoofd overuren gaan maken;
  • ✅ maak in de avond een vast avondritueel. Dat kan bestaan uit nog een wandeling, lezen of een lekker warm bad of douche in het begin van de avond;
  • ✅ je kan je hoofd van te voren leegmaken door nog te gaan mediteren of yoga oefeningen te doen. Ook ontspanningsoefeningen kunnen helpen.

Benieuwd naar nog meer tips om jouw slaapproblemen te kunnen oplossen? Check dan ons artikel: Slaapproblemen oplossen!


  • In dit artikel hebben we je alle ins en outs gegeven over niet kunnen slapen en wat je daaraan kan doen. Slaap jij ook niet en wil je hier verandering in brengen?
    Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN het ideale boek voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen. Doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.
    Wacht niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

Ja ik wil weer kunnen slapen!
Klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

boek-7-stappen-perfect-slapen-cover

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

 ⬇️



Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen