Wat is De Ideale Slaapkamertemperatuur?
26 juli 2022 
4 min. leestijd

Wat is De Ideale Slaapkamertemperatuur?

Wat is nu een ideale slaapkamertemperatuur? Bij een comfortabele slaapomgeving hoort natuurlijk ook een prettige temperatuur om in te slapen.

De ideale slaapkamertemperatuur ligt dan ook tussen de 16 en 21 graden. Een slaapkamertemperatuur boven de 21°C graden is nadelig voor je slaap en je zal hierdoor merken dat je vaker wakker wordt en minder goed slaapt.

Je lichaamstemperatuur daalt wanneer je slaapt en een koele slaapkamer helpt je om je lichaamstemperatuur te laten zakken en zo gemakkelijker in slaap te vallen.

Ook tussen mannen en vrouwen is er een verschil. Vrouwen produceren minder warmte dan mannen. Dit omdat vrouwen relatief minder spieren hebben en meer vetweefsel.

Wat je kunt doen als het te koud is

Vind je het echt te koud dan is het prima om even de verwarming aan te zetten. Doe dit niet te lang en maximaal op 20 graden. Wat ook kan helpen is een elektrische deken, verwarm je bed en zet deze dan uit. Blijf wel goed ventileren door je raam op een kiertje te zetten.

Koude voeten? Trek ’s nachts een paar lekkere dikke wollen sokken aan. Zorg wel dat je voeten warm zijn. Dit kan je doen doormiddel van een warme douche of een kruik. Je huidtemperatuur moet wel goed blijven anders ervaar je niet genoeg comfort waardoor dit je nachtrust zeker zal verstoren.

Wat je kunt doen als het te warm is

De ideale slaapkamertemperatuur is in de zomer en zeker met de toenemende hittegolven helaas vaak moeilijk op temperatuur te houden.

Hier alvast een paar tips die je onmiddellijk toe kunt passen:

  • probeer de warmte van buiten zo veel mogelijk te weren door gebruik te maken van zonwering zoals lamellen, rolluiken of verduisterende gordijnen;
  • laat een raam openstaan ’s nachts maar denk wel aan het daglicht in de ochtend. Zeker in de zomer wanneer het vroeg licht wordt. Een slaapmasker kan dan helpen.
  • gebruik een ventilator en zet voor een extra verkoelend effect een fles met ijs voor. Wanneer je de ventilator voor een open raam zet dan wordt er extra frisse lucht naar binnen geblazen;
  • gebruik licht bedlinnen wat goed ademend is zoals katoen;
  • slapen met slaapkleding van ademend katoen of bamboe.


Benieuwd naar een goed verduisterend slaapmasker? check dan onze blog: Manta Sleep Mask review.


Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.


 ⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen