4 voordelen van een lichtwekker (Wake-Up light)
23 augustus 2022 
4 min. leestijd

4 voordelen van een lichtwekker (Wake-Up light)

4 voordelen van een lichtwekker ook wel wake up light genoemd. Als je het lastig vind om in de ochtend op te staan dan kan een wake up light je daar bij helpen. Is ook fijner wakker worden dan een harde wekker. 

Benieuwd wat de voordelen zijn? Je leest het verderop in dit artikel!

Een lichtwekker krijgt je op een natuurlijke manier wakker door de zonsopkomst na te bootsen. Dit doet de wake up light zeer geleidelijk en begint zo’n half uur voor je ingestelde wek-tijd steeds een beetje feller te branden. Een wake up light is ook te gebruiken om op een rustige manier in slaap te vallen doormiddel van een zonsondergang. Bij veel lichtwekkers kan je ook verschillende natuurgeluiden instellen. 

wake up light natuurlijk

Het grootste voordeel is dat je op een natuurlijke manier wakker wordt. De natuurgetrouwe kleuren bootsen de zonsopgang of de zonsondergang na door steeds een beetje feller te gaan branden. Bij de zonsondergang wordt dit omgekeerd en wordt het felle licht steeds minder fel tot de zon ondergaat.  

Je wekker gaat vaak af op een tijdstip waar je nog in een diepe slaap verkeert. Dat heeft tot gevolg dat je vaak gedesoriënteerd wakker wordt. Doordat het licht van de lichtwekker geleidelijk aan steeds een beetje intensiever begint te branden word je vanzelf wakker tijdens een lichte slaapfase. Daardoor sta je uitgerust en fris op. Je hebt meer energie waardoor je je op de dag beter kunt concentreren. 


Door het gebruik van de lichtwekker wordt opstaan makkelijker. Geen harde, luide wekker meer maar een geleidelijke zonsopgang. Door het licht stopt je lichaam met het aanmaken van melatonine je slaaphormoon en worden andere stofjes vrijgegeven waaronder cortisol die het lichaam weer opstart om aan de dag te kunnen beginnen.

Nog een bijkomend voordeel van een lichtwekker is dat het helpt tegen een winterdip. Tijdens de winter hebben veel mensen namelijk last van sombere gevoelens en minder energie. Opstaan in de ochtend is dan ook vaak een uitdaging. Dit heeft alles te maken met het feit dat je tijdens de winter minder wordt blootgesteld aan zonlicht. Dankzij de lichtwekker word je ’s morgens al meteen blootgesteld aan licht waardoor je cortisolniveau weer stijgt en je stemming verbeterd. 

lichtwekker

Wij hebben zelf een wake up light van Philips en van Uply. Deze bevallen beide erg goed. Daarnaast hebben we er nog een aantal getest. Zie hiervoor ons uitgebreide beste wake up light artikel. En klik op de knop hieronder!

Ga DIRECT naar het Beste Wake Up Light artikel

   

Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

 ⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven! Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden! Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen