Slaap jij slecht als je zwanger bent? Dit is waarom jij slechter slaapt!
16 mei 2021 
9 min. leestijd

Slaap jij slecht als je zwanger bent? Dit is waarom jij slechter slaapt!

Slaap jij slecht(er) als je zwanger bent? Als je zwanger bent vinden er allemaal processen plaats in je lichaam. Je lichaam werkt heel erg hard voor dat kleine mensje wat in je buik groeit en dat vergt veel energie. Goed en voldoende slapen tijdens de zwangerschap is belangrijk. Maar dat is door allerlei zwangerschapskwalen niet altijd vanzelfsprekend. 

Door de zwangerschap kan je ineens veel slechter gaan slapen. Je kunt waarschijnlijk moeilijker in slapen en wordt vaker wakker in de nacht. 

Daarbij komt dat je steeds groter groeiende buik ook behoorlijk in de weg kan zitten. Het draaien in bed wordt een steeds grotere uitdaging. Ook het vinden van een fijne slaaphouding is niet makkelijk. 

Benieuwd naar wat een zwangerschap doet met jouw nachtrust? Je leest het verderop in dit artikel!


Kijk hier de video van deze blog! 


Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Als je zwanger bent zal je lichaam door een flink aantal hormonale veranderingen gaan. Al deze hormonale veranderingen beïnvloeden het slapen. Het hormoon progesteron neemt toe waardoor je slaapritme verstoort kan raken. Dit hormoon werkt namelijk slaapverwekkend.

Je slaappatroon zal tijdens de zwangerschap gaan veranderen en dat heeft onder andere te maken met het trimester waarin je je bevind.

Zo zal het slapen in het eerste trimester nog beter gaan omdat je dan nog niet zo'n grote buik hebt. Vaak ben je in het eerste trimester erg moe en heb je behoefte aan veel slaap. Ook kan je in het eerste trimester meer last hebben van zwangerschapskwaaltjes zoals: misselijkheid, eetbuien, obstipatie, vaker plassen, vermoeidheid en blaasontsteking.

In het tweede trimester zal je wat meer energie gaan krijgen en zijn de meeste begin kwaaltjes verdwenen. Dit is vaak het fijnste gedeelte van je zwangerschap. Je hebt in deze periode nog geen hele grote buik wat het draaien in bed nog wat makkelijker maakt. 

Als het derde trimester aanbreekt zal je buik steeds meer in de weg gaan zitten en dat merk je ook als je wilt gaan slapen. Een fijne slaaphouding is nu moeilijk te vinden en je wordt ook wakker gehouden door de baby die in de nacht juist wakker wordt als jij wilt gaan slapen.

Uiteraard zijn er nog een aantal andere oorzaken waardoor je slechter slaapt als je zwanger bent.

  • misselijkheid en brandend maagzuur kunnen ervoor zorgen dat je niet goed in slaap kunt vallen; 
  • kuit krampen kunnen je veelvuldig wakker houden;
  • je kunt last krijgen van tintelende of rusteloze benen ook wel restless leg syndroom genoemd;
  • je moet veel vaker plassen, dit komt omdat je blaas in de verdrukking komt. Je moet vaker  opstaan in de nacht waardoor je moeilijker in slaap komt. Hierdoor krijg je minder diepe slaap;
  • piekeren over de zwangerschap en de aankomende bevalling kunnen je stress geven waardoor je niet goed kunt slapen;
  • daarbij slaap je na mate de zwangerschap vordert ook steeds lichter. Dit heeft te maken met een veranderde slaapcyclus.

Wil je nog meer weten over slechts slapen? Check dan onze blog: Slecht slapen oorzaken & gevolgen!

Wil jij een optimale nachtrust tijdens jouw zwangerschap? Klik op de onderstaande knop om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!  

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

Welke slaapfasen doorloop je?

Je doorloopt 4 verschillende slaapfasen. Alleen is in je zwangerschap de REM-slaap een stuk korter. Wat er voor zorgt dat je dus eerder wakker wordt en slechter slaapt als je zwanger bent.

Fase 1: de sluimerfase in deze fase zit je in een soort overgang van waken naar slapen. In deze fase worden je ogen zwaar en raakt je lichaam meer ontspannen. 

Fase 2: de lichte slaapfase hierin wordt je nog wakker van geluid om je heen.

Fase 3: de diepe slaapfase nu ben je in een diepe slaap terecht gekomen en wordt je ook niet zo maar meer gewekt door geluiden om je heen. Deze fase wordt ook wel de herstelfase genoemd omdat je hierin fysiek herstelt. 

Fase 4: de droom slaapfase ofwel de REM-slaap. In deze fase droom je veel en verwerk je de informatie van de dag. Omdat je als zwangere vrouw meer droomt en dus lichter slaapt ervaar je vaker de REM slaap fase. 

slaapcyclus-1

Tijdens je zwangerschap kan je door kwaaltjes en een groter wordende buik een heel ander slaappatroon krijgen. Gelukkig zijn er tips die jouw kunnen helpen om ook tijdens je zwangerschap een goede nachtrust te krijgen.

✅ zorg overdag voor voldoende daglicht. Daglicht zorgt voor een goede werkende biologische klok. Hoe meer daglicht overdag, hoe meer meer melatonine er 's nachts wordt aangemaakt. En melatonine zorgt ervoor dat je slaperig wordt. De productie van melatonine komt op gang als het donker wordt.

✅ een donkere en koele slaapkamer helpt om beter te slapen;

✅ vermijd beeldschermen een uur voordat je naar bed gaat. Het blauwe licht vermindert namelijk de aanmaak van melatonine;

✅ naar bed gaan met een te volle of te lege maag kan er voor zorgen dat je moeilijk in slaapt. Ook pittig eten kan zorgen voor brandend maagzuur;

✅ een snack wat tryptofaan bevat zoals bananen of een handje amandelen bevordert je nachtrust;

✅ zorg voor een vast avondritueel. Door iedere avond dezelfde handelingen te verrichten krijgen je hersenen een signaal om te gaan slapen;

✅ het vinden van een fijne slaaphouding kan lastig zijn. Een zwangerschapskussen kan dan helpen en geeft ondersteuning aan je buik, rug en benen;

✅ zorg dat je voldoende rust overdag, ga liggen als dat even kan;

✅ een bad met lavendelolie nemen aan het begin van de avond zorgt voor ontspanning en een betere nachtrust;

✅ zwangerschap yoga zorgt voor ontspanning en een vermindering van stress;

✅ mindfulness draagt bij aan een betere nachtrust;

✅ blijven bewegen tijdens de zwangerschap is niet alleen goed maar het bevordert ook een goede nachtrust. Denk aan wandelen of zwemmen.

Wil je nu meer informatie over slecht slapen? Check dan ons artikel: Slecht slapen ooraken en gevolgen!

Wil jij nu ook een zwangerschapskussen? Check ze hieronder!

  •  
  •  
  •  

In dit artikel hebben we je uitgelegd waarom je als zwangere vrouw slechter slaapt en hebben we 12 handige tips gegeven om beter te slapen. Wil je de komende tijd prettig slapen? En wil je hiermee aan de slag? Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN ideaal voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen. 

Wacht dus niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan! 


Klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN! 

boek-7-stappen-perfect-slapen-cover

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze:Review PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!


Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

 ⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven! Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden! Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen