Slecht slapen | oorzaken & gevolgen + 8 handige tips om beter te slapen!
28 april 2021 
12 min. leestijd

Slecht slapen | oorzaken & gevolgen + 8 handige tips om beter te slapen!

Slecht slapen oorzaken en gevolgen. Iedereen heeft er zo af en toe een slechte nacht tussen zitten, wanneer dit vaker voorkomt en je wilt wel slapen maar het lukt niet dan heb je een slaapprobleem. Wist je dat heel veel mensen lijden aan slapeloosheid en dus structureel slecht slapen? Als je slecht slaapt heeft dit invloed op hoe jij je op de dag voelt. De dag doorkomen gaat dan een stuk minder makkelijk, dan wanneer je een goede nachtrust hebt. De alledaagse dingen worden dan een zware taak.

Benieuwd naar de oorzaken en gevolgen? Lees het verderop in dit artikel


Kijk hier de video van deze blog!

Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Iedereen ervaart slecht slapen anders, omdat de één hogere eisen stelt aan een goed slaappatroon dan de ander. We spreken over een slaapprobleem als je wel wilt slapen, maar het niet lukt. Iedereen heeft wel eens een slechte nacht meegemaakt. Als dit zo af en toe gebeurt is dit nog niet zo erg. Pas als dit vaak gebeurt, over een lange periode dan spreek je van chronische slapeloosheid (ook wel insomnia of insomnie genoemd).

Je spreekt van insomnie als je voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • je bent ontevreden over de hoeveelheid slaap of de kwaliteit van de slaap. Dat wil zeggen dat je dan moeite hebt met inslapen, doorslapen of dat je heel vroeg wakker word;
  • je hebt overdag last van het slaaptekort;
  • je slaapt meer dan 3 x per week slecht en dit duurt 3 maanden of langer.


Wil je nu meer weten over het belang van goede slaap? Check dan onze blog: Wat is het belang van goede slaap?

Er zijn een aantal oorzaken die er voor kunnen zorgen dat je slecht slaapt, de meest voorkomende lees je hieronder.

  • angst om te gaan slapen. Als je hoofd gevuld is met negatieve gedachten zal dit zijn effect hebben op je slaap. Negatieve gedachten zorgen onder andere voor: frustratie, stress en piekeren. Het zal hierdoor dan ook averechts werken om goed te slapen.
  • slecht slapen door een te warme slaapkamer en een te hoge lichaamstemperatuur. Als je in een te warme slaapkamer slaapt dan kan je lichaam de warmte niet goed kwijt en kom je moeilijker in slaap. Een koele kamer is dan ook een must voor een goede nachtrust. Ook een te hoge lichaamstemperatuur heeft invloed op je slaap;
  • teveel licht in je slaapkamer zorgt ervoor je niet goed in slaap valt omdat teveel licht de aanmaak van melatonine remt en dit je slaapritme verstoort;
  • een verstoord dag- en nachtritme. Als je elke avond en iedere ochtend op een ander tijdstip opstaat kan je slechter gaan slapen. Om je biologische klok weer goed in te stellen is het raadzaam om iedere avond en ochtend op een zelfde tijdstip op te staan en naar bed tie te gaan.
  • als je teveel, te weinig of verkeerde voedingsmiddelen eet. Kan dat de kwaliteit van je slaap flink beïnvloeden;
  • het nemen van cafeïne vlak voor het slapen gaan. Heeft een negatief effect op je slaap omdat, cafeïne de werking van adenosine (is een chemisch stofje dat je aanmaakt in je hersenen als je wakker bent. De slaapdruk wordt geregeld door het stofje adenosine. Hoe meer adenosine je aanmaakt hoe slaperiger je wordt.) remt. Daarnaast blijf cafeïne heel lang aanwezig in je lichaam. Cafeïne zorgt ervoor dat je hartslag en bloeddruk iets omhoog gaan en dat er adrenaline vrij komt. Je wilt de nacht graag ontspannen in gaan. Dat wil zeggen dat je cortisolniveau moet gaan dalen en je melatonine niveau stijgt.

 Slecht-slapen-oorzaken-en-gevolgen

Wil jij niet meer wachten en direct beginnen met het verbeteren van jouw nachtrust? Klik dan op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

De gevolgen van slecht slapen:

Korte termijn

  • vermoeidheid: dit ontstaat wanneer je te lang achter elkaar wakker bent of als je onvoldoende slaap hebt gehad. Daarnaast vormt vermoeidheid een hoger risico op ongelukken. Doordat je vermoeider en minder alert bent neemt je reactievermogen af. Waardoor je een grotere kans hebt om ongelukken te maken. Tevens beïnvloed vermoeidheid je sportprestaties. Je spieren hebben rust nodig om te herstellen. Het fysiek herstel vindt plaats in je diepe slaap. Als je slecht slaapt kan je lichaam niet voldoende herstellen en hierdoor is de kans groter op blessures;
  • concentratieverlies: het wordt moeilijker om je aandacht te houden op een langdurige taak;
  • prikkelbaarheid: doordat je slecht hebt geslapen kan je sneller iemand afsnauwen zonder enige reden en ben je veel gevoeliger voor wat iemand tegen je zegt;
  • geheugenproblemen: slecht slapen heeft invloed op het verwerken en opslaan van nieuwe informatie. Als je goed slaapt kun je dus beter nieuwe dingen leren en kan je informatie goed opslaan.

Lange termijn

  • overgewicht: Door slecht en te weinig slapen heb je meer kans op overgewicht. Er is uit onderzoek gebleken dat er een link bestaat tussen weinig slapen en dikker worden. Het hormoon Ghreline stimuleert de eetlust en het hormoon leptine onderdrukt je eetlust. Deze twee hormonen kunnen in de hersenen door slaaptekort niet meer goed hun werk doen waardoor je dikker wordt;
  • immuunsysteem: Als je slaapt is je immuunsysteem bezig om jouw te beschermen tegen bacteriën en virussen. Maar als je structureel slecht slaapt beïnvloed dat je immuunsysteem en kan deze niet meer goed zijn werk doen. Waardoor je een verminderde weerstand hebt en je veel vatbaarder bent voor ziektes. Je herstelt dan ook veel minder snel. Dat wil dus zeggen dat als je goed slaapt je minder vaak ziek wordt;
  • Depressief: Het blijkt dat slaaptekort je depressief kan maken. Dit omdat er onvoldoende serotonine vrijkomt. Dat is een stof die van nature aanwezig is in ons lichaam, welke zorgt voor een goed humeur en maakt je rustig en gelukkig. Bij een verstoord slaappatroon kan dit stofje zijn werk niet goed doen, waardoor er te weinig serotonine vrij komt;
  • hart- en vaatziekten: Je hebt meer kans op hart- en vaatziekten. Dit omdat het slapen zelf bepaalde processen in het lichaam beïnvloeden die het hart- en de bloedvaten gezond houden. En door slaaptekort wordt ook het herstel van hart- en bloedvaten tegengehouden. Wanneer je in de diepe slaap zit, zorgt groeihormoon voor het herstel van de bloedvaten, maar door het slaaptekort kan het groeihormoon dit werk niet goed doen;
  • Ziekte van alzheimer: slaaptekort speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van de ziekte van alzheimer. Dit omdat oudere minder diep slapen hebben en door alzheimer slapen ze nog minder diep;
  • Diabetes type 2: Slapen heeft invloed op diabetes type 2, dit komt omdat mensen die slechter slapen suiker minder goed kunnen verwerken;
  • kanker: Als je te weinig slaapt maak je minder ''naturel killer'' cellen aan (dit zijn belangrijke afweercellen). Daarnaast maakt het tumoren ook agressiever, ze groeien sneller en zaaien eerder uit.

Slecht slapen kent vele oorzaken welke zowel op de korte als op de lange termijn gevolgen kunnen hebben.

  • ✅ probeer voordat je naar bed gaat te ontspannen, dit kun je bijvoorbeeld doen doormiddel van een warme douche of bad te nemen in het begin van de avond of lees nog een goed boek;
  • ✅ het blauwe licht van je telefoon of laptop. Het blauwe licht zorgt voor een verminderde aanmaak van melatonine waardoor je niet goed in slaap valt. Er zijn ook blauw licht brillen op de markt die het blauwe licht blokken;
  • ✅ cafeïne kan je beter vermijden voor het slapen gaan. Cafeïne zorgt er voor dat je slaapdruk minder wordt en het blijft ook nog is lang in je lichaam zitten;
  • ✅ vlak voor dat je naar bed gaat kunnen yogaoefeningen of mediatie helpen om helemaal ontspannen te gaan slapen;
  • ✅ ga niet vlak voordat je gaat slapen fanatiek sporten. Hierdoor wordt je juist meer alert en dat heeft je lichaam nu net niet nodig om ontspannen te gaan slapen. Uiteraard is sporten en bewegen heel erg goed om te doen maar probeer dit dan eerder op de dag of in de vroege avond te plannen;
  • ✅ het slapen op een goed matras en kussen is van belang voor een goede nachtrust. Een te zacht of hard matras kan ervoor zorgen dat je lichaam niet kan ontspannen. Je zult dan niet uitgerust wakker worden;
  • ✅ zorg dat je werkt aan goed slaapritme. Elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed gaan en opstaan zijn van belang om jouw biologische klok goed in te stellen;
  • ✅ gebruik je slaapkamer als rustplek voor slapen en seks en niet als werkkamer of om televisie te kijken;
  • ✅ een goed verduisterde slaapkamer draagt bij aan een betere nachtrust. Dit omdat lichtinval in je slaapkamer de melatonine aanmaak verstoord. Mocht je kamer niet helemaal verduisterd zijn is een slaapmasker ook een goede optie.

Bloque bril met blauw licht filter

bloque-bril-met-blauw-lichtfilter

Ga DIRECT naar de EXCLUSIEVE pagina


Wil jij nu ook de Bloque bril met blauw licht filter? Klik dan op de knop hieronder om naar de Bloque bril te gaan. Wil je nog meer informatie over de bloque bril? Check dan onze  Bloque blauw licht bril: Review! 

Manta Sleep Mask

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Wil jij nu ook het Manta Sleep Mask? Klik dan op de knop hieronder om naar het Manta Sleep Mask te gaan. Wil je nog meer informatie over het Manta Sleep Mask? Check dan onze Manta Sleep Mask: Review!
  • Begin vandaag nog met het verbeteren van jouw nachtrust!

In dit artikel zijn we ingegaan op de oorzaken en gevolgen van slecht slapen en heb je ook nog 8 handige tips gekregen om beter te slapen. Wil jij meer handvatten krijgen om jouw slaappatroon te optimaliseren voor een geweldige nachtrust? Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN ideaal voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.

Wacht dus niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!


Klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN! 

boek-7-stappen-perfect-slapen-cover

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze:Review PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!

Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen