20 handige tips om beter te slapen | pas ze toe en zie het resultaat!
09 mei 2021 
12 min. leestijd

20 handige tips om beter te slapen | pas ze toe en zie het resultaat!

20 handige tips om beter te slapen. Slaap is ontzettend belangrijk en wel zo van belang dat slapen net als eten en drinken wordt gerekend tot de eerste basisbehoefte van de mens. Een goede nachtrust is het recept voor een gezond leven. En deze 20 handige tips, om beter te slapen gaan jou daarbij helpen.

Het is wel duidelijk dat slecht slapen problemen kan op leveren, maar dat zelfs één nachtje slecht slapen al consequenties kan hebben op de korte termijn (zoals je geïrriteerd voelen overdag), is nog niet zo bekend. En wat betekend het dan als we (structureel) slecht slapen? Als je in de ochtend wakker wordt en je voelt alsof je bent overreden door een vrachtwagen dan gaat er iets niet goed met je slaappatroon.

Dit zal dan ook gevolgen hebben voor je dagelijks functioneren en waarschijnlijk heb je dat al ervaren. Je weet ergens dat slapen heel erg belangrijk is, maar je weet niet goed waar je moet beginnen en hoe je dit moet aanpakken?

In dit artikel leggen we je uit waarom slaap belangrijk is en geven we 20 handige tips om beter te slapen. Deze tips zijn makkelijk op te volgen.

Wil je hier meer over weten? Lees dan snel verder!

Kijk hier de video van deze blog!


Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Slaap is belangrijk, en niet alleen de duur van onze slaap maar juist de kwaliteit van onze slaap is het belangrijkste. Een volwassenen heeft gemiddeld 7 a 9 uur slaap nodig. Dit is echter wel per persoon verschillend omdat niet iedereen ook daadwerkelijk ongeveer 8 uur slaap nodig heeft.

Er zijn mensen die op 6 uur slaap per nacht goed functioneren op de dag. Dit komt omdat ze het gevoel hebben uitgerust te zijn na een rustgevende nachtrust. Ze kunnen de dag met voldoende energie beginnen.

Die rustgevende nachtrust komt door een goed slaappatroon. Hoe effectiever je slaapt hoe beter je nachtrust zal zijn. Slaap efficiëntie is de kwaliteit van je slaap. Het gaat erom dat de totale tijd die je in bed ligt ook daadwerkelijk slaapt.

Als we uitgaan van een goede nachtrust is het belangrijk dat je in ieder geval zo lang slaapt dat je de kernslaap helemaal afmaakt. De kernslaap bestaat uit de eerst 3 slaapcycli, welke bij elkaar ongeveer 5 uur duren. Tijdens de kernslaap bevind je je het meeste in 2 slaapfases. De diepe slaapfase, waarin je fysiek herstelt en de droom slaapfase, waarin je hersenen de informatie en gebeurtenissen van de dag verwerken. Daarnaast zijn er nog 2 slaapfasen en dit zijn de sluimerfase en de lichte slaapfase. Deze 4 slaapfasen samen vormen een slaapcyclus.

Doordat je de kernslaap goed doorloopt heeft je lichaam en geest voldoende tijd gehad om te herstellen. Overdag ben je dan productiever en heb je voldoende energie om te werken.

Wil je meer weten over waarom slapen zo belangrijk is? Check dan ons artikel: Wat is het belang van goede slaap?

Als je structureel slecht slaapt heeft dat grote consequenties voor je lichamelijk en je geestelijke welzijn. Op korte termijn zal je meer geïrriteerd zijn, prikkelbaar, moe en je kunt je minder goed concentreren.

Op lange termijn kun je zelfs een groter risico hebben op hart- en vaatziekten, obesitas en diabetes type 2. Het heeft ook invloed op je geest, dit kan zich uiten door bijv. meer kans op een depressie, angst, je eenzaam en ongelukkig voelen.

Wil je meer weten over de gevolgen van slecht slapen? Check dan onze blog: Slecht slapen oorzaken en gevolgen!

man_in_bed_kan_niet_slapen

Wil jij ook beter leren slapen? Klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

Deze handige tips zullen bijdrage aan een betere nachtrust en zullen je helpen om effectiever te slapen.

  1. zorg voor een vast avondritueel. Een vast avondritueel zorgt ervoor dat je lichaam elke avond een seintje krijgt om lekker te gaan slapen. Daarbij ga je ook rustig en ontspannen naar bed toe. Je kunt dit avondritueel op je eigen manier invullen, maar probeer in ieder geval schermen met blauw licht zoals je telefoon en tablet te vermijden. Het is namelijk belangrijk dat je voldoende melatonine aanmaakt. Melatonine is het stofje dat er voor zorgt dat je slaperig wordt in de avond. Het blauwe licht van je schermen verminderd de melatonine aanmaak;
  2. om je biologische klok te resetten is het van belang dat je elke dag op hetzelfde tijdstip opstaat en naar bed gaat. Dit zal in het begin even wennen zijn, maar het zal echt zijn vruchten af gaan werpen om weer een heerlijke goede nachtrust terug te krijgen;
  3. zorg dat je overdag voldoende daglicht te zien krijgt en dat je in de avond en nacht je slaapkamer goed donker houd. Dit zodat je slaap- waakritme niet in de war raakt. Je kunt je slaapkamer goed donker maken met verduisterende gordijnen of rolluiken. Een andere manier om in complete duisternis te slapen is het gebruik van de Manta Sleep Mask. Dit masker is van zeer goede kwaliteit en zorgt ervoor dat je een hele fijne nachtrust krijgt;
  4. ban je televisie uit je slaapkamer. Je televisie zal zorgen voor dat schadelijke blauw licht wat je melatonine aanmaak weer verminderd. En je zult door de tv minder snel in een diepe slaap komen;
  5. houdt je slaapkamer echt alleen voor slapen en seks. Maak er geen werk of sportkamer van. Zo kom je optimaal tot rust in je slaapkamer en dit zal je slapen alleen maar bevorderen;
  6. Zorg voor een fijne en rustige slaapomgeving. Dus niet teveel rommel in je slaapkamer of rondslingerende kleding;
  7. het is het beste om je slaapkamer temperatuur rond de 16 tot 18 graden te houden. Een te warme slaapkamer zorgt ervoor dat je lichaam niet goed kan afkoelen. Waardoor je niet goed in slaap kunt komen;
  8. zet liever geen verwarming aan in de slaapkamer. Als je met de verwarming aan slaapt wordt je vaker wakker met hoofdpijn en een ziek gevoel. Dit komt omdat de verwarming zorgt voor droge lucht en daardoor kom je moelijker in slaap en slaap je ook korter;
  9. ventileer je kamer goed door elke dag je raam op een kiertje te zetten om te luchten. Zo komt er weer voldoende zuurstof binnen. En hou je je slaapkamer fris;
  10. een paar planten in je slaapkamer zorgen ook voor meer zuurstof maar hou het bij twee planten. Teveel planten in je slaapkamer houd je geest te actief;
  11. bewegen en sporten op de dag is hartstikke goed voor je nachtrust. Zorg er alleen wel voor dat je dit niet vlak doet voor het slapen gaan. Je lichaam wordt juist actief van het sporten doordat je bloeddruk en hartslag omhoog gaan en dat wil je niet vlak voor het slapen gaan;
  12. om ontspannen naar bed te gaan helpt het om nog even te mediteren. Er zijn speciale meditatie apps die je daarbij kunnen helpen;
  13. ook het lezen van een boek of het nemen van een warme douche of bad is erg fijn om volledig te ontspannen. Je kunt dan letterlijk even de dag en zorgen van je afzetten;
  14. ontspanningsoefeningen of nog een paar yogaoefeningen doen, kunnen je helpen om je geest vrij te maken en je lichaam te laten ontspannen. Dit kan heel bevorderlijk werken voor je nachtrust;
  15. probeer de zorgen van de dag niet mee naar bed te nemen. Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan maar piekeren en stress zijn allebei funest voor een goede nachtrust. Het kan helpen om je zorgen van je af te schrijven of een kleine wandeling te maken;
  16. ga niet met een te volle of juist te lege maag naar bed. Een kleine snack voor het slapen gaan kan we helpen als je dan ook een snack neemt waar de stofjes magnesium of tryptofaan in zetten. Denk aan een banaan of een handje amandelen;
  17. dranken met cafeïne zoals koffie en cola zullen je niet helpen om beter te gaan slapen. Cafeïne zorgt voor meer adrenaline waardoor je juist actief wordt in plaats van ontspannen. Dat geld trouwens ook voor thee waar theïne inzit. Beter is om een lekkere kop kruidenthee te nemen. Teveel water of kruidenthee drinken voor het slapen gaan zorgt ervoor dat je moet plassen in de nacht;
  18. mocht je in de nacht echt niet kunnen slapen omdat je ligt te woelen en te draaien. Stap dan uit bed en ga eventjes zo'n 10 a 20 minuten wat anders doen;
  19. het nemen van alcohol zodat je heerlijk inslaapt lijkt een goed idee alleen zorgt de alcohol er ook voor dat je niet goed in de diepe slaap komt. En juist die diepe slaap is belangrijk voor de kwaliteit van je slaap;
  20. last but not least zorg voor een goed matras en kussen. Als je slaapt op een te hard of zacht matras heeft dat enorme invloed op je nachtrust en je houding. Als je de hele nacht verkeerd hebt gelegen dan wordt je niet ontspannen en uitgerust wakker.


Wil je meer weten over welk matras er goed bij jou past? Check dan ons artikel: Beste matras


Wil je meer informatie over een goed hoofdkussen? Check dan ons artikel: Beste hoofdkussen


Wil je nog meer informatie over het Manta Sleep Mask? Check dan onze: Manta Sleep Mask: Review!

 manta-sleep-mask-1-1

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


In dit artikel hebben we uitgelegd dat slapen erg belangrijk is en hebben we 20 handige tips gegeven om beter te slapen.

Wil jij nu ook jouw slaap verbeteren zodat ook jij weer een goede nachtrust kunt krijgen? Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN het ideale boek voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen. Doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.

Wacht dus niet langer en ga direct naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!

boek-7-stappen-perfect-slapen-cover

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze: Review PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!

Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen