Is snoozen slecht voor je | Dit is waarom je beter kan stoppen met snoozen!
05 mei 2021 
16 min. leestijd

Is snoozen slecht voor je | Dit is waarom je beter kan stoppen met snoozen!

hoe-kom-je-nu-het-beste-af-van-snoozenIs snoozen slecht voor je? Je ligt lekker in bed en de wekker gaat en wat is er dan heerlijker om je nog even om te draaien en verder te slapen. Het is dan erg verleidelijk om die snooz knop in te drukken, zodat je nog wat langer kunt blijven liggen. Zeker als je geen ochtendmens bent en moeite hebt om op te staan.

Dus hup je drukt nog een keer je snooze alarm in en je draait nog een keer fijn om. Vaak druk je daarna nog een paar keer je snooze alarm in en voor je het weet ben je zo een half uur verder. Wanneer je dan opstaat voelt dat niet fijn, je kan je maar moeilijk uit bed hijsen en je sjokt naar de badkamer.

Hoe fijn snoozen ook lijkt en natuurlijk ook is, zeker op het moment dat je heerlijk warm onder de dekens ligt, is snoozen toch echt geen goed idee. Wanneer je direct opstaat zodra je wekker gaat, heeft dat vele voordelen voor je biologische klok en voel je je ook fitter en meer uitgerust. Als je een paar keer blijft snoozen dan val je weer in een diepe slaap en als dan de wekker gaat wordt je dus uit je diepe slaap gehaald. En dat zorgt ervoor dat je moe en gebroken opstaat.

Maar is snoozen slecht voor je? Heeft snoozen een negatief effect op ons? En wat gebeurt als je steeds voor 5 minuten de snooz knop weer indrukt? Snoozen geeft ons een heerlijk gevoel en daardoor blijven we langer onder de lekkere warme dekens liggen.

In dit artikel leggen we je alles uit over het fenomeen snoozen en of snoozen echt slecht voor je is?

Wil je hiermee over weten? Lees dan snel verder!

Kijk hier de video van deze blog!


Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Wat is snoozen?

Allereerst is het belangrijk om te weten wat snoozen nu precies is. Snoozen is het steeds weer indrukken van de sluimerfunctie op je telefoon of wekker. Je kunt zelf de sluimerfunctie instellen op bijvoorbeeld 5 of 10 minuten. Wanneer je wekker dan gaat druk je de knop weer in en gaat je wekker of telefoon over een aantal minuten weer af.

Snoozen lijkt dan ook op het eerste gezicht heerlijk zodat je je nog even lekker kunt omdraaien en nog even van je slaap kunt genieten. Maar helaas is niets minder waar want snoozen heeft een negatief effect wanneer je opstaat.

Veel mensen snoozen en eerlijk, het is ook verleidelijk om nog een keer de snooze knop in te drukken en om te draaien. Vooral in de koude wintermaanden, als je zo lekker warm onder de dekens ligt. Zelf konden wij ook heel lang snoozen, maar eerlijk we stonden altijd moe en gebroken op. De dag begon dan al slecht en ik liep de ochtend te stressen, geen goed begin van de dag dus.

Niet iedereen kan even makkelijk op staan in de ochtend. De één staat zo naast het bed, terwijl de ander het heerlijk vind om zich nog een paar keer om te draaien en nog een aantal keer op de snooze knop te drukken.

Met snoozen wordt het aanzetten van de sluimerfunctie op je telefoon of wekker bedoeld. Zo zet je je wekker niet helemaal uit, maar gaat je wekker nog een keer om bijvoorbeeld de 5 of 10 minuten. Als je behoort tot de groep mensen die direct op staat in de ochtend dan begin je de dag vaak goed. Behoor je echter tot de groep mensen die liever nog een keer de snooz knop indrukt, dan blijkt dat die snooz knop helemaal niet zo goed voor je is!

Als je denkt dat je in de ochtend wat extra tijd pakt door wat langer te blijven liggen is dat in de praktijk niet het geval. Doordat je elke keer het moment van wakker worden uitstelt door nog een keer te snoozen wordt je nachtrust beëindigt met kleine slaapsessies. Al die korte slaapjes achter elkaar wordt ook wel gefragmenteerde slaap genoemd. En die slaapjes zijn ook nog eens van slechte kwaliteit.

Doordat je steeds zoveel minuten slaapt en weer wakker wordt kom je niet meer in de diepe slaap. In de REM slaap zit je ook in de droomslaapfase en juist in die fase verwerk je alles wat er die dag is gebeurt. Als je nu je wekker een half uur eerder zet om te snoozen begin je dus aan een nieuwe slaapcyclus maar heb je geen tijd om deze helemaal af te maken.

Uiteindelijk resulteert dat vaak in vermoeider opstaan. Op de dag kun je je dan ook minder goed concentreren en worden je prestaties ook slechter.

Snoozen kan heel erg fijn zijn maar is dus helemaal niet goed voor je.

slapende-man-en-wekker

Wil jij ook stoppen met snoozen en jouw nachtrust verbeteren? Klik dan op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

Wat voor een invloed heeft snoozen op je slaappatroon?

Snoozen heeft dus een negatief effect op je slaappatroon. Als je slaapt doorloop je 4 verschillende slaapfasen. Samen vormen deze slaapfasen een slaapcyclus welke ongeveer 90 tot 120 minuten duurt en wordt zo’n 3 tot 5 keer per nacht doorlopen. De eerste 3 slaapfasen noem je de Non REM-slaap en de laatste vierde fase noem je de REM-slaap ook wel Rapid Eye Movement. Dit wordt zo genoemd omdat je ogen in deze fase korte en snelle bewegingen maken. De slaapfasen kan je onderverdelen in:

  • Fase 1: De sluimerfase Je zit nu tussen waken en slapen in en wordt gezien als overgangsfase, in deze fase worden je ogen zwaar en neemt de hersenactiviteit af. Je voelt dat je in slaap gaat vallen. Deze fase duurt een paar minuten.
  • Fase 2: De lichte slaapfase is een fase waarin je nog makkelijk gewekt kan worden maar waarin je al wel slaapt. Deze fase duurt iets minder dan een uur.
  • Fase 3: de diepe slaapfase is de fase waarin je echt in een diepe slaap komt. Dit merk je aan een volledige ontspanning van je lichaam, je hartritme en ademhaling dalen. Je kan niet zomaar wakker worden in je diepe slaap, mocht dat wel gebeuren dan moet je je even oriënteren waar je bent. In deze fase herstel je fysiek. En duurt ongeveer 5 minuten.
  • Fase 4: De REM-slaap of wel de droom slaapfase. In deze fase neemt de hersenactiviteit erg toe en ben je veel aan het dromen. In deze droomslaapfase verwerken je hersenen alle gebeurtenissen en informatie van de dag. Dat is van belang om je geest weer te verfrissen voor een nieuwe dag. Wanneer je niet zou dromen dan raakt je systeem overbelast en kan je geen informatie meer verwerken. Deze fase duurt ongeveer 20 minuten.
Het blijkt dat als wij snoozen onze hersenen denken dat we weer in een diepe slaap gaan. Wakker worden hoort te gebeuren in je lichte slaap. Door het snoozen kom je niet meer in de diepe slaap maar onderbreek je deze steeds. Je wordt dus uiteindelijk vermoeider wakker.



slaapcyclus-1

Je kunt dus wel stellen dat snoozen niet goed is voor je gezondheid. Snoozen schopt je biologische klok in de war en zorgt er voor dat je vermoeid op staat. Overdag kun je minder goed functioneren en dit kan zich uiten in een verminderd concentratie vermogen en je geheugen en prestaties gaan achteruit.

Het zou nog beter zijn om helemaal geen wekker te zetten en dus geen snooze functie te gebruiken. Zelf wakker worden is het beste. Dit kun je wel enkel bereiken door elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan. Alleen dan zorgt jouw biologische klok ervoor dat je iedere dag zelf uitgerust wakker wordt.

Daarnaast wordt er ook gezegd dat door het snoozen al een gedeelte van je wilskracht uitgeput raakt. Je hebt maar een beperkte hoeveelheid wilskracht en als je gaat snoozen heb je minder wilskracht over voor de rest van de dag.

Wil je nog meer weten over het belang van goede slaap? Check dan onze blog: Wat is het belang van goede slaap!

Als je wakker wordt en gaat snoozen dan val je weer in slaap, maar het snoozen kan je REM-slaap verstoren. In deze fase droom je en verwerk je zo alle gebeurtenissen van de dag. Wanneer je wekker weer gaat heb je niet genoeg tijd om de gebeurtenissen te verwerken. Je kan zo niet op het ideale moment wakker worden. Vaak wordt je dan suf wakker en sta je met minder energie op.

Als je kijkt naar de kwaliteit van je slaap dan wordt die door het indrukken van de snooze knop slechter. Ondanks dat dit zo is, zijn er nog niet voldoende wetenschappelijk feiten gevonden of snoozen nu daadwerkelijk slechter is. Er wordt namelijk gezegd dat je in de laatste uren REM-slaap al lichter slaapt en daardoor ook al vaker wakker wordt.

Hoe kom je nu het beste af van snoozen?

Als je wilt stoppen met snoozen kan je dat op verschillende manieren aanpakken namelijk:

  • zorg ervoor dat je wekker of smartphone buiten het bereik ligt dus niet op je nachtkastje. Zo moet je er wel uit om je wekker of smartphone uit te drukken;
  • om makkelijker op te staan in de ochtend kan je je wekker of smartphone op de de laatste tijd zetten dat je echt uit je bed moet. Dit zorgt ervoor dat je eigenlijk niet kan blijven liggen en daarom moet je wel uit bed komen;
  • ook je biologische klok (ook wel interne klok genoemd) zo goed mogelijk te zetten is het belangrijk om op dezelfde tijd naar bed te gaan en ook weer op te staan. Je lichaam weet dan namelijk wanneer het tijd is om uit bed te gaan. Zo wordt het makkelijker om in de ochtend op te staan;
  • daarnaast is het van belang dat je voldoende daglicht overdag krijgt. Daglicht zorgt voor een goede aanmaak van melatonine. Melatonine is je slaaphormoon die ervoor zorgt dat je slaperig wordt in de avond.
  • vermijd stress zoveel mogelijk, Stress zorgt er namelijk voor dat het stresshormoon cortisol wordt aangemaakt. Cortisol heb je nodig overdag omdat dit hormoon zorgt voor alertheid. Maar wanneer je teveel stress ervaart zal het stresshormoon in de avond niet afnemen en zal je lichaam niet voldoende melatonine aanmaken. In de ochtend zal je dan moeilijk kunnen opstaan omdat het cortisol niveau niet is afgezwakt. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht;
  • Een wake-up light kan je erg goed helpen om op een natuurlijke manier op te staan. Een wake up light zorgt voor een geleidelijke zonsopgang zodat je op een natuurlijke manier kan opstaan.

snoozen-wekker-ver-weg-van-bed-zetten

Deze tips kunnen ervoor zorgen dat je niet meer gaat snoozen en je daardoor beter opstaat.

  • ✅ zorg ervoor dat je wekker niet naast je op het nachtkastje staat maar buiten handbereik. Hierdoor moet je wel je bed uit om je wekker uit te zetten;
    ✅ je wekker zo laat mogelijk zetten, zodat je niet meer kunt snoozen. Je moet er dan wel op tijd uit om naar je werk te gaan. En je kunt toch wat langer blijven liggen. Dit zal uiteindelijk de kwaliteit van je REM slaap ten goede komen. Trek de gordijnen open of bijvoorbeeld rolgordijnen net wat je thuis hebt en laat het licht binnen. Daglicht zorgt voor een goede start van de dag, en zo geef je je lichaam gelijk een signaal dat de dag is begonnen. Sta je nu vroeg in de winter op dan is het nog donker buiten. Dan kan een wake-up light je goed helpen met een nagebootste zonsopgang;
    ✅ zorg voor een duidelijk ritme om je interne klok zo goed mogelijk te zetten. Dat wil zeggen dat je iedere dag op hetzelfde tijdstip opstaat en naar bed gaat;
    ✅ zorg voor een ochtendritueel. Wanneer je op staat en je hebt een vast ritueel die je volgt zal het makkelijker worden om sneller op te staan. Zo'n ochtendritueel kan bestaan uit bijvoorbeeld 5 of 10 minuten meditatie, yoga of bewegen daarna douchen, ontbijten en een plan maken voor de dag;
    ✅ je kunt gebruik maken van verschillende apps die je helpen op te staan zoals: Sleep as Android of the Puzzle Alarm Clock. Deze geeft iedere keer een unieke puzzel of som die je moet oplossen;
    ✅ uiteraard zal een gezonde leefstijl meehelpen om je slaap te verbeteren. Let erop dat je overdag voldoende daglicht krijgt en dat je in de avond ervoor zorgt dat je genoeg melatonine aanmaakt. Dit je doe je onder andere door niet meer op je telefoon of je tablet te kijken. Het schadelijke blauwe licht zorgt ervoor dat de aanmaak van melatonine wordt vermindert. Melatonine is het stofje dat ervoor zorgt dat je slaperig wordt in de avond;
    ✅ je kunt proberen om snoozen te vervangen voor een gezonde gewoonte. In plaats van snoozen ga je eerst even mediteren of uitgebreid ontbijten;
    ✅ drink als je opstaat gelijk een glas water. In de nacht heeft je lichaam geen vocht binnen gekregen en kan je in de ochtend wat slap voelen. Door een glas water te drinken wordt je lichaam wakker en verfrist het ook gelijk;
    ✅ door je spullen alvast klaar te leggen hoef je daar in de ochtend je niet druk over te maken. Dat kost dan ook geen extra tijd;
    ✅ weet je dat je lichaam aan een nieuwe routine moet wennen ongeveer 30 dagen. Gun jezelf de tijd en zorg dat je je focust op je mindset.

Wil je nog meer informatie over deze wake up lights? Check dan onze blog: De 5 beste wake up ligths!


Wil je nog meer weten over het krijgen van een juiste mindset? Check dan onze: Word de beste versie van jezelf: Review!


Wil jij nu ook een wake up light? Check ze hieronder!

In dit artikel hebben we je alle ins en outs uitgelegd over snoozen en wat dit doet met je gezondheid. De conclusie is dat snoozen niet goed voor je is!

Wil jij nu leren hoe je je de dag goed kunt beginnen? En wil je hiermee aan de slag? Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN ideaal voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.

Wacht dus niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

Wil jij ook stoppen met snoozen en jouw nachtrust verbeteren?

Klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN! 

boek-7-stappen-perfect-slapen-cover

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze:Review PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!


Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

⬇️


Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen