Snel in slaap vallen | Hoe doe je dat?
25 april 2021 
12 min. leestijd

Snel in slaap vallen | Hoe doe je dat?

Snel in slaap vallen hoe doe je dat? Lukt het niet om snel in slaap te vallen en blijf je maar naar het plafond staren? We spreken hier niet over één nacht, maar over een terug kerend scenario. Angst en stress zijn veel voorkomende oorzaken van slapeloosheid. Doordat je je niet goed kunt ontspannen en je maar, blijft piekeren val je moeilijk in slaap. Hierdoor kan dit een vervelende vicieuze cirkel worden.

Niet snel in slaap vallen is heel erg vervelend en geeft veel frustraties. Zeker als je erg moe bent en de slaap gewoonweg niet kan vatten, wat je ook probeert. Je wilt graag uitgerust wakker worden en de dag fris en fruitig beginnen. Maar hoe pak je dit nu precies aan?

In dit artikel geven we je informatie over een goede nachtrust en hoe ook jij met 10 waardevolle tips weer snel in slaap kunt vallen.

Wil je meer weten?  Lees dan snel verder!

Kijk hier de video van deze blog!


Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Je kunt goede nachtrust zien als je als volwassenen tussen de 7 en 9 uur slaap pakt. Dit is een gemiddelde omdat niet iedereen ongeveer 8 uur slaap nodig heeft. Het is van belang om naar de duur van de slaap te kijken maar wat nog belangrijker is is de kwaliteit van je slaap.

Als je kijkt naar de kwaliteit van je slaap kom je uit bij de kernslaap. Met kernslaap wordt bedoeld dat je de eerste 3 slaapcycli doorloopt en een slaapcyclus bestaat uit de 4 slaapfasen (sluimerfase, lichte slaapfase, diepe slaapfase en de droom slaapfase). In de kernslaap treden zowel de diepe slaap als een groot gedeelte van de droomslaap op. En juist die 2 fasen zijn van groot belang voor de kwaliteit van jouw slaap.

Hoe effectiever je slaapt hoe beter je nachtrust is. Zeker omdat je in de diepe slaapfase fysiek herstelt en in de droom slaapfase je ervaringen van de dag verwerkt. Als je wakker wordt met een uitgerust gevoel en je hebt overdag voldoende energie, dan is dat een teken dat jouw nachtrust voldoende rustgevend is geweest.

Slaap is niet voor niets één van onze eerste basisbehoefte. En als je slaappatroon verstoort is en je een slaaptekort opbouwt heeft dat grote consequenties voor je gezondheid.

Er is onderzocht dat een slaaptekort kan leiden tot onder andere hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en obesitas. En niet alleen kun je lichamelijke klachten krijgen maar ook je geestelijke welzijn leid hieronder. Denk aan een verhoogde kans op depressie, angst, je eenzaam en ongelukkig voelen. Als je langdurig slecht slaapt kan dat zelfs leiden tot een snellere dood.

Wil jij direct beginnen met het verbeteren van jouw nachtrust? klik dan op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!


Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

Hoeveel slaap hebben wij nodig?

Een pasgeboren baby heeft al veel meer uren slaap nodig dan een tiener. En na mate je ouder wordt ga je minder uren slapen. De uren slaap die passen bij een leeftijdsfase zijn wel gemiddeld.

Als volwassenen heb je dus ongeveer 7 a 9 uur slaap nodig maar het kan zijn dat je het ook af kan met 6 uur slaap. Als je uitgerust wakker wordt is dat een goede richtlijn dat je voldoende hebt geslapen en een rustgevende nachtrust hebt gehad.

In deze tabel zie je hoeveel slaap je per leeftijdsfase nodig hebt:

CategorieLeeftijdsfaseSlaapduur
Pasgeboren0-3 maanden16-18 uur
Baby3-12 maanden14-15 uur
Dreumes1-2 jaar11-14 uur
Peuter2-4 jaar12-14 uur
Kleuter4-6 jaar10-13 uur
Schoolgaand kind6-12 jaar9-11 uur
Tiener12-16 jaar8-10 uur
Jong volwassenen16-21 jaar7-9 uur
Volwassenen21-65 jaar7-9 uur
Senior65+ jaar7-8 uur


kikker-ligt-in-bed


Naast dat je in de nacht wel slaapt kan het zijn dat de kwaliteit van je slaap niet nog optimaal is. Er zijn een aantal andere factoren die van invloed zijn op je nachtrust.

  • Er is onderzocht door de American Sleep Foundation dat vrouwen minder slapen dan mannen en dat mannen meer problemen hebben met snurken of slaapapneu.
  • Kunstlicht zoals het licht van je televisie, telefoon, laptop of tablet. Het blauwe licht zorgt ervoor dat de lichaamseigen productie van melatonine onderdrukt wordt. En dat beïnvloed je slaap dusdanig dat het niet goed lukt om in slaap te vallen.
  • Voeding kan een grote invloed hebben op je nachtrust. Niet alleen teveel of te weinig eten voor het slapen gaan maar ook het drinken van dranken waar cafeïne en theïne in zit.
  • En natuurlijk de werkdruk en sociale druk die je kan ervaren, geeft veel stress waardoor je blijft piekeren en je niet snel in slaap zal vallen.

Wil je nog meer oorzaken weten die jouw nachtrust beïnvloeden? Check dan onze blog: Slecht slapen oorzaken en gevolgen!

laptop-telefoon-koffie-stop

Blauw licht en cafeïne worden afgeraden vlak voor het slapen gaan!

Er zijn genoeg factoren die onze slaap beïnvloeden, gelukkig hebben wij 10 tips die jou helpen bij het sneller in slaap vallen.


  • ✅ zorg voor voldoende ontspanning op de dag. Neem overdag voldoende pauzes zodat je hersenen de prikkels goed kunnen verwerken;
  • ✅ vermijdt blauw licht in de avond van je elektronische apparaten. Het blauwe licht zorgt namelijk voor een verminderde aanmaak van melatonine. De Bloque bril met blauw licht filter, blokkeert het schadelijke blauwe licht;
  • ✅ gebruik elke avond een zelfde ritueel. Door elke avond een vaste routine te volgen wordt je circadiaans ritme ofwel het slaap- waakritme optimaal ingesteld. Je slaap- waakritme heeft te maken met je interne klok;
  • ✅ let op je voeding bepaalde voedingsmiddelen kun je beter niet eten zoals chips of pikant voedsel. Neem liever nog een snack voor het slapen gaan die stofjes bevatten waar je beter van gaat slapen zoals tryptofaan en magnesium. Vermijdt ook cafeïne en theïne voor het slapen gaan;
  • ✅ zorg ervoor dat je slaapt op een goed matras. Een te zacht of te hard matras kan zeer bepalend zijn voor je nachtrust;
  • ✅ verberg je klok. Dit zorgt alleen maar voor meer stress en gepieker omdat je teveel op de klok focust;
  • ✅ neem een lekkere warme douche voor het slapen gaan, het werkt ontspannend en je kunt dit meenemen in je avond ritueel zodat je lichaam een seintje krijgt om daarna te gaan slapen;
  • ✅ als je in de nacht wakker wordt en het lukt echt niet meer om in slaap te vallen, ga jezelf hier dan niet tegen verzetten. Accepteer dit en sta op om iets anders te doen;
  • ✅ doe ontspanningsoefeningen zoals de 4-7-8 methode waarbij je 4 seconden rustig inademt door je neus. Je adem 7 seconden inhoud en daarna rustig 8 seconden uitademt door je mond;
  • ✅ zorg voor een fijne en rustige slaapomgeving, dit houdt in dat je zorgt voor een:

  • een opgeruimde slaapkamer;
  • de slaapkamer goed verduisteren doormiddel van verduisterende gordijnen of het gebruik van een Manta Sleep Mask, veel licht verstoort namelijk het slaap-waakritme;
  • een temperatuur tussen de 16 en 18 graden is ideaal. Je raam op een kiertje en de verwarming niet aanzetten;
  • hou de slaapkamer voor slapen en seks. En niet voor andere activiteiten. En van seks val je ook sneller in slaap;
  • sokken aan in bed zorgen voor meer warmte en dus een betere doorbloeding en dat helpt echt bij het sneller inslapen.

Zie ook onze andere tips in ons artikel: 19 tips om in slaap te vallen

Wil je nog meer informatie over: de Bloque blauw licht bril of het Manta Sleep Mask?

Check dan onze: Bloque blauw licht bril: Review!

Check dan onze: Manta Sleep Mask: Review!



Check dan onze: Beste matras vergelijking!


 

Bloque bril met blauw licht filterbloque-bril-met-blauw-lichtfilter

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Het Manta Sleep Mask


manta-sleep-mask-1-1

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


In dit artikel hebben we uitgelegd wat een goede nachtrust inhoud en hebben we 10 waardevolle tips gegeven om sneller in slaap te vallen. Wil jij ook eens en voor altijd af rekenen met een slechte nachtrust.

En wil je hiermee aan de slag? Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN  ideaal voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen. Doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.

Wacht dus niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze: Review PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!

Wil jij direct beginnen met het verbeteren van jouw nachtrust?

boek-7-stappen-perfect-slapen-cover

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

⬇️


Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen