slaapproblemen oplossen | zo doe je dat!
23 juni 2021 
17 min. leestijd

slaapproblemen oplossen | zo doe je dat!

slaapproblemen-en-welke-symptomen-horen-daarbijSlaapproblemen oplossen hoe doe je dat? Een veel gestelde vraag waar je graag antwoord op wilt. 

Er zijn hele goede slapers en wat minder goede slapers. Sommige mensen kunnen werkelijk overal slapen, maar een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking heeft al moeite met slapen op zich. Dat kan komen door verschillende oorzaken, maar vaak speelt stress hier een grote rol bij. Maar waaraan herken je slaapproblemen en welke symptomen horen daarbij?

Je kan bijvoorbeeld moeite hebben om in slaap te vallen, wat je er ook aan doet, het wil maar niet lukken. Of je wordt vaak wakker in de nacht en kan dan ook niet meer in slaap komen, je ligt te woelen en te draaien, maar het wil maar niet lukken. Dit kan ontzettend frustrerend zijn, daarnaast kan je er ook moedeloos van worden. 

Zeker als je van jezelf persé moet gaan slapen, dit werkt juist averechts, omdat je er dan onnodig veel druk op legt. Het is van belang om ervoor te waken dat je niet in een vicieuze cirkel terecht komt, waar je niet meer zo snel uit komt. Een slaapprobleem komt regelmatig voor. Iedereen heeft vaak één of meerdere periodes in hun leven dat het slapen niet wilt lukken. Deze problemen kunnen van lichamelijke of psychische aard zijn. 

In dit artikel gaan we je alle informatie geven omtrent slaapproblemen, welke oplossingen er voor zijn en geven we nog 10 handige tips om beter te slapen! Wil je meer weten? Lees snel verder!

Kijk hier de video van deze blog!


Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Je kunt niet zonder voldoende slaap. Slaap is namelijk net als eten en drinken is slapen een eerste levensbehoefte.  Als je slecht en weinig slaapt heeft dat effect op je dagelijks functioneren. Slaap heb je nodig om je lichaam en geest te laten herstellen. 

Er gebeuren in je slaap een aantal processen die ervoor zorgen dat je de volgende dag weer opgeladen en herstelt bent. Tijdens je slaap doorloop je 4 verschillende slaapfasen. In de derde slaapfase, je diepe slaapfase herstel je fysiek, deze fase behoort tot de Non REM-slaap. En in de vierde slaapfase, je droom slaapfase verwerk je alle gebeurtenissen en informatie van de dag, deze fase behoort tot de REM-slaap. Daarnaast zorgen groeihormonen ervoor dat weefsels en cellen zich herstellen. Het is belangrijk om alle processen hun werk te laten doen in je lichaam. Wanneer je niet voldoende en/of slecht slaapt kunnen die processen worden verstoort of niet goed worden uitgevoerd.

Het gevolg is dan dat je lichaam niet goed kan herstellen en dat ga je ondervinden op de korte en lange termijn. Op de korte termijn ontstaan vaak klachten als moeheid, verminderd concentratievermogen, prikkelbaarheid en stemmingswisselingen. Op de lange termijn zijn de gevolgen vaak veel ingrijpender zoals een verminderd reactievermogen, geheugenproblemen en vaker ziek worden door een verminderd afweersysteem. Er is ook nog een verhoogde kans op hart- en vaatziekten en obesitas

Er zijn verschillende soorten slaapproblemen. 

Je spreekt van een slaapprobleem als je vaak en te lang wakker ligt in de nacht.

Waardoor je overdag klachten krijgt zoals moeheid en een slechter concentratievermogen die jouw belemmeren in je dagelijks functioneren. Een paar nachten slecht slapen maakt nog geen slaapstoornis. Ook is er een verschil tussen een slaapprobleem en een slaapstoornis. Bij een slaapprobleem is het vaak kenmerkend dat de problemen steeds weer terug keren zoals moeite hebben met inslapen en/of steeds weer wakker worden in de nacht. Waarbij er bij een slaapstoornis een medische oorzaak achter ligt. 

De meeste voorkomende slaapproblemen zijn:

  • Niet goed in slaap kunnen vallen. Veel mensen hebben hier last van. Eenmaal in bed begint het woelen en draaien en staar je uren naar het plafond. Maar het lukt maar niet om de slaap te vatten. Ontzettend vervelend want het geeft weer extra stress als je op de klok kijkt en je weer over een aantal uur eruit moet. 
  • Je wordt meerdere keren wakker in de nacht en het lukt je dan ook niet meer om weer in slaap te komen. Dan lig je weer naar het plafond te staren en blijf je draaien in bed. Als je dan eindelijk in slaap bent gevallen en je wordt dus weer wakker dan begint alles weer van voren af aan wat heel erg veel frustratie geeft. Vaak zijn het inslapen en wakker worden in de nacht met elkaar verbonden en heb je vaak met deze slaapproblemen tegelijk te maken.
  • Veel te vroeg wakker worden in de ochtend. Niets is vervelender als je wakker wordt en het blijkt nog maar 4 uur te zijn. Maar jij bent dan al wel klaar wakker. En dan lukt het niet meer om in slaap te komen. Waardoor je overdag erg moe en niet uitgerust bent.
  • Heel licht slapen in de nacht. Wanneer je te licht slaapt heb je niet het gevoel dat je überhaupt hebt geslapen en al helemaal niet uitgerust wakker wordt. Je wordt te snel wakker van ieder geluidje en daardoor kom je ook niet goed in je diepe slaapfase die ervoor zorgt dat je fysiek herstelt.


Deze symptomen kan je afzonderlijk en tegelijk hebben. Vaak zijn die symptomen als ze langer dan 3 maanden duren een voorbode voor slapeloosheid ook insomnia of insomnie genoemd. Slapeloosheid is een slaapstoornis

Je spreekt van slapeloosheid als je meer dan 3 keer in de week slecht slaapt en het langer duurt dan 3 maanden.

Hoe deze slaapproblemen oplossen? Door eerst te kijken naar de oorzaak.


Hoe-kan-je-jouw-slaapproblemen-oplossen


Wil jij op een natuurlijke manier van jouw slaapproblemen af komen? Klik dan op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan! 

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

Wanneer heb je nu een slaapprobleem en wanneer gaat dit over in een slaapstoornis? Als je een nachtje of een tijdje slecht slaapt hoeft dat nog niet gelijk een slaapprobleem te zijn. Als je bijvoorbeeld in een rustiger vaarwater bent gekomen ga je weer beter tot goed slapen. Maar als je slecht blijft slapen en je ondervind daar overdag problemen van, dan wordt het wel een slaapprobleem. Als dit slaapprobleem vaker dan 3 keer per week en langer dan 3 maanden voorkomt dan wordt het een slaapstoornis. 

Een veel voorkomende slaapstoornis is slapeloosheid ook wel insomnie genoemd. Insomnie betekend letterlijk geen slaap.

Wil je meer weten over slaapstoornissen? Check dan onze blog: Slaapstoornissen en hun symptomen

Slaapproblemen kunnen vele verschillende oorzaken hebben. Dat kan zowel lichamelijk als psychisch zijn. Het kunnen ook meerdere factoren zijn die slaapproblemen veroorzaken. 

  1. vaak staat stress bovenaan als het gaat om problemen met je slaap. Door een verhoogd stressniveau, piekeren en malen lukt het je niet om in slaap te vallen, door te slapen en wordt je vaak te vroeg wakker in de ochtend. Dit kan doordat je spanningen ervaart op het gebied van werk, thuis, gezondheid of financiële problemen;
  2. als je last hebt van depressie of een angststoornis heb je ook vaak een slecht slaappatroon;
  3. ook slaapapneu heeft veel invloed op je slaap. Doordat je ademhaling langer dan 10 seconden stopt als je slaapt. Je merkt hier zelf niets van maar je wordt daardoor wel moe wakker;
  4. rusteloze benen ook wel het restless leg syndroom genoemd. Door deze aandoening heb je een drang om je benen te bewegen. Het is dan onmogelijk om je benen stil te houden;
  5. externe factoren zoals omgevingsgeluid;
  6. een onregelmatig leefpatroon door bijvoorbeeld nachtdiensten;
  7. het teveel kijken op schermen met blauw licht zoals je telefoon of tablet. Hierdoor vermindert de melatonine aanmaak en dat is je slaaphormoon die je nodig hebt om slaperig te worden in de avond;
  8. door een ongezonde leefstijl waarbij je te weinig beweging krijgt, in de avond laat eet en alcohol drinkt;
  9. door het nemen van cafeïne houdende dranken zoals koffie en cola;
  10. erfelijkheid kan een rol spelen bij slaapproblemen.
  11. Lichamelijke aandoeningen die klachten geven zoals pijn, jeuk of hoesten kan er voor zorgen dat je niet in slaap komt of juist veel wakker wordt in de nacht.
  12. Hormonale aandoeningen zoals een niet goed werkende schildklier.
  13. Als je in de overgang zit kan dat ook slaapproblemen geven zoals slapeloosheid. Wanneer je in de overgang komt dan gaat je melatonine aanmaak verminderen en dan wil zeggen dat je minder slaaphormoon gaat aanmaken. Hierdoor kan je dus last krijgen met in en door slapen.
  14. Psychische aandoeningen zoals angst, spanning, stress en depressie. Er is onderzoek gedaan naar het verband tussen depressie en slapeloosheid. Het blijkt dat slaploosheid een risico factor is voor het ontwikkelen van slapeloosheid en wanneer je last hebt van een depressie verhoogt dat ook weer de kans op slaapklachten. 
  15. Het gebruik van alcohol en drugs geven vaak slaapklachten en kan leiden tot slaapproblemen zoals slapeloosheid.
  16. Dan zijn er ook externe factoren die invloed kunnen hebben zoals geen goede slaapplek hebben of geluid en/of lichthinder. 

Wil je meer weten over oorzaken van slecht slapen? Check dan onze blog: Slecht slapen: oorzaken & gevolgen! 


slaapproblemen-en-welke-symptomen-horen-daarbij

Slaapproblemen en welke symptomen horen daarbij?

Aan welke symptomen kan je een slaapprobleem herkennen?

  1. je hebt moeite met inslaap vallen;
  2. het doorslapen lukt niet want je wordt vaak (meerdere) keren wakker in de nacht;
  3. je wordt te vroeg wakker in de ochtend;
  4. je slaapt juist te veel.

Overdag kan je dan last krijgen van klachten zoals:

  • vermoeidheid;
  • moeite met concentreren;
  • geheugenproblemen;
  • meer prikkelbaar zijn wat kan resulteren in een korter lontje hebben;
  • lusteloos voelen; 
  • somber voelen;
  • minder goed kunnen presteren op bijvoorbeeld je werk of school.  

Slaapproblemen oplossen | zo doe je dat!

Je kunt op verschillende manieren je slaapproblemen oplossen. Vaak ligt een oplossing in een verandering in leefstijl. En het werken aan stressvermindering

  • Als je slecht slaapt kan je het proberen zelf op te lossen met behulp van een boek of e-learning. Je kan ook een slaapcoach inschakelen of een afspraak maken bij je huisarts, waarbij je huisarts zal kijken welke factoren er spelen in je leven die invloed kunnen hebben op je slaapgedrag. Dit kunnen lichamelijke of psychische problemen zijn of externe factoren. Je huisarts zal dan vragen om een slaapdagboek bij te houden. Vaak adviseert de huisarts dan een verandering in leefstijl. 
  • Wanneer een verandering in leefstijl niet helpt bij je slaapproblemen kan je worden doorverwezen naar een slaapcentrum waar ze verder gaan kijken naar de oorzaak.
  • Ook kan je geholpen worden met cognitieve gedragstherapie. Deze vorm van therapie wordt veel toegepast en is goed te gebruiken voor slaapproblemen. Deze behandeling richt zich op conditionering dat wil zeggen je lichaam heeft geleerd slecht te slapen en moet nu opnieuw leren om goed te slapen. De vicieuze cirkel zal zou worden doorbroken. Je leert om gedachten en gevoelens die je slaap belemmeren te reguleren en gedragspatronen te veranderen.
  • Dan is er ook nog een andere behandeling en dat is neurofeedback. Neurofeedback kan helpen bij slaapproblemen oplossen. Neurofeedback is een wetenschappelijke onderbouwde behandelmethode. Deze methode is gebaseerd op het principe dat wanneer je hersenactiviteit verandert, je klachten ook veranderen. Als je afwijkende hersenactiviteit hebt dan wordt dat gemeten en op een computerscherm in beeld gebracht. Daar zijn dan veranderingen zichtbaar. Neurofeedback zorgt er voor dat je deze patronen leert beïnvloeden en te verbeteren. Door deze training te herhalen zal je de hersenactiviteit steeds verder zien verbeteren. Je klachten kunnen dan verminderen of zelfs verdwijnen. Neurofeedback kan ook samen met gesprekstherapie en medicatie worden ingezet. En kan als alternatief dienen. Er zijn geen bijwerkingen van neurofeedback.

Hoe je slaapproblemen oplossen? Deze tips zullen je op weg helpen naar een beter slaappatroon. En kan je direct toepassen in de praktijk. 


  • ✅ een vast avondritueel zorgt ervoor dat je lichaam een seintje krijgt dat het tijd is om naar bed toe te gaan. Een vast avondritueel kan bestaan uit bijvoorbeeld een boek lezen of een wandeling maken en af te sluiten met een warme douche;
  • ✅ hou een duidelijk ritme aan dat wil zeggen ga elke dag op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd weer op. Dit vergt enige geduld maar zal zeker lonen aan het eind;
  • ✅ Zorg voor een fijne slaapomgeving. Een koele en donkere kamer met een temperatuur tussen de 16 en 18 graden is het ideaalst. Als er al een streepje licht binnen komt in je slaapkamer kan dat al je slaap verstoren. Het verduisteren van je kamer is dan ook aan te raden. Wanneer dit niet mogelijk is met bijvoorbeeld verduisterende gordijnen dan kan je overwegen om te gaan slapen met het Manta Sleep Mask. Dit slaapmasker verduistert namelijk 100% en is van zeer goede kwaliteit. Het masker is ook nog verstelbaar en heeft speciale eye covers zodat het masker niet drukt op je ogen.
  • ✅ ventileer je slaapkamer goed door te slapen met je raam op een kiertje. Zo komt er altijd voldoende frisse lucht binnen;
  • ✅ een goed matras en kussen is belangrijk voor een goede nachtrust. Wanneer je steeds in een verkeerde houding ligt sta je gebroken op in de ochtend;
  • ✅ houdt je slaapomgeving puur voor slapen en seks. Ga er niet werken of sporten. Je geest denkt dan niet aan slapen maar aan actief bezig zijn;
  • ✅ dutjes over dag zorgt voor minder slaapdrang en daardoor zal je moeilijker in slaap komen;
  • ✅ wanneer je te lang ligt te woelen en te draaien in bed sta op en ga even wat anders doen. Totdat je weer slaperig wordt en kruip dan weer in bed;
  • ✅ neem in het begin van de avond een warme douche of bad, dat zal zorgen voor ontspanning. En daarbij ga je van een warme douche naar een koud bed waardoor je lichaamstemperatuur langzaam zakt en je slaperig wordt;
  • ✅ probeer overdag voldoende beweging te krijgen. Zorgt er alleen voor dat je niet vlak voordat je naar bed gaat sporten want dan blijft je lichaam in een actieve stand;
  • ✅ het nemen van alcohol lijkt een goed alternatief als slaapmutsje. Je valt wel in slaap maar je wordt ook weer snel wakker en je komt niet in je diepe slaap terecht;
  • ✅ cafeïne houdende dranken zoals koffie en cola zorgen voor een adrenaline kick waardoor je slecht in slaap komt;
  • ✅ vermijd schermen met blauw licht zoals je telefoon of laptop. Blauw licht vermindert je slaaphormoon melatonine. En dit hormoon heb je nodig om slaperig te worden;
  • ✅ ontspanningsoefeningen zoals yoga en mediatie kunnen helpen je lichaam en geest te laten ontspannen zodat je zen naar bed gaat;
  • ✅ neem je zorgen niet mee naar bed. Piekeren houd je wakker. Schrijf alles eerst op wat je bezig houd.
    ✅ mediatie of yoga voor het slapen gaan kan helpen om zo ontspannen mogelijk naar bed toe te gaan. Je hoeft echt niet hele uitgebreide oefeningen te doen, een paar oefeningen is genoeg om je geest in een ruststand te krijgen.


Wil je nog meer informatie over een goed matras? Check dan onze: matras vergelijking artikel



Wil je nog meer informatie over een goed kussen: Check dan onze: Kussen vergelijking artikel



Wil je nog meer informatie over het Manta Sleep Mask? Check dan onze: Manta Sleep Mask: Review!


Manta-Sleep-Mask-Review

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


In dit artikel hebben we alles uitgelegd over slaapproblemen, welke oplossingen er voor zijn en  nog 12 handige tips om beter te slapen!

Wil jij niet langer wachten en je slaapproblemen met beide handen aanpakken? Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN het ideale boek voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen. Doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.

Wacht niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan! 


Wil jij niets liever dan van jouw slaapproblemen af te komen op een natuurlijke manier?
Klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

boek-7-stappen-perfect-slapen-cover

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze: Review PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!

Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd. 

⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven! Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden! Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen