Nachtangst bij volwassenen | dit is wat je eraan kan doen!
04 juli 2021 
10 min. leestijd

Nachtangst bij volwassenen | dit is wat je eraan kan doen!

Nachtangst bij volwassenen. Je hebt vast wel weleens een nachtmerrie gehad, of in er in ieder geval wel is van gehoord. Het is een enge heftige droom waarna je zwetend wakker wordt en Je kan je die droom meestal nog goed herinneren, maar er bestaat ook nog iets anders dan een nachtmerrie namelijk nachtangst ook wel night terror genoemd.

Nachtangst is echt iets heel anders dan een nachtmerrie. Als je last hebt van nachtangstaanvallen dan kan iemand je niet geruststellen. Het kan dan ook zeer angstig zijn voor diegene die naast je ligt.

In dit artikel gaan we alle ins en outs geven over nachtangst bij volwassenen en geven we 5 tips om beter te slapen!

Wil je meer weten? Lees dan snel verder!

Kijk hier de video van deze blog!


Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Nachtangst ook wel night terror of pavor nocturnus genoemd is wanneer je in de nacht wakker schrikt en je zeer angstig voelt en verward bent. Je kan gaan schreeuwen, huilen en wild bewegen. Ook heb je vaak een snelle ademhaling en een hoge hartslag. Nachtangstaanvallen zijn paniekaanvallen.

Nachtangst duurt vaak enkele minuten en je kunt het je daarna meestal niet meer herinneren. Nachtangst behoort tot een slaapstoornis en is een vorm van een parasomnie. Parasomnie is een verzamelnaam voor afwijkend gedrag tijdens je slaap. Deze paniekaanvallen treden vaak op tijdens de eerste helft van de nacht in je diepe slaap.

Nachtangst komt minder voor bij volwassen, maar zie je meer bij kinderen. Deze aanvallen komen meestal voor tussen de 2 en 6 jaar oud en wat vaker bij jongens dan bij meisjes. Ongeveer 1 op de 100 volwassenen heeft nog weleens last van nachtangst. Vaak zal je als volwassen wat eerder wakker worden van een nachtangstaanval.

Wil je meer weten over Parasomnie? Check dan onze blog: Slaapstoornissen en hun symptomen?

Verschil tussen nachtangst en nachtmerrie?

Er is een groot verschil tussen nachtangst en een nachtmerrie. Wanneer je een nachtmerrie hebt kan je vaak heel goed herinneren waar die nachtmerrie over ging en zelfs de nachtmerrie tot in detail beschrijven. Nachtmerries komen voor in de droomslaap (REM-slaap), dit is de slaapfase waarin je gaat dromen.

Wanneer je een nachtangstaanval hebt weet je de volgende ochtend vaak niets meer, je bent dan erg angstig en verward. Omdat nachtangst voorkomt in de diepe slaapfase droom je niet. Bij nachtmerries zijn er beelden, geluiden en gevoelens die je hersenen vormen tot een verhaallijn, vaak vanuit iets wat overdag heeft gespeeld. Bij nachtangst is er een angstig gevoel en wordt je vanuit paniek wakker. Zowel bij nachtangst als een nachtmerrie schrik je wakker maar waar je bij een nachtmerrie gerustgesteld kan worden lukt dat niet bij een nachtangstaanval. Geruststellen heeft dan geen zin want contact maken is zeer moeilijk. Ook al lijk je bij kennis vaak is dat niet het geval.


Nachtangst bij volwassenen

Ben je benieuwd naar slaapstoornissen en hun symptomen? Check dan ons artikel: Slaapstoornissen welke symptomen horen daarbij?

Deze symptomen zie je vaak bij een nachtangstaanval.

  • je schrikt wakker in paniek;
  • je kan rechtop in bed gaan zitten;
  • schreeuwen en/of huilen;
  • mompelen of kreunen;
  • verward zijn;
  • flink zweten;
  • hoge hartslag, bloeddruk en snelle ademhaling hebben;
  • je ogen zijn wijd open of dicht;
  • je kan gaan schoppen of slaan;
  • ook kan je agressief worden of vluchtgedrag vertonen;
  • extreem opgewonden zijn;
  • tijdens een nachtangstaanval kan je gaan slaapwandelen;
  • je herinnert je de volgende ochtend vaak niets meer van een angstaanval.

Wil jij op een natuurlijke manier beter gaan slapen? Klik dan op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

Wat zijn de oorzaken van nachtangst?

Onderzoekers zijn nog niet achter de oorzaak van nachtangst. Het kan zijn dat het voor een deel erfelijk is. Vaak zie je dat kinderen die last hebben van nachtangstaanvallen dit van een ouder hebben. Er zijn nog andere factoren die kunnen meespelen in het krijgen van een nachtangstaanval.

  • een slechte slaapomgeving;
  • onregelmatig slaappatroon;
  • een slaapstoornis zoals slaapapneu;
  • koorts of griep;
  • stress, spanning;
  • trauma;
  • sommige medicijnen zoals kalmeringsmiddelen;
  • alcohol of drugsgebruik;
  • een volle blaas.

Wat kan je het beste doen om nachtangst bij volwassenen te behandelen. Er bestaat geen medicijn tegen nachtangst. Wat soms wel wordt gedaan is het voorschrijven van een slaapmiddel om een aanval te verminderen. Het nadeel van slaapmiddelen is dat ze verslavend kunnen werken en daarom worden ze kort voorgeschreven. Het is beter om te kijken wat een nachtangstaanval zou kunnen triggeren zoals bijvoorbeeld stress. Praten met een psycholoog kan helpen om samen uit te vinden wat er nodig is om nachtangstaanvallen te voorkomen of onder controle te houden. Psychotherapie kan ook goed helpen als je last hebt van nachtangstaanvallen.


Het advies wat dan vaak wordt gegeven is om te kijken naar je slaappatroon. Door het creëren van een gezonde levensstijl kan je een nachtangstaanval helpen te voorkomen of verminderen.


vrouw-recht-op-in-bed-door-nachtangst

Deze tips kunnen je helpen om een nachtangstaanval te voorkomen of te verminderen.

  • ✅ houd een regelmatig slaapritme aan. Dat wil zeggen ga op dezelfde tijd naar bed en sta ook weer op dezelfde tijd op;
  • ✅ zorg dat je ontspannen naar bed toegaat. Je kan nog een warme douche of bad nemen;
  • ✅ het is het meest ideaal als je een koele en donkere slaapkamer hebt. Waarbij je zorgt voor goede ventilatie en voldoende zuurstof;
  • ✅ vermijd het blauwe licht van je schermen zoals je tablet en telefoon. Blauw licht vermindert de melatonine aanmaak en melatonine is het  slaaphormoon die je nodig hebt om slaperig te worden;
  • ✅ vermijd zoveel mogelijk stress en schrijf zorgen eerst van je af als je naar bed gaat;
  • ✅ neem geen cafeïne houdende drankjes zoals koffie en cola;
  • ✅ vermijd alcohol;
  • ✅ een verzwaringsdeken kan helpen om rustiger te slapen;
  • ✅ maak de slaapkamer veilig. Dat maakt de kans op verwondingen kleiner;
  • ✅ zorg ervoor dat je diegene niet wakker maakt en niet aanraakt de kans is groot dat dit een averechts effect heeft en de nachtangstaanval alleen maar heftiger wordt.
  • Wil je nog meer informatie over deze verzwaringsdeken? Check dan onze blog: De 7 beste verzwaringsdekens!


  • Wil jij nu ook een verzwaringsdeken om rustiger te slapen? Zie ze hieronder!


In dit artikel hebben we alle ins en outs gegeven over nachtangst bij volwassenen en daarbij 10 tips gegeven die je kan toepassen in de praktijk om nachtangstaanvallen te voorkomen. Wil jij meer weten hoe jij op een natuurlijke manier jouw slaappatroon kan optimaliseren?

En wil je hiermee aan de slag? Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN het ideale boek voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen. Doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.

Wacht niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!


Wil jij op een natuurlijke manier beter slapen?
Klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!


boek-7-stappen-perfect-slapen-cover


Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze: Review PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!

Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen