Hoe te stoppen met snurken? Dit is waarom jij snurkt!
05 juni 2022 
19 min. leestijd

Hoe te stoppen met snurken? Dit is waarom jij snurkt!

Hoe te stoppen met snurken? Je nachtrust kan flink verstoord worden door gesnurk van je partner. Of je bent zelf de ''partner'' die zo hard snurkt en wilt daar graag vanaf. Gelukkig bestaan hier meerdere oplossingen voor.

Zo bestaan er diverse hulpmiddelen zoals neus strips of keel strips, maar je kan ook doeltreffende oefeningen doen om te stoppen met snurken. Deze oefeningen zijn wetenschappelijk bewezen door verschillende artsen en dus zeker de moeite waard.

Snurken komt heel veel voor, de één snurkt licht terwijl de ander harder snurkt. Maar hoe komt het dat je snurkt? Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom je snurkt. Daarnaast is het zo dat mannen meer snurken dan vrouwen en kan je zelfs als kind al gaan snurken.

Benieuwd hoe je kan stoppen met snurken? Je leest het verderop in dit artikel!

Kijk hier de video van deze blog!

Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Wat is snurken?

Als iemand naast je snurkt, hoor je een hard, brommend of zagend snurk geluid. Je gaat snurken doordat er een vernauwing in je luchtweg ontstaat, tussen je neus en stembanden. Bij de meeste mensen die snurken gaat het over een vernauwing achter de huig of het gebied in de keelholte achter de tong. Als je dan inademt ontstaat er door die vernauwing druk in de keel, waardoor het zachte weefsel naar elkaar toe wordt gezogen en gaat trillen.

Je zou het kunnen vergelijken met het leeglopen van een ballon. Daar stroomt dan ook veel te snel lucht door een nauwe doorgang waardoor dat gedeelte van de ballon gaat trillen en een schel geluid maakt.

Deze trilling is het vervelende snurkgeluid wat je hoort. Snurken komt dus ook niet vanuit de neus.

Bijna iedereen snurkt weleens waarbij mannen vaker snurken dan vrouwen. Gemiddeld één op de 5 mannen tegenover 1 op de 10 vrouwen. Snurkgeluiden kunnen tot voorbij de 80 decibel reiken, wat vergelijkbaar is met het geluid van een grasmaaier. Ook naarmate je ouder wordt ga je meer en harder snurken. Dit komt omdat het slijmvlies van de keelholte dikker wordt door ophoping van vetweefsel. De luchtweg wordt hierdoor kleiner. Ook de slijmvliezen worden slapper waardoor ze meer gaan trillen.

Wanneer je af en toe licht snurkt heeft dit geen consequenties voor je gezondheid. Het is voornamelijk erg vervelend voor diegene die naast je in bed ligt. Als je veel regelmatiger en zwaarder snurkt en je hierdoor iedere ochtend moe opstaat waardoor het je dag beïnvloed, dan kan dat ook iets anders betekenen. Er kan dan sprake zijn van een obstructieve slaapapneu. Bij slaapapneu stopt je ademhaling meerdere keren per nacht voor minstens 10 seconden. Het is een slaapstoornis die erg gevaarlijk kan zijn en wat belangrijk is om niet te verwaarlozen, maar juist te laten onderzoeken. De huisarts kan je hierin verder helpen.

Hoe komt het dat je snurkt?

Waarom komt het dan dat de één snurkt en de ander niet? Er is niet één oorzaak te geven waarom je snurkt. Er zijn namelijk veel verschillenden oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat je snurkt.

  1. een veel voorkomende oorzaak is overgewicht. Wanneer je last hebt van overgewicht dan worden je gezicht, nek en keelwand dikker waardoor de luchtweg wordt vernauwd en ademhalen ook moeilijker gaat;
  2. het nuttigen van alcohol zorgt ervoor dat je gaat snurken. Alcohol heeft namelijk een verdovende werking en zal ervoor zorgen dat je spieren in de keel gaan verslappen. Hierdoor ga je snurken;
  3. wanneer je slaapt op je rug bevordert dat het snurken. Dit komt omdat de zachte gedeelte van je gehemelte, de tong en huig naar achter zakken waardoor je luchtweg wordt geblokkeerd en je moeilijker gaat ademen;
  4. ouderdom zorgt ook voor een verslapping van de spieren. Wat snurken tot gevolg heeft;
  5. door te roken zorg je voor een voortdurende irritatie van de keel. Daardoor verdikt de wand en wordt de luchtweg nauwer;
  6. als je last hebt van een breuk in het middenrif veroorzaakt dit brandend maagzuur. En brandend maagzuur geeft ook irritatie aan de keelwand waardoor deze verdikt en zo de luchtweg vernauwd;
  7. zwelling van het neusslijmvlies door bijvoorbeeld: een allergie of een verkoudheid;
  8. poliepen en een scheef neustussenschot veroorzaakt een lage luchtdruk bij het inademen;
  9. bij kinderen komt vaak een vergrote neus of keelamandel voor wat de veroorzaker van snurken kan zijn.

Hoe-te-stoppen-met-snurken

Welke gevolgen heeft snurken?

Als je een lichte snurker bent heeft dat niet dusdanige gevolgen voor de gezondheid. Wanneer je een zware of chronische snurker bent ondervind je vaak wel de gevolgen. Denk hierbij aan:

  • een verstoord slaappatroon waardoor je een verminderde slaapkwaliteit hebt;
  • oververmoeidheid;
  • je futloos voelen;
  • hoofdpijn;
  • een verminderd concentratievermogen;
  • je voelt je meer prikkelbaar;
  • meer last van stemmingswisselingen;
  • meer kans op depressie;
  • groter kans op hoge bloeddruk;
  • meer kans op hersenbloedingen en beroertes;
  • verhoogde kans op hart en vaatziekten;
  • een hogere kans op het ontwikkelen van dementie;

Is snurken gevaarlijk voor je gezondheid?

Je hoeft niet bang te zijn dat snurken gevaarlijk is voor je gezondheid, alleen kan snurken wel voor slaapproblemen zorgen. Snurken kan ook een flinke impact hebben op je relatie, zeker als je door het snurken niet meer bij elkaar kunt slapen omdat je anders geen goede nachtrust krijgt.

Snurken kan wel invloed hebben op je gezondheid, zeker als je elke dag moe opstaat en je problemen gaat krijgen met je concentratie en geheugen. Dat zal ook invloed hebben op de werkvloer, in de thuissituatie en in je sociale contacten.

Er is wel een uitzondering. Snurken kan wel een gevaar vormen als je ook last hebt van ademstops welke minsten 10 seconden duren. Dat wil namelijk zeggen dat je last hebt van slaapapneu en slaapapneu is een ernstige slaapstoornis. Wanneer je lijdt aan slaapapneu dan stop je meerdere keren per nacht voor meer dan 10 seconden met ademen. Je brein zorgt er wel voor dat je weer gaat ademhalen, maar hierdoor heb je continu een onderbroken slaap. Soms ben je er van bewust dat je even wakker wordt. Het probleem hiervan is dat je niet genoeg in je diepe slaap komt . Diepe slaap zorgt voor fysiek herstel.

Wanneer jij of je partner een vermoeden hebben van slaapapneu, dan is het van groot belang om hiermee naar de huisarts te gaan.

Slaapapneu kan namelijk ingrijpende gevolgen hebben voor je gezondheid. Er bestaan meerdere behandelingen die vooral gericht zijn op het bestrijden van symptomen.

Je kan niet genezen van slaapapneu. Je kan bijvoorbeeld een anti-snurk beugel laten aanmeten of als je matige tot ernstige apneu hebt een CPAP masker dragen. Dat is een speciaal masker die je in de nacht draagt wanneer je slaapt. Het masker is verbonden met een pompje dat onder druk lucht de keelholte in blaast.

Snurkende-man-met-wekkerWil jij je nachtrust verbeteren? Klik dan op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

Hoe te stoppen met snurken | zijn er oefeningen voor?

Er bestaan naast hulpmiddelen voor snurken zoals de snurkbeugel of neus strips ook nog andere methodes om van het snurken af te komen. Je kan ook oefeningen doen om je keel, mond en tong spieren zo te trainen dat je niet gaat snurken. Verslapping van het weefsel in je keelgebied zorgt ervoor dat je gaat snurken. Deze oefeningen zijn door verschillende artsen aangeraden en zeer effectief. Hieronder lees je de 5 beste oefeningen die je kan gaan proberen.

  1. zingen is een hele goede oefening die zorgt dat je de keelspieren traint. Als je zingt stimuleer je de stembanden en keelspieren, hierdoor worden ze strakker. Je hoeft niet gelijk een heel repertoire te kennen. Je kan starten met bijvoorbeeld het alfabet te zingen. Je pakt een medeklinker en zet daar een klinker achter zoals ba ba ba dan ca ca ca enzovoort. Daarna pak je een andere klinker bijvoorbeeld de e in be be be. Je herhaalt dit tot je alle klinkers hebt gehad en houd bij iedere letter ongeveer 10 seconden vast;
  2. de potlood oefening. Bij deze oefening hou je een potlood of een pen vast tussen je tanden. Dit hou je 5 minuten vol waarbij je probeert niet teveel kracht te zetten. Je traint met deze oefening je gehemelte en kaken. Hierdoor gaan ze minder hangen en worden ze steviger;
  3. Met de tongrekoefening. steek je je tong zo ver mogelijk recht naar voren uit. Breng het puntje van van je tong in de richting van je neus, ga dan met je tong omlaag richting je kin en ga dan met je tong eerst naar de linker wang en dan naar de rechterwang. Deze oefening herhaal je snel 10 keer. De tongstrekoefening zal ervoor zorgen dat de spieren in en rondom het mond gebied sterker worden en op hun natuurlijke plaats blijven tijdens je slaap.
  4. Je eten langzaam doorslikken. Deze oefening kan je heel goed toepassen tijdens eetmomenten. Probeer wanneer je eet langzaam je eten door te slikken en doe er zo'n 5 seconden langer over. Probeer je tong dan naar achteren te duwen in plaats van naar boven. Concentreer je op de bewegingen die je samentrekkende keel maakt,
  5. Yoga kan erg goed helpen om snurken te voorkomen. In de yoga wordt er veel gewerkt met ademhaling en heb je veel verschillende ademhalingsoefeningen. Als je yoga beoefent kan je je ademhalingsspieren versterken, vergroot je de longcapaciteit en bevorder je de neusademhaling.  Deze oefeningen helpen daarbij:
    1. De zoemende bij wordt ook wel de Brahmari genoemd en is een ademhalingstechniek. Om deze oefening goed uit te voeren ga je in een comfortabele houding zitten, dat kan op de grond of op een stoel. Je maakt je rug zo recht mogelijk en ontspant je schouders. Adem nu diep in vanuit je buik, hou je adem even vast en wanneer je uitademt maak je een zoemend geluid (hmmmmmmmm) zoals dat van een bij. Herhaal deze oefening zo'n 6 tot 8 keer.
    2. De driedelige ademhalingsoefening ook wel dirga pranayama genoemd. Bij deze oefening focus je op 3 gebieden namelijk op je buik, middenrif en borstkas. Je kan gaan zitten of liggen net waar je het meest comfortabel bij voelt. Begin met inademen en adem diep door de neus uit. Focus bij het inademen eerst op je buik, ga omhoog naar je middenrif en dan vervolgens naar je borstkas. Houd je tong tegen je gehemelte gedrukt. Bij het uitademen keer je dit om. Focus bij uitademing eerst op je borstkas dan ga je omlaag naar je middenrif om vervolgens bij je buik uit te komen. Herhaal deze oefening ongeveer 10 keer. Door deze oefening uit te voeren verbeter je de neusademhaling wat zal helpen tegen snurken.


Er zijn een aantal hulpmiddelen op de markt die je zouden kunnen helpen om het snurken tegen te gaan. Deze middelen kunnen je helpen om te stoppen met snurken. Vaak werken deze hulpmiddelen bij lichte snurkers. Het is dan uitproberen wat voor jouw het beste werkt, soms kan het een combinatie zijn van verschillende middelen.

  1. speciale neusspreiders. Dit is een hulpmiddel die ervoor zorgt dat je gemakkelijker door de neus kunt ademhalen. De neusspreider opent het smalste gedeelte van je neus waardoor je meer lucht via de neus kunt inhaleren. Door een goede neusspreider zou het snurken kunnen verminderen of verdwijnen;
  2. neus pleisters. Dit werkt net als de neusspreider en zorgt ervoor dat je via de neus meer zuurstof inhaleert;
  3. neussprays. Dit hupmiddel is goed te gebruiken bij een verstopte neus bij verkoudheid of een allergie. De luchtwegen komen door de neusspray open te staan wat weer leid tot meer zuurstof opname;
  4. keelsprays. Een keelspray zorgt voor ervoor dat de weefsels achter in de keel worden bedekt met een dun laagje. En dat vermindert dan weer de trillingen die door het snurken worden veroorzaakt;
  5. keel strips. Deze strips hebben dezelfde werking als de keelsprays. Ze gaan de trilling tegen van het keelweefsel doormiddel van een strip die je plaatst tegen je gehemelte. Er komen dan werkzame ingrediënten vrij die er dan voor zorgen dat de lucht beter passeert en zo de trillingen doen afnemen.

Wil jij ook jouw beste slaappatroon creëren? Klik dan op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!


Hulpmiddelen voor zware snurkers.

Als je een zware snurker bent dan helpen vaak de bovenstaande hulpmiddelen niet. Vaak wordt er dan een anti snurk beugel aangemeten. Een snurkbeugel wordt ook een MRA (Mandibulair Repositie Apparaat) genoemd. Het is een tandheelkundige beugel die gedragen wordt tijdens het slapen. De beugel zorgt ervoor dat de onderkaak naar voren wordt geduwd zodat je luchtweg vrij blijft en je daardoor minder tot niet gaat snurken. Het is handig om te kijken naar een anti snurk beugel die je op maat kunt maken.

Veel snurker hebben bij de snurk beugel het meeste baat en dat is bewezen uit een wetenschappelijk onderzoek van het: Amerikaanse NCBI!


Wil jij nu ook een anti-snurkbeugel?

numsy-kortingscode

Zie hier waar je de kortingscode in kunt vullen:


numsy-kortingscode-anti-snurkset



Zie hier dat de kortingscode is toegepast:

numsy-kortingscode-verzilveren-anti-snurkset


numsy-anti-snurkset


Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

Bestaat er een operatie om te stoppen met snurken?

Ook een operatie behoort tot de mogelijkheden als je echt niet van het snurken afkomt. Als de oorzaak in de neus ligt kan het helpen om de neus en/of keelamandelen te verwijderen. Dit kan helpen voor zowel kinderen als volwassenen. Een operatie aan het neustussenschot of het verwijderen van poliepen kan ook helpen om het snurken te stoppen.

Je kan voordat je begint met hulpmiddelen eerst proberen om je levensstijl te veranderen. Dat kan al een positieve invloed hebben op het snurken.

  • ✅eet niet te veel en vlak voor het slapen gaan. Je kunt last krijgen van brandend maagzuur, het kan tegen het middenrif duwen en dat veroorzaakt weer snurken;
  • ✅ slaap op je zij in plaats van op je rug. Als je namelijk op je rug slaapt zakt je tong en zachte delen van je gehemelte naar achteren waardoor ze de luchtweg bijna afsluiten;
  • ✅ een goede truc om niet op je rug te slapen is de tennisbal techniek. Naai een tennisbal op de achterkant van je shirt of pyjama vast zodat je niet meer op je rug draait;
  • ✅ als je partner zodanig last heeft van je gesnurk dan is het verstandig om met oordopjes in te slapen.
  • ✅ zorg voor een gezonde leefstijl. Dat wil zeggen beweeg voldoende, eet gezond en rook niet;
  • ✅ als je rookt stop daar dan mee. Roken irriteert de keelholte waardoor je sneller gaat snurken;
  • ✅ vermijd alcohol een paar uur voordat je naar bed gaat. Alcohol zorgt ervoor dat je ontspant en je keelspieren en tong ontspannen dan mee waardoor deze naar achter zakken in de keelholte. Hierdoor vernauwt je luchtweg en ga je snurken;
  • ✅ dit geld ook voor slaapmiddelen en kalmerende middelen;
  • ✅ een gezond gewicht helpt om snurken te voorkomen. Als je last hebt van overgewicht wordt de keelwand dikker en dat zorgt voor een vernauwing van je luchtweg;
  • ✅ je kunt een neusspray gebruiken voor verkoudheid of allergie. Je houd zo je neus en je luchtwegen open;
  • ✅ door je mond en keelspieren te trainen versterk je het keelweefsel en keelspieren. Dit kun je doen door ademhalingsoefeningen, zingen of het bespelen van een blaasinstrument;
  • ✅ oefeningen zoals de tongtrekker helpen om de spieren in je keel en mond te verstevigen zodat ze niet verslappen en je gaat snurken. De tongtrekker gaat als volgt: Je steekt je tong uit recht naar voren. Dan ga je met het puntje van je tong richting je neus en daarna richting je kin. Vervolgens ga je met je tong naar je linkerwang en daarna naar je rechterwang. Dit herhaal je snel 10 keer;
  • ✅ een ondersteunend en hoog kussen verlaagt de kans op snurken. Dit omdat een goed kussen de nek en schouder spieren laten ontspannen waardoor je beter ademhaalt.

Wil je nu meer tips om beter te slapen? Check dan onze blog: 20 handige tips om beter te slapen!



In dit artikel hebben we alles uitgelegd wat te maken heeft met snurken en hoe je kunt stoppen met snurken. Wil jij nu jouw slaap verbeteren en zo een optimaal slaappatroon creëren?

Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN het ideale boek voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen. Doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.

Wacht niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!


Wil jij ook jouw beste slaappatroon creëren?
Klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!


boek-7-stappen-perfect-slapen-cover


Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze: Review PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!

Vond je deze review waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Voel je dan vrij om een reactie voor ons achter te laten. Dit wordt zeker gewaardeerd.

⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen