12 grootmoeders tips tegen snurken | pas ze toe en zie het verschil!
11 augustus 2021 
23 min. leestijd

12 grootmoeders tips tegen snurken | pas ze toe en zie het verschil!

Grootmoeders tips tegen snurken | Snurken is een bekend fenomeen. De meeste mensen snurken wel is, waar de één een klein boompje omzaagt hakt de ander een heel bos om. Wanneer je snurkt kan dat erg vervelend voor jezelf zijn en voor diegene die naast je ligt. Zodra het vervelend voor jezelf of je naasten word, wil je maar al te graag een oplossing.

Gelukkig zijn daar dan grootmoeders tips tegen snurken. Je kan namelijk zo hard snurken, dat de slaap hierdoor ernstig wordt verstoord. Maar ook voor diegene die naast je ligt is het onmogelijk om dan nog goed te slapen.

Er kan onderscheid worden gemaakt in wat voor soort snurker je bent. Je kan licht snurken, maar ook zodanig snurken dat het kan leiden tot iets veel ernstiger zoals slaapapneu.

Gelukkig zijn er zijn verschillende oplossingen voor snurken. In dit artikel gaan we het niet hebben over de reguliere behandelingen maar behandelen we grootmoeder tips tegen snurken!

Wil je meer weten? Lees dan snel verder!

Kijk hier de video van deze blog!


Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

We spreken over snurken, wanneer je in je slaap tijdens het ademhalen een zagend of brommend geluid maakt.

Dit snurkgeluid ontstaat door een vernauwing in je luchtweg tussen je neus en stembanden.

Deze vernauwing gaat meestal over het gebied in de keelholte achter de tong of achter de huig. Wanneer je inademt ontstaat er een onderdruk in de keel waardoor het zachte weefsel naar elkaar toe wordt gezogen en gaat trillen. Wat je dan hoort is het kenmerkende snurkgeluid.

Er zijn meer dan 4 miljoen mensen die snurken, waarvan er meer mannen dan vrouwen snurken. Wanneer je erg hard snurkt kan je wel tot 80 decibel halen, wat ongeveer net zo hard is als het geluid van een stofzuiger. Ook wanneer je ouder wordt kan je meer gaan snurken, dit omdat het weefsel in de keel slapper wordt.

Als je een beetje snurkt is dat nog geen probleem, het kan hoogstens vervelend zijn voor diegene die naast je ligt omdat hij/zij niet in slaap kan komen. Wanneer je dusdanig hard snurkt en je ademstops krijgt is er sprake van slaapapneu. Dit is een gevaarlijke slaapstoornis, omdat je een aantal keer per nacht letterlijk even stopt met ademhalen. Als je last hebt van slaapapneu is het van groot belang om naar de huisarts te gaan en hier wat aan te doen! Slaapapneu kan namelijk flinke gevolgen hebben voor je gezondheid.

10-groomoeders-tips-tegen-snurken

Wil je meer informatie over snurken? Check dan ons artikel: Hoe te stoppen met snurken!

Wat veroorzaakt snurken?

 Er kunnen verschillende oorzaken zijn namelijk:

  • leeftijd speelt een rol bij snurken. Wanneer je ouder wordt verslappen de spieren en het weefsel in de keelholte;
  • als je veel op je rug slaapt bevordert dat het snurken. Dit komt omdat zwaartekracht ervoor zorgt dat je tong naar achteren zakt in de keelholte en daardoor ontstaat er een vernauwing van de luchtweg;
  • wanneer je een afwijkende neus of keelholte hebt;
  • het gebruik van bepaalde medicijnen zoals kalmeringsmiddelen en slaapmiddelen verminderen de controle over je spieren waardoor deze ook zullen verslappen;
  • dit geldt ook voor het nemen van alcohol, de spieren verslappen doordat de spanning in de spieren vermindert;
  • wanneer je rookt irriteert dat de keelwand en zal er een verdikking optreden waardoor de luchtweg nauwer wordt;
  • door een breuk in het middenrif zullen de slijmvliezen verdikken en daardoor krijg je brandend maagzuur;
  • bij overgewicht zullen de wanden van de keelholte dikker worden waardoor de luchtweg vernauwd;
  • allergie zoals hooikoorts. Er ontstaat dan een zwelling in het neusslijmvlies waardoor je minder lucht tot je kunt nemen;
  • afwijkingen in de neus en keelholte kunnen snurken veroorzaken. Zoals poliepen, scheef tussenneusschot of een te grote tong;
  • maar ook verkoudheid kan ervoor zorgen dat je in plaats van je neus door je mond gaat ademen en dat zorgt weer voor snurken;
  • bij kinderen komen nog weleens vergrote neus en keelamandelen voor waardoor ze gaan snurken.


Snurken is ontzettend vervelend, zeker omdat een goede nachtrust erg belangrijk is. Gelukkig zijn er grootmoeders tips tegen snurken. Als je er nog niet aan toe bent om hupmiddelen te gebruiken dan kunnen deze tips je helpen, baat het niet dan schaadt het niet.


#1 Honing

Honing wordt ingezet tegen keelpijn of bij hoesten omdat het helend en verzachtend werkt. Tevens kan honing worden ingezet bij snurken dit omdat het helend werkt, waardoor het de zwelling in de keel zal tegengaan.

honing-thee

Hoe kan je honing gebruiken tegen snurken?

Je kan de honing door een kop thee mengen of een lepel met pure honing nemen. Dit kan je het beste vlak voor het slapen gaan nemen.

#2 Olijfolie

Olijfolie heeft een ontstekingsremmende eigenschap, waardoor de kans op zwelling in de luchtweg afneemt. Het is een erg goed smeermiddel voor de keel, waardoor het erg effectief is voor een vernauwing van de luchtweg en de keelholte. Tevens houdt het het weefsel vochtig en heeft het een verzachtende werking.

Olijfolie

Hoe kan je olijfolie gebruiken tegen snurken?

Je kan het beste voor het slapen gaan een paar kleine slokjes olijfolie nemen. Het is de bedoeling dat je daarna niets meet eet of drinkt.

#3 Scherpe kruiden, ui en knoflook

Snurken komt regelmatig voor en wordt veroorzaakt door verschillende redenen. Zo kan een verstopte neus zowel snurken veroorzaken als verergeren. Een verstopte neus wordt weer veroorzaakt door verkoudheid of een allergische reactie zoals bijvoorbeeld hooikoorts.

Ademhalen door de neus gaat lastig als gevolg door de zwelling van het neusslijmvlies. Tevens wordt er ook overmatig veel slijm geproduceerd. Hierdoor ga je automatisch door je mond ademhalen, wat bij het inademen juist weer druk zet op de keel. Hierdoor ontstaan de snurkklachten.

Ui en knoflook kunnen het snurken verminderen, omdat ze het slijm oplossen en hierdoor de luchtwegen vrijmaken. Dit zal de neusademhaling bevorderen, waardoor snurkklachten zullen afnemen.

ui-door-midden-gesneden

Hoe kan je ui en knoflook gebruiken tegen snurken?

Door ui en knoflook toe te voegen aan je maaltijden. Daarnaast kan je ook een ui doormidden snijden en deze onder je bed of op je nachtkastje leggen. De scherpe lucht zal je luchtwegen openen en het slijm deels oplossen.

#4 Brandnetel

Als je verkouden bent door een allergische reactie en hierdoor gaat snurken, kan brandnetel helpen.

brandnetel-thee

Hoe kan je brandnetel  gebruiken tegen snurken?

Je kan brandnetel in je thee verwerken. Drink hier elke avond voordat je gaat slapen een kopje van. Brandnetelthee kan je kant en klaar kopen of een theelepel gedroogde brandnetelblaadjes toevoegen een kopje heeft water.

#5 Gorgelen met pepermuntolie

Omdat er tijdens je verkoudheid veel slijm ontstaat in de keel, zal je luchtweg gaan vernauwen. Het gevolg hiervan is dat je gaat snurken. Door te gaan gorgelen met pepermuntolie maak je je luchtwegen vrij. Tevens geeft het een fris gevoel.

pepermunt-olie

Hoe kan je pepermuntolie gebruiken tegen snurken?

Voordat je naar bed gaat pas je een glas lauw water, waar en een druppel pepermuntolie aan toe voegt. Hier neem je een slok van en gorgel zo’n 15 a 30 seconden. Wel is het hierbij van belang dat je het niet doorslikt, maar uitspuugt. Mocht je het makkelijker vinden om mondwater hiervoor te gebruiken kan dit ook als je de gene kiest met pepermuntsmaak. Dit heeft namelijk precies dezelfde werking.

#6 Stomen met etherische oliën

Een etherische olie is een aromatische vloeistof. Deze vloeistof kan helpen bij het tegengaan van snurken. Voor snurk klachten is Eucalyptusolie er effectief. Eucalyptusolie werkt slijmoplossend, ontstekingsremmend en antibacterieel. Tevens heeft het een zuiverend effect en is daarnaast ook lekker verfrissend. Zoals je begrijpt wordt deze olie veel gebuikt bij luchtwegproblemen.

Eucalyptusolie is één van de meest effectieve etherische oliën om te gebruiken bij snurkklachten. Eucalyptus bevat slijmoplossende, ontstekingsremmende en antibacteriële eigenschappen. Daarnaast is de olie zeer verfrissend en heeft een zuiverend effect. De olie wordt veel gebruikt bij luchtwegproblemen.

etherische-oliën

Hoe kan je etherische oliën gebruiken tegen snurken?

Het werkt eigenlijk net zoals stomen voor je verkoudheid. Je vult een kom of schaal met gekookt water, maar in plaats van dampo voeg je hier 3 tot 5 druppels eucalyptusolie aan toe. Je legt er een handdoek over jouw hoofd en de schaal heen en je ademt en uit. Dit doe je zo’n 5 minuten.

Je kan dit ook doen door een stoom inhalator te gebruiken. Het stomen zorgt ervoor dat je holtes worden geopend, door het slijm te verminderen. Wat weer een positief effect heeft op het snurken.

#7 Baking soda met zout

Eén die echt niet kon missen in grootmoeders tips tegen snurken is het eeuwenoude huismiddel tegen snurken, baking soda gemengd met zout. Het helpt namelijk tegen een verstopte neus.

baking-soda

Hoe kan je baking soda met zout gebruiken tegen snurken?

Je pakt een kopje lauw water en doet hier een halve theelepel zout met een klein beetje baking soda in. Je kan hiervoor een spuitje gebruiken of een neti pot om dit mengsel in je neus te krijgen. Hierdoor zal het slijm verwijderd worden.

#8 Water drinken

In het zachte gedeelte van je gehemelte, je keel en je neus zitten membranen welke uitdrogen als je te weinig vocht binnenkrijgt. De kans op snurken wordt hierdoor groter gezien de membranen door uitdroging plakkeriger worden. Door veel water te drinken houdt je de membranen vochtig, hierdoor zal de kans op snurken afnemen.

Daarnaast is er door onderzoekers aangetoond dat als je meer water drinkt, dat je dan minder trek hebt in eten. Mocht je last hebben van snurken door je overgewicht, kan onder anderen genoeg water drinken helpen bij het stoppen met snurken. Verderop in het artikel vertellen we hier meer over.

Water-met-limoen

Hoe kan je water  gebruiken tegen snurken?

Probeer 2 liter water te drinken per dag. Je kan een app gebruiken om je vochtinname bij te houden. ‘’Waterherinnering’’ kan je hiervoor gebruiken.

#9 Luchtbevochtiger

Naast dat je je membranen vochtig houdt door voldoende water te drinken is het ook van belang dat de lucht in je slaapkamer niet te droog is, gezien dit ook je membranen kan uitdrogen.

Luchtreiniger

Hoe kan je een luchtbevochtiger gebruiken tegen snurken?

Om te kijken of je slaapkamer niet te droog is kan je de luchtvochtigheid meten met een hygrometer. De luchtvochtigheid dient tussen de 40% en de 60% te zijn. Als de lucht te droog is, dan is het raadzaam om een luchtbevochtiger aan te schaffen.

#10 Anti snurk plant

Er bestaat zo iets als een Anti snurk plant. We hebben het over de Ananas Bromelia. Het mooie van deze plant is dat deze juist ’s nachts zuurstof af geeft in plaats van overdag. Je krijgt dus meer zuurstof binnen als je slaapt. Tevens verspreidt de plant het enzym bromelaïne en een heerlijke luchtwegverwijdende geur waardoor de snurkklachten minder zullen worden.

ananasplant

Hoe kan je de ananasplant gebruiken tegen snurken? 

Je kan de ananasplant aanschaffen bij een tuincentrum of online bestellen. De plant dient wel zonlicht te krijgen (wel uit de volle zon) en op een ‘’warme plek’’ te staan.

#11 Verander je slaappositie 

Als je op je rug slaapt zakken de onderkaak en andere weefsels eerder naar achteren, waardoor de keelholte eerder blokkeert. Dit is de reden waarom je eerder snurkt als je op je rug ligt dan bijvoorbeeld op je zij.

Slapen op de rug kan snurken veroorzaken. Door de zwaartekracht zakken in deze positie de onderkaak en andere weefsels eerder naar achteren, waardoor ze de keelholte kunnen blokkeren. Veel mensen snurken daarom in zijligging helemaal niet of een stuk minder. Als je snurkt, is het de moeite waard om uit te proberen of dit ook voor jou geldt.

Hoe kan het veranderen van je slaappositie helpen tegen snurken?

Dit is er ook weer één die niet mag ontbreken op de lijst van grootmoeders tips tegen snurken. De ‘’tennisbal-techniek’’. Hierbij knoop je een tennisbal aan de achterkant van je shirt of pyjama voordat je gaat slapen. De tennisbal voorkomt dat je tijdens je slaap op je rug draait.

tennisbal-truc-tegen-snurken

#12 Afvallen

De link tussen overgewicht en snurken is bij veel mensen nog niet bekend, maar toch is het een belangrijk oorzaak van snurken. Doordat er opgehoopt vet rondom de nek en keel zit zijn de keelwanden verdikt, waardoor de luchtweg vernauwt. Hierdoor zal je sneller kan snurken

Hoe kan afvallen helpen tegen snurken?

Door af te vallen zullen je snurkklachten verminderen.

keto-dieet-plan-nutrifoodz

Ga DIRECT naar de KETO QUIZ en ontvang je eigen KETO PLAN
Ontdek hoeveel jij kan afvallen met het keto plan?!


Wil je nu nog meer tips krijgen? Check dan onze blog: Hoe te stoppen met snurken?

In dit artikel hebben we je informatie gegeven over snurken en heb je 10 grootmoeders tips tegen snurken gekregen. Wil je weten hoe je jouw slaappatroon kan optimaliseren voor een geweldige nachtrust?

Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN het ideale boek voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen. Doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.

Wacht niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

Ja, ik wil een geweldige nachtrust!
Klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!


boek-7-stappen-perfect-slapen-cover

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze: Review PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!

Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

 ⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen