11 grootmoeders tips tegen snurken | pas ze toe en zie het verschil!
11 augustus 2021 
11 min. leestijd

11 grootmoeders tips tegen snurken | pas ze toe en zie het verschil!

Grootmoeders tips tegen snurken | Snurken is met recht een storende factor als het gaat om een goede nachtrust. De meeste mensen snurken wel eens, waar de één een klein boompje omzaagt hakt de ander een heel bos om. Het snurkgeluid kan dan ook soms zo hard en aanwezig zijn dat je er gek van kan worden. Het is vaak erg vervelend voor diegene die naast je ligt, maar ook zelf kan je er last van ondervinden. Wat kan je er dan zelf aan doen?

Gelukkig zijn daar dan grootmoeders tips tegen snurken. Je kan namelijk zo hard snurken dat de slaap hierdoor ernstig wordt verstoord. Maar ook voor diegene die naast je ligt is het onmogelijk om dan nog goed te slapen.

Er kan onderscheid worden gemaakt in wat voor soort snurker je bent. Je kan licht snurken, maar ook zodanig snurken dat het kan leiden tot iets veel ernstiger zoals: slaapapneu.

Gelukkig zijn er verschillende oplossingen te vinden voor snurken. In dit artikel gaan we het niet hebben over de reguliere behandelingen maar behandelen we grootmoeder tips tegen snurken!

Wil je meer weten? Lees dan snel verder!

Kijk hier de video van deze blog!


Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Wat versta je onder snurken?

Je spreekt over snurken wanneer je in je slaap tijdens het ademhalen een zagend of brommend geluid maakt.

Dit snurkgeluid ontstaat door een vernauwing in de luchtweg tussen de neus en stembanden.

Deze vernauwing gaat meestal over het gebied in de keelholte achter de tong of achter de huig. Wanneer je inademt ontstaat er een onderdruk in de keel waardoor het zachte weefsel naar elkaar toe wordt gezogen en gaat trillen. Wat je dan hoort is het kenmerkende snurkgeluid.

Er zijn meer dan 4 miljoen mensen die snurken, waarvan er meer mannen dan vrouwen snurken. Wanneer je erg hard snurkt kan je wel tot 80 decibel halen, wat ongeveer net zo hard is als het geluid van een stofzuiger. Ook wanneer je ouder wordt kan je meer gaan snurken, omdat het weefsel in de keel slapper wordt.

Als je een beetje snurkt hoeft dat geen probleem te zijn, het kan hoogstens erg vervelend zijn voor diegene die naast je ligt omdat diegene dan niet in slaap kan komen. Wanneer je dusdanig hard snurkt en je ademstops krijgt is er sprake van slaapapneu. Dit is een gevaarlijke slaapstoornis omdat je een aantal keer per nacht letterlijk even stopt met ademhalen. Als je last hebt van slaapapneu is het van groot belang om naar de huisarts te gaan en hier wat aan te doen! Slaapapneu kan namelijk flinke gevolgen hebben voor de gezondheid.

10-groomoeders-tips-tegen-snurken

Wil je meer informatie over snurken? Check dan ons artikel: Hoe te stoppen met snurken!

Mocht je nu meer willen doen tegen snurken, dan alleen grootmoeders tips? Neem dan eens een kijkje bij de anti-snurk oplossingen van Rustige Nacht.

Wat veroorzaakt snurken?

 Er kunnen verschillende oorzaken zijn namelijk:

  • leeftijd speelt een rol bij snurken. Wanneer je ouder wordt verslappen de spieren en het weefsel in de keelholte;
  • als je veel op je rug slaapt bevordert dat het snurken. Dit komt omdat zwaartekracht ervoor zorgt dat je tong naar achteren zakt in de keelholte en daardoor ontstaat er een vernauwing van de luchtweg;
  • wanneer je een afwijkende neus of keelholte hebt;
  • het gebruik van bepaalde medicijnen zoals kalmeringsmiddelen en slaapmiddelen verminderen de controle over je spieren waardoor deze ook zullen verslappen;
  • dit geldt ook voor het nemen van alcohol. De spieren verslappen doordat de spanning in de spieren vermindert;
  • wanneer je rookt irriteert dat de keelwand en zal er een verdikking optreden waardoor de luchtweg nauwer wordt;
  • door een breuk in het middenrif zullen de slijmvliezen verdikken en daardoor krijg je brandend maagzuur;
  • bij overgewicht worden de wanden van de keelholte dikker worden waardoor de luchtweg vernauwd;
  • een allergie zoals hooikoorts. Er ontstaat dan een zwelling in het neusslijmvlies waardoor je minder lucht tot je kunt nemen;
  • afwijkingen in de neus en keelholte kunnen snurken veroorzaken. Zoals poliepen, scheef tussenneusschot of een te grote tong;
  • verkoudheid kan ervoor zorgen dat je in plaats van je neus door je mond gaat ademen en dat zorgt weer voor snurken;
  • bij kinderen komen nog weleens vergrote neus en keelamandelen voor waardoor ze gaan snurken.


Grootmoeders tips tegen snurken | zie ze alle 11!

Snurken is ontzettend vervelend, zeker omdat een goede nachtrust erg belangrijk is. Gelukkig zijn er grootmoeders tips tegen snurken. Als je er nog niet aan toe bent om hupmiddelen te gebruiken dan kunnen deze tips je helpen, baat het niet dan schaadt het niet.


#1 Honing

Honing wordt ingezet tegen keelpijn of bij hoesten omdat het helend en verzachtend werkt. Tevens kan honing worden ingezet bij snurken dit omdat het helend werkt, waardoor het de zwelling in de keel kan tegengaan.

honing-thee

Hoe kan je honing gebruiken tegen snurken?

Je kan de honing door een kop thee mengen of een lepel met pure honing nemen. Dit kan je het beste innemen vlak voor het slapen gaan.

#2 Olijfolie

Olijfolie heeft een ontstekingsremmende eigenschap waardoor de kans op zwelling in de luchtweg afneemt. Het is een erg goed smeermiddel voor de keel waardoor het erg effectief is voor een vernauwing van de luchtweg en de keelholte. Tevens houdt olijfolie het weefsel vochtig en heeft het een verzachtende werking.

Olijfolie

Hoe kan je olijfolie gebruiken tegen snurken?

Je kan het beste voor het slapen gaan een paar kleine slokjes olijfolie nemen. Het is de bedoeling dat je daarna niets meet eet of drinkt.

#3 Scherpe kruiden, ui en knoflook

Snurken komt regelmatig voor en wordt veroorzaakt door verschillende redenen. Zo kan een verstopte neus zowel snurken veroorzaken als verergeren. Een verstopte neus wordt weer veroorzaakt door verkoudheid of een allergische reactie zoals bijvoorbeeld hooikoorts.

Ademhalen door de neus gaat lastig als gevolg door de zwelling van het neusslijmvlies. Tevens wordt er ook overmatig veel slijm geproduceerd. Hierdoor ga je automatisch door je mond ademhalen, wat bij het inademen juist weer druk zet op de keel. Hierdoor ontstaan de snurkklachten.

Ui en knoflook kunnen het snurken verminderen omdat ze het slijm oplossen en hierdoor de luchtwegen vrijmaken. Dit zal de neusademhaling bevorderen, waardoor snurkklachten zullen afnemen.

ui-door-midden-gesneden

Hoe kan je ui en knoflook gebruiken tegen snurken?

Door ui en knoflook toe te voegen aan je maaltijden. Daarnaast kan je ook een ui doormidden snijden en deze onder je bed of op het nachtkastje leggen. De scherpe lucht zal de luchtwegen openen en het slijm deels oplossen.

#4 Brandnetel

Als je verkouden bent door een allergische reactie en hierdoor gaat snurken kan brandnetel helpen.

brandnetel-thee

Hoe kan je brandnetel gebruiken tegen snurken?

Je kan brandnetel in de thee verwerken. Drink hier elke avond voordat je gaat slapen een kopje van. Brandnetelthee kan je kant en klaar kopen of een theelepel gedroogde brandnetelblaadjes toevoegen aan een kopje heet water.

#5 Gorgelen met pepermuntolie

Omdat er tijdens de verkoudheid veel slijm ontstaat in de keel, zal de luchtweg gaan vernauwen. Het gevolg hiervan is dat je gaat snurken. Door te gaan gorgelen met pepermuntolie maak je de luchtwegen vrij. Tevens geeft het een fris gevoel.

pepermunt-olie

Hoe kan je pepermuntolie gebruiken tegen snurken?

Voordat je naar bed gaat pak je een glas lauw water waar je een druppel pepermuntolie aan toe voegt. Hier neem je een slok van en gorgel je zo’n 15 tot 30 seconden. Wel is het hierbij van belang dat je het niet doorslikt maar uitspuugt. Mocht je het makkelijker vinden om mondwater hiervoor te gebruiken kan dit ook als je de gene kiest met pepermuntsmaak. Dit heeft namelijk precies dezelfde werking.

#6 Stomen met etherische oliën

Een etherische olie is een aromatische vloeistof. Deze vloeistof kan helpen bij het tegengaan van snurken. Voor snurk klachten is Eucalyptusolie erg effectief. Eucalyptusolie werkt slijmoplossend, ontstekingsremmend en antibacterieel. Tevens heeft het een zuiverend effect en is daarnaast ook lekker verfrissend. Daarom wordt deze olie veel gebuikt bij luchtwegproblemen.

etherische-oliën

Hoe kan je etherische oliën gebruiken tegen snurken?

Het werkt eigenlijk net zoals stomen voor de verkoudheid. Je vult een kom of schaal met gekookt water, maar in plaats van dampo voeg je hier 3 tot 5 druppels eucalyptusolie aan toe. Je legt een handdoek over je hoofd en de schaal heen en je ademt in en uit. Dit doe je zo’n 5 minuten.

Je kan dit ook doen door een stoom inhalator te gebruiken. Het stomen zorgt ervoor dat de holtes worden geopend en zo het slijm wordt verminderd. Wat weer een positief effect heeft op het snurken.

#7 Baking soda met zout

Eén die echt niet gemist kan worden in grootmoeders tips tegen snurken is het eeuwenoude huismiddel tegen snurken namelijk baking soda gemengd met zout. Het helpt tegen een verstopte neus.

baking-soda

Hoe kan je baking soda met zout gebruiken tegen snurken?

Je pakt een kopje lauw water en doet hier een halve theelepel zout met een klein beetje baking soda in. Je kan hiervoor een spuitje gebruiken. Hierdoor zal het slijm verwijderd worden.

#8 Water drinken

In het zachte gedeelte van je gehemelte, de keel en de neus zitten membranen welke uitdrogen als je te weinig vocht binnenkrijgt. De kans op snurken wordt hierdoor groter gezien de membranen door uitdroging plakkeriger worden. Door veel water te drinken houdt je de membranen vochtig, hierdoor zal de kans op snurken afnemen.

Daarnaast is er door onderzoekers aangetoond dat als je meer water drinkt, je dan minder trek hebt in eten. Mocht je last hebben van snurken door overgewicht kan onder anderen genoeg water drinken helpen bij het stoppen met snurken.

Water-met-limoen

Hoe kan je water gebruiken tegen snurken?

Probeer 2 liter water te drinken per dag. Je kan een app gebruiken om de vochtinname bij te houden. De app ‘’Waterherinnering’’ kan je hier bijvoorbeeld voor gebruiken.

#9 Luchtbevochtiger

Naast dat je de membranen vochtig houdt door voldoende water te drinken is het ook van belang dat de lucht in de slaapkamer niet te droog is, gezien dit ook de membranen kan uitdrogen.

Luchtreiniger

Hoe kan je een luchtbevochtiger gebruiken tegen snurken?

Om te kijken of de slaapkamer niet te droog is kan je de luchtvochtigheid meten met een hygrometer. De luchtvochtigheid dient tussen de 40% en de 60% te zijn. Als de lucht te droog is, dan is het raadzaam om een luchtbevochtiger aan te schaffen.

#10 Verander je slaappositie 

Slapen op de rug kan snurken veroorzaken. Door de zwaartekracht zakt in deze positie de onderkaak en andere weefsels eerder naar achteren, waardoor ze de keelholte kunnen blokkeren. Veel mensen snurken daarom in zijligging helemaal niet of een stuk minder. Als je snurkt, is het de moeite waard om uit te proberen of dit ook voor jou geldt.

Hoe kan het veranderen van je slaappositie helpen tegen snurken?

Dit is er ook weer één die niet mag ontbreken op de lijst van grootmoeders tips tegen snurken. De ‘’tennisbal-techniek’’. Hierbij knoop je een tennisbal aan de achterkant van je shirt of pyjama voordat je gaat slapen. De tennisbal voorkomt dat je tijdens je slaap op je rug draait.

tennisbal-truc-tegen-snurken

#11 Afvallen

De link tussen overgewicht en snurken is bij veel mensen nog niet bekend, maar toch is het een belangrijk oorzaak van snurken. Doordat er opgehoopt vet rondom de nek en keel zit zijn de keelwanden verdikt, waardoor de luchtweg vernauwt. Hierdoor zal je sneller gaan snurken


Wil je aan de slag om op een natuurlijke wijze jouw slaappatroon te verbeteren?

In dit artikel hebben we je informatie gegeven over snurken en heb je 11 grootmoeders tips tegen snurken gekregen. Wil je weten hoe je jouw slaappatroon kan optimaliseren voor een geweldige nachtrust?

Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN het ideale boek voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen. Doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.

Wacht niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

Ja, ik wil een geweldige nachtrust!
Klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!


boek-7-stappen-perfect-slapen-cover

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze: Review PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!


FAQ list | Hoe te stoppen met snurken?

Kan je met je mond dicht snurken?

Ja, je kan zowel met je mond dicht als open snurken.

Hoe kan je slapen naast iemand die snurkt?

Het is vaak een uitdaging om goed te slapen als diegene die naast je ligt nogal flink snurkt. Het kan helpen om oordopjes te dragen of in een andere kamer te gaan liggen, maar dat is niet aan te raden voor de relatie.
Het is verstandig om het snurken zelf aan te pakken door bijvoorbeeld een verandering in de leefstijl of het gebruik van een hulpmiddel.

Is het erg als je door je mond ademt?

Mondademhaling is ongezond. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken. Tandartsen adviseren dan ook om door de neus te ademen. Mondademhaling zorgt namelijk onder andere voor:
1) een droge mond;
2) keelpijn;
3) slechte adem;
4) de lucht wordt niet gefilterd waardoor de kans groter is op infecties van de luchtwegen;
5) meer plakvorming op tanden en kiezen;
6) grotere kans op neusverstopping;
7) de tongspieren en andere spieren in en rondom de mond worden niet op de juiste manier gebruikt, dit heeft op langere termijn invloed op de stand van het gebit.


Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

 arrow-down

Over de schrijver
Als slaapdeskundigen en slaapcoaches hebben wij ons de afgelopen jaren verdiept in wat er zoal nodig is om een goede slaper te worden, met als resultaat een betrouwbaar en persoonlijk slaaptraject.Wij vinden dat slecht slapen geen onderdeel van jouw identiteit zou moeten zijn en dat niemand zich zou moeten neerleggen bij een slecht slaappatroon.Blijf niet rondlopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven dat er voor iedereen een passende oplossing is. Wij staan klaar voor jou, je bent niet alleen en we helpen je graag om een goede slaper te worden en (weer) te genieten van slapen.
Reactie plaatsen