Slaapapneu verhelpen | zo doe je dat!
30 juni 2021 
13 min. leestijd

Slaapapneu verhelpen | zo doe je dat!

Slaapapneu verhelpen? Je bent je er misschien van bewust dat je snurkt als je slaapt, vaak heb je dat zelf niet goed door, maar diegene die naast je ligt des te meer.

Wanneer je overdag ontzettend moe blijft kan het zijn dat je last hebt van slaapapneu. Dit kan vele gevolgen hebben voor je dagelijks functioneren. Het kan dan ook erg fijn zijn als je erachter komt wat toch die oorzaak is waarom je zo moe blijft op de dag.

In dit artikel gaan we je alles uitleggen wat met slaapapneu te maken heeft. En hoe je slaapapneu kan verhelpen!

Wil je meer weten? Lees dan snel verder!

Kijk hier de video van deze blog!

Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Slaapapneu is een slaapstoornis waarbij je ademhaling stopt als je slaapt, een ademstop heet dan een apneu. Letterlijk betekend apneu geen lucht. Je spreekt van een slaapapneu als je meer dan 5 keer per uur een ademstop hebt die langer dan 10 seconden duurt. Matig slaapapneu wordt gezien als je meer dan 15 keer in het uur een ademstop hebt. En wanneer je meer dan 30 ademstops hebt per uur heb je ernstig slaapapneu en wordt dat gezien als een zeer serieuze aandoening.

Tijdens een slaapapneu komt er geen lucht in je longen waardoor het zuurstofgehalte zakt en het C02 gehalte in je bloed stijgt. Op dat moment zullen je hersenen een seintje krijgen om je wakker te maken om weer adem te halen. Je hersenen hebben hierdoor een overleving mechanisme ingesteld.

Doordat je steeds even wakker wordt om adem te halen zal dit je slaap verstoren. Je zal daarom ook niet goed in je diepe slaap komen die juist nodig is voor je fysieke herstel.

Ben je benieuwd naar slaapstoornissen en hun symptomen? Check dan ons artikel: Slaapstoornissen welke symptomen horen daarbij?

Welke symptomen horen bij slaapapneu?

Wanneer je slaapapneu hebt snurk je vaak heel hard. Maar er zijn meer symptomen die bij een slaapapneu horen:

  • Angstig gevoel, hoofdpijn, geïrriteerd, moe, weinig energie, slecht humeur, concentratie en geheugenproblemen, vergeetachtigheid en hoge bloeddruk. Maar ook hartkloppingen, droge mond, pijnlijke keel, veel plassen in de nacht, zweten en spierpijn. Vaak merkt diegene die naast je ligt het wel maar zelf heb je het niet in de gaten.

Wil jij nu meer weten over snurken? Check dan onze blog: Hoe te stoppen met snurken?

Slaapapneu kent verschillende varianten, zie hieronder:

  1. Obstructieve Slaapapneu (OSA) bij deze vorm van slaapapneu is de luchtweg gedeeltelijk of helemaal geblokkeerd. Wanneer je slaapt ontspannen de spieren in je keel. Waardoor de tong, het bovenste gedeelte van de luchtwegen en de zachte delen van je gehemelte naar achteren zakken en de luchtweg blokkeren. Hierdoor zal er geen lucht naar de longen toegaan. Door die gedeeltelijke afsluiting ga je snurken.
  2. Centraal Slaapapneu (CSA) wanneer je hersenen te weinig prikkels doorgeven om te blijven ademen zal de ademhaling tijdelijk verminderen of stoppen. Je hersenen vergeten als het ware een signaal te sturen naar je ademhalingsspieren zodat je gaat ademhalen.
  3. Positioneel Obstructief Slaapapneu (POSA) bij deze vorm gaat het om de slaappositie waarin je ligt. Wanneer je veel op je rug ligt heb je meer last van ademhalingstops.


Ook kun je een combinatie hebben van meerdere vormen slaapapneu. Waarbij obstructieve slaapapneu het meeste voorkomt.


Hoe kan je slaapapneu verhelpen

Oorzaken van slaapapneu?

Er zijn vaak meerdere oorzaken van slaapapneu.

  • vergrote amandelen;
  • verzwakking van de keelspieren;
  • een afwijking aan de onder/bovenkaak of kaakgewricht;
  • door overgewicht omdat er meer vetweefsel is rondom de keel;
  • wanneer de neus is afgesloten door een allergie, verkoudheid of vernauwde neusgaten;
  • longafwijkingen;
  • roken;
  • door teveel gebruik van alcohol;
  • slaapmiddelen;
  • door te slapen op de rug.

Wat zijn de gevolgen van slaapapneu?

De gevolgen van slaapapneu zijn vaak merkbaar thuis, op het werk en in je sociale leven. De gevolgen ontstaan doordat je niet in je diepe slaap komt waardoor je een slaaptekort opbouwt. Wat ook weer consequenties heeft voor je dagelijks functioneren.

  • Symptomen en gevolgen van slaapapneu:
    • Een verminderd concentratievermogen, geheugenproblemen, overspannenheid en verwardheid. Er bestaat hierdoor een grotere kans op een auto ongeluk doordat je minder alert bent. De gevolgen op de lange termijn kunnen een hoge bloeddruk, diabetes, hartinfarct, herseninfarct en depressie veroorzaken.


botsing


Slaapapneu is nog niet te genezen. Er wordt dan gekeken naar welke behandeling past voor jouw slaapapneu probleem. Je kan zelf klachten verminderen door een verandering in je levensstijl. Door te stoppen met alcohol, roken en geen slaapmiddelen/spierverslappers te nemen. Ook kan je ervoor zorgen dat je hoofd hoger ligt door bijvoorbeeld een dikker kussen. Hierdoor zal je beter kunnen ademen en heb je minder kans op een blokkade van je luchtweg.

Wil jij direct starten om je slaap te verbeteren? Klik dan op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTGINSPAGINA

Mogelijke behandelingen van slaapapneu

  1. Anti-snurkbeugel zoals de MRA (mandibulair repositie-apparaat). Een snurkbeugel wordt meestal aangeraden als je lichte tot matige slaapapneu hebt. De anti-snurk beugel draag je als je slaapt en zorgt ervoor dat je luchtweg niet blokkeert. Deze gaat over je tanden en kan je stellen zodat de onderkaak naar voren komt. Je kan nu beter ademen omdat je luchtpijp wordt geopend. Dan zal je geen last meer hebben van ademstops. Ook het snurken kan dan veel minder worden tot verdwijnen. Een anti-snurk beugel is niet voor iedereen geschikt. Onderzoek heeft aangetoond dat veel mensen baad hebben bij een anti-snurk beugel.
  2. Een overdrukmasker ook wel CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) genoemd. Dit masker wordt vaak gebruikt bij matige tot ernstige slaapapneu. Een CPAP masker draag je tijdens je slaap en draag je ook levenslang. Deze kan op maat worden gemaakt. Het is een masker wat je over de neus en/of mond draagt. Het masker zit vast aan een soort luchtpomp die lucht in de neus blaast. En dat zorgt ervoor dat de luchtwegen niet meer blokkeren en open blijven. Mensen die dit masker dragen zien een groot effect op hun slaapapneu en daarmee ook op de klachten die slaapapneu met zich meebrengt. Er bestaan ook nog een andere maskers zoals BPAP die met in en uitademen de druk veranderen en op deze manier je ademhaling ondersteunen.
  3. Positietherapie is een behandeling voor als je veel op je rug slaapt en daardoor slaapapneu hebt. Wanneer je positietherapie krijgt dan draag je een klein apparaatje genaamd de Slaap Positie Trainer op je borst of in je nek. Dit apparaatje registreert wanneer je op je rug draait en geeft dan een trilling af. Hierdoor draai je weer terug in een andere houding. Op deze manier leer je af om op je rug te slapen en slaapapneu te voorkomen. Wanneer je niet meer op je rug slaapt zal ook het snurken een stuk minder worden. Deze methode kan even wennen zijn omdat je gewend bent om op je rug te slapen. Maar is wel een gemakkelijke manier.
  4. Operatie aan de huig en gehemelte kan ook een optie zijn om slaapapneu te verhelpen. Deze operatie zal ervoor zorgen dat er meer ruimte wordt gecreëerd in je mond en keelholte,  waardoor je minder zal gaan snurken. Er zal een stukje van je huig worden weggehaald en er zullen littekens worden gemaakt in je gehemelte. Hierdoor wordt je gehemelte stugger en zal minder gaan trillen. Bij deze behandeling wordt wel aangegeven dat het snurken nooit helemaal zal verdwijnen.
  5. Operatie aan de kaak. Apneu kan ook ontstaan door een verkeerde stand van de onderkaak, of een te kleine onderkaak. Een operatie kan de onderkaak en bovenkaak weer in een goede stand zetten wat slaapapneu zal doen verminderen of soms verdwijnt de slaapapneu.
  6. Tongzenuwstimulator is een nieuwe behandeling die de afgelopen jaren is ontwikkeld voor slaapapneu. Dit apparaat wordt ook wel de pacemaker van de tong genoemd omdat de werking erop lijkt. Onder het sleutelbeen wordt een klein kastje geïmplanteerd en hieruit wordt de tongzenuw gestimuleerd zonder dat het je slaap verstoort. Deze ingreep wordt wel zeer weinig toegepast omdat het een kostbare ingreep is. Er wordt een onderzoek gedaan naar de bovenste luchtweg om te kijken of je geschikt bent. Als je daarbij alle andere behandelingen ook niet verdraagt, je BMI onder de 30 is dan kan deze behandeling uitkomst geven. Deze behandeling wordt voor nu in twee ziekenhuizen gedaan. In het Lieve Vrouwen Gasthuis in Amsterdam en het Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein.

Wil jij nu ook een anti-snurkbeugel?

 numsy-kortingscode



Zie hier waar je de kortingscode in kunt vullen:

numsy-kortingscode-anti-snurkset-1

Zie hier dat de kortingscode is toegepast:

numsy-kortingscode-verzilveren-anti-snurkset-1


numsy-anti-snurkset-1

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTGINSPAGINA

Je hebt al gelezen hoe je slaapapneu kan verhelpen.

Met deze 5 tips kan je zelf al wat doen om een betere nachtrust te krijgen.

  • ✅ zorg voor een vaste routine. Dat wil zeggen op dezelfde tijd naar bed en opstaan. Door regelmaat aan te houden houd je je biologische klok goed. Teveel dutjes overdag zal voor een ontregelde biologische klok zorgen;
  • ✅ het nemen van alcohol in de avond zorgt ervoor dat je spieren verslappen. Neem in ieder geval geen alcohol één uur voordat je naar bed gaat;
  • ✅ het beste is om te stoppen met roken dit omdat roken het keel en neusslijmvlies prikkelt en laat opzwellen. Hierdoor ga je meer snurken;
  • ✅ vermijd het drinken van teveel koffie. Het drinken van veel koffie veroorzaakt een slechte nachtrust;
  • ✅ zorg voor een goede slaapomgeving. Een koele en donkere kamer heeft de voorkeur. Zet niet de verwarming aan en laat je raam op een kiertje staan. Dit zorgt voor goede ventilatie en voldoende zuurstof. Houd je slaapkamer voor slapen en ga er niet televisie kijken of sporten/werken.

In dit artikel hebben we alles uitgelegd over slaapapneu en hoe je slaapapneu kan verhelpen. Wil je nu meer tips en handvatten om een optimaal slaappatroon te creëren en wil je hiermee aan de slag?

Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN het ideale boek voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen. Doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.

Wacht niet langer om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

Ook een optimaal slaappatroon creëren?
Klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan.

boek-7-stappen-perfect-slapen-cover

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTGINSPAGINA

Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze: Review PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!

Vond je deze review waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Voel je dan vrij om een reactie voor ons achter te laten. Dit wordt zeker gewaardeerd.

⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen