Waarom snurk je meer als je gedronken hebt? alcohol en slapen een slechte combinatie!
18 augustus 2021 
5 min. leestijd

Waarom snurk je meer als je gedronken hebt? alcohol en slapen een slechte combinatie!

Waarom snurk je meer als je gedronken hebt| Je bent een avondje uit geweest met je partner en je hebt een paar lekkere drankjes gedronken. Bij thuiskomst ben je moe en gaan jullie naar bed. Je partner heeft het kussen nog niet aangeraakt of hij begint al te snurken. Een hard zagend geluid en irritant geluid. Waarom snurk je meer als je gedronken hebt?

Het is super vervelend dat snurk geluid. Hierdoor wordt het moeilijker om zelf ook in slaap te vallen. Het lijkt juist een goede combinatie om met alcohol op naar bed te gaan, maar niets is minder waar. Wanneer je op bed ligt begint de alcohol zijn werk al te doen, je moet namelijk meer plassen en je zweet veel meer omdat je lichaamstemperatuur verhoogt is, gezien alcohol werkt als een vaatverwijder. 

In dit artikel gaan we je uitleggen waarom alcohol en slapen een slechte combinatie is en geven we antwoord op de vraag waarom je meer snurkt als je gedronken hebt?

Kijk hier de video van deze blog! 


Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Waarom snurk je?

Waarom is het dan dat de één nooit snurkt en de ander heel vaak? Je kan vanwege verschillende oorzaken gaan snurken, maar de meest voorkomende oorzaak is dat de mond en keelspieren verslappen tijdens de slaap. Als dit gebeurt dan zakt het zachte gedeelte van het gehemelte waaronder je tong naar achteren en blokkeert zo de luchtweg. Het wordt een stuk moeilijker om goed adem te halen. Die vernauwing veroorzaakt dan trillingen en dat is het snurkgeluid wat je hoort. 

Het snurkgeluid kan tot wel 80 decibel halen. Dat is ongeveer gelijk aan het geluid van een grasmaaier. Wanneer er alcohol in het spel is, is de kans groter dat je gaat snurken. Dit geldt voor zowel mannen als vrouwen.

Wat doet alcohol met je lichaam?

Wanneer je alcohol drinkt heeft dat een groot effect op je lichaam, zowel op de korte als de lange termijn. Zodra je alcohol drinkt komt dat via de maag in de bloedbaan terecht. De bloedbaan verspreid dit dan door je hele lichaam, waardoor het onder andere ook in de hersenen terecht komt. De hersenen zullen hierdoor verdooft raken. Hoe meer glazen alcohol je drinkt des te heviger het effect in de hersenen. Het kan zelfs zo erg worden dat het centrale zenuwstelsel wordt verdoofd en het ademhalingsstelsel verlamd raakt. Uiteindelijk kan dat leiden tot een ademhalingsstilstand.

Alcohol is een bijtende stof: het slijmvlies van de keel, mond, slokdarm en maag wordt hierdoor aangetast. Ook komt via het bloed de alcohol terecht bij de organen, wanneer je teveel drinkt zullen de organen erge schade oplopen.

kermit-de-kikker-snurkt-met-drank-op

Waarom zijn slapen en alcohol een slechte combinatie?

Wanneer je naar bed gaat en je hebt alcohol op val je meestal heel snel in slaap, maar dat heeft ook een keerzijde. Je diepe slaapfase wordt verlengt en de REM-slaap wordt verkort. De kwaliteit van de slaap gaat door het nemen van alcohol drastisch achteruit. Je kunt dus wel stellen dat alcohol een negatief effect heeft op de nachtrust.

Als je slaapt, doorloop je verschillende slaapfases. De eerste 3 slaapfase noem je de Non REM-slaap en bestaan uit de sluimerfase, lichte slaapfase en de diepe slaapfase. De laatste vierde fase noem je de REM-slaap, ook wel Rapid Eye Movement genoemd, Welke bestaat uit de droom slaapfase. In deze fase maken de ogen korte en snelle bewegingen. 

In de Non REM-slaap herstel je namelijk fysiek, dat wordt ook wel de herstel fase genoemd. In de REM-slaap verwerk je alle informatie en gebeurtenissen van de dag. Zodra je in slaap valt start de slaapcyclus met de Non REM-slaap, gevolgd door de diepe slaap en daarna overgaat in de REM-slaap. 

Als je met teveel alcohol op je bed instapt zal je slaapcyclus verstoort raken. De slaap zal minder diep en onrustiger worden. Met name de REM- slaap wordt verstoord wat gevolgen heeft voor de informatie verwerking. 

Wil jij een betere nachtrust? Klik op de knop hieronder om naar het SlaapBalans traject te gaan!

Ja dat wil ik

Waarom snurk je meer als je gedronken hebt?

Maar waarom snurk je nu meer als je gedronken hebt? Wanneer je alcohol op hebt zal dat een ontspannen werking hebben op je lichaam en geest. Hoe meer alcohol er in je bloed zit, hoe meer verdoofd je zal zijn. Dat verdovende effect heeft ook een uitwerking op de spieren. Je spieren zullen hierdoor gaan verslappen. Je tong is ook een spier in de mond en wanneer het zachte gedeelte van het gehemelte verslapt zakt alles naar achter en blokkeert het zo de luchtweg. Hierdoor wordt het moeilijker om te ademen en zal je gaan snurken. Het kan zelfs zo zijn dat door alcohol in je bloed je meer kans hebt op slaapapneu. Slaapapneu kenmerkt zich door ademstops. 

Wanneer je nooit snurkt kan het zijn dat je door alcohol juist wel gaat snurken. Maar voor diegene die al snurken wordt het snurken juist meer en harder door het gebruik van alcohol. 

Wil je nu meer weten over snurken? Check dan onze blog: Hoe te stoppen met snurken!

6 tips die kunnen helpen tegen snurken!

Deze tips zijn het proberen waard om te stoppen met snurken.

  • zorg ervoor dat je niet op je rug slaapt, maar op je zij. Wanneer je op je rug slaapt zal het zachte gedeelte van het gehemelte en tong naar achter zakken wat zorgt voor een vernauwing van de luchtweg;
  • een goede en gezonde levensstijl helpt tegen snurken. Zorg voor voldoende beweging en eet gezond. Wanneer je beweegt worden =de keelspieren sterker en als je te vet eet kan je last krijgen van brandend maagzuur wat weer snurken kan veroorzaken;
  • stop met roken. Wanneer je rookt irriteert dat de keelwand waardoor de keelwand dikker wordt. Daardoor zal de luchtweg vernauwen en wordt ademhalen moelijker;
  • overgewicht is een grote oorzaak van snurken. Probeer om een gezond lichaamsgewicht te krijgen;
  • een goed hoofdkussen kan snurken voorkomen. De nek en schouders worden zo beter ondersteund waardoor je beter kan ademhalen. Door goede ademhalingsoefeningen kan je de mond en keelspieren goed trainen. Dit kan zeer effectief zijn tegen snurken.


Wil je meer informatie over een goed hoofdkussen? Check dan ons artikel: Beste hoofdkussen



  • waarom-snurk-je-meer-als-je-gedronken-hebt

Wil jij nu beter slapen?

In dit artikel hebben we je uitgelegd over waarom alcohol en slapen een slechte combinatie is en hebben we antwoord gegeven op de vraag waarom snurk je meer als je gedronken hebt? Wil jij een fijne nachtrust en beter slapen? En wil je hiermee aan de slag?

Dan is het SlaapBalans Traject dé oplossing voor jou. Met onze methode gaan we stap-voor-stap, in jouw eigen vertrouwde omgeving en in 7 online sessies van jou weer een goede slaper maken!

 

Wacht dus niet langer en klik op de knop hieronder om naar het SlaapBalans Traject te gaan!

slaapbalans-traject-cover

Ja dat wil ik


FAQ list | Hoe te stoppen met snurken?

Kan je met je mond dicht snurken?

Ja, je kan zowel met je mond dicht als open snurken.

Hoe kan je slapen naast iemand die snurkt?

Het is vaak een uitdaging om goed te slapen als diegene die naast je ligt nogal flink snurkt. Het kan helpen om oordopjes te dragen of in een andere kamer te gaan liggen, maar dat is niet aan te raden voor de relatie.
Het is verstandig om het snurken zelf aan te pakken door bijvoorbeeld een verandering in de leefstijl of het gebruik van een hulpmiddel.

Is het erg als je door je mond ademt?

Mondademhaling is ongezond. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken. Tandartsen adviseren dan ook om door de neus te ademen. Mondademhaling zorgt namelijk onder andere voor:
1) een droge mond;
2) keelpijn;
3) slechte adem;
4) de lucht wordt niet gefilterd waardoor de kans groter is op infecties van de luchtwegen;
5) meer plakvorming op tanden en kiezen;
6) grotere kans op neusverstopping;
7) de tongspieren en andere spieren in en rondom de mond worden niet op de juiste manier gebruikt, dit heeft op langere termijn invloed op de stand van het gebit.


view waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Voel je dan vrij om een reactie voor ons achter te laten. Dit wordt zeker gewaardeerd.

arrow-down

Over de schrijver
Als slaapdeskundigen en slaapcoaches hebben wij ons de afgelopen jaren verdiept in wat er zoal nodig is om een goede slaper te worden, met als resultaat een betrouwbaar en persoonlijk slaaptraject. Wij vinden dat slecht slapen geen onderdeel van jouw identiteit zou moeten zijn en dat niemand zich zou moeten neerleggen bij een slecht slaappatroon. Blijf niet rondlopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven dat er voor iedereen een passende oplossing is. Wij staan klaar voor jou, je bent niet alleen en we helpen je graag om een goede slaper te worden en (weer) te genieten van slapen.
Reactie plaatsen