Waarom snurk je meer als je gedronken hebt? alcohol een slechte combinatie!
18 augustus 2021 
10 min. leestijd

Waarom snurk je meer als je gedronken hebt? alcohol een slechte combinatie!

Waarom snurk je meer als je gedronken hebt? Je bent lekker uitgegaan met je partner en hebt daar lekker wat drankjes gedronken, jullie komen thuis en het is de hoogste tijd om lekker onder de wol te kruipen. Je partner heeft het kussen nog niet geraakt of hij begint al te snurken. Niet gewoon snurken, nee er wordt een heel bos om gezaagd. Maar waarom snurk je meer als je gedronken hebt?

Het is super vervelend en irritant dat gesnurk, zelf kan je hierdoor de slaap ook niet vatten. Het lijkt juist een goede combinatie om met een slaapmutsje op naar bed te gaan, maar niets is minder waar.  Wanneer je even op bed ligt begint het al, je moet plassen (veel vaker dan normaal), daarnaast zweet je veel meer omdat je lichaamstemperatuur verhoogt is, gezien alcohol werkt als een vaatverwijder.

In dit artikel gaan we je uitleggen waarom alcohol en slapen een slechte combinatie is en geven we antwoord op de vraag waarom snurk je meer als je gedronken hebt?

Kijk hier de video van deze blog!


Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Waarom is het dan dat de één nooit snurkt en de ander heel vaak? Je kan vanwege verschillende oorzaken gaan snurken, maar de meest voor komende oorzaak is dat je mond en keelspieren verslappen tijdens je slaap. Als dit gebeurt dan zakt het zachte gedeelte van je gehemelte waaronder je tong naar achteren en blokkeert zo je luchtweg. Het wordt dan een stuk moeilijker om goed adem te halen. Die vernauwing veroorzaakt dan trillingen en dat is het snurkgeluid wat je hoort.

Het snurkgeluid kan tot wel 80 decibel halen, wat ongeveer gelijk staat aan het geluid van een grasmaaier. Wanneer er alcohol in het spel is, dan is de kans groter dat je gaat snurken, voor zowel mannen als vrouwen.

Wanneer je alcohol drinkt heeft dat een groot effect op je lichaam, zowel op de korte als de lange termijn. Zodra je alcohol drinkt komt dat via je maag in je bloedbaan terecht, je bloedbaan verspreid dit dan door je hele lichaam, waardoor het onder andere ook in je hersenen terecht komt. Je hersenen zullen hierdoor verdooft raken. Hoe meer glazen alcohol je drinkt des te heviger het effect in je hersenen. Het kan zelfs zo erg worden dat het centrale zenuwstelsel wordt verdoofd en het ademhalingsstelsel verlamd raakt. Uiteindelijk kan je dan een ademhalingsstilstand krijgen.

Ook is alcohol een bijtende stof: het slijmvlies van je keel, mond, slokdarm en maag wordt hierdoor aangetast. Ook komt via het bloed de alcohol terecht bij je organen, wanneer je teveel drinkt zullen je organen erge schade oplopen.


kermit-de-kikker-snurkt-met-drank-op


Waarom zijn slapen en alcohol een slechte combinatie?

Wanneer je naar bed gaat en je hebt alcohol op val je meestal heel snel in slaap, maar dat heeft ook een keerzijde. Je komt namelijk niet goed in je diepe slaap en je wordt vaker en eerder wakker.  De kwaliteit van je slaap gaat door het nemen van alcohol drastisch achteruit. We kunnen dus wel stellen dat alcohol een negatief effect heeft op je slapen.

Als je slaapt, doorloop je verschillende slaapfases. De eerste 3 slaapfase noem je de Non REM-slaap en bestaan uit de sluimerfase, lichte slaapfase en de diepe slaapfase. De laatste vierde fase noem je de REM-slaap, ook wel Rapid Eye Movement genoemd, Welke bestaat uit de droom slaapfase. In deze fase maken je ogen korte en snelle bewegingen.

In de Non REM-slaap herstel je namelijk fysiek, dat wordt ook wel de herstel fase genoemd en in de REM-slaap verwerk je alle informatie en gebeurtenissen van de dag. Zodra je inslaap valt, begint de slaapcyclus met de Non REM-slaap, waarna je terecht komt in je diepe slaap en daarna overgaat in de REM-slaap.

Als je met teveel alcohol op je bed instapt zal je veel te snel in je REM- slaap komen. Je mist dus de fase waarin je in je diepe slaap komt en waarin je dus fysiek herstelt. Je slaapcyclus zal hierdoor verstoort raken.

Wil jij een betere nachtrust? Klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

Waarom snurk je meer als je gedronken hebt?

Maar waarom snurk je nu meer als je gedronken hebt? Wanneer je alcohol op hebt zal dat een ontspannen werking hebben op je lichaam en geest. Hoe meer alcohol er in je bloed zit hoe meer verdoofd je zal zijn. Dat verdovende effect heeft ook een uitwerking op je spieren. Je spieren zullen hierdoor gaan verslappen. Je tong is ook een spier in je mond en wanneer de zachte gedeelte van je gehemelte verslappen zakt alles naar achter en blokkeert het zo je luchtweg. Hierdoor wordt het moeilijker om te ademen en zal je gaan snurken. Het kan zelfs zo zijn dat door alcohol in je bloed je meer kans hebt op slaapapneu. Door slaapapneu krijg je ademstops en dan stop je dus even met ademen.

Wanneer je nooit snurkt kan het zijn dat je door alcohol juist wel gaat snurken. Maar voor diegene die al snurken wordt het snurken juist meer en harder door het nemen van alcohol.

Wil je nu meer weten over snurken? Check dan onze blog: Hoe te stoppen met snurken!

Wanneer je snurkt en jij of je partner hebben er last van dan zijn deze tips het proberen waard.

  • ✅ zorg ervoor dat je niet op je rug slaapt, maar op je zij. Wanneer je op je rug slaapt zal het zachte gedeelte van je gehemelte en tong naar achter zakken wat zorgt voor een vernauwing van de luchtweg;
  • ✅ een goede en gezonde levensstijl helpt tegen snurken, zorg voor voldoende beweging en eet gezond. Wanneer je beweegt worden je keelspieren sterker en als je te vet eet kan je last krijgen van brandend maagzuur wat weer snurken kan veroorzaken;
  • ✅ stop met roken. Wanneer je rookt irriteert dat de keelwand en zorgt er zo voor dat de keelwand verdikt. Daardoor zal je luchtweg vernauwen en wordt ademhalen moelijker;
  • ✅ overgewicht is een grote oorzaak van snurken. Probeer om een gezond lichaamsgewicht te krijgen;
  • ✅ een goed hoofdkussen kan snurken voorkomen. Je nek en schouders worden zo beter ondersteund waardoor je beter kan ademhalen.
  • Door goede ademhalingsoefeningen kan je je mond en keelspieren goed trainen. Dit kan zeer effectief zijn tegen snurken.


Wil je meer informatie over een goed hoofdkussen? Check dan ons artikel: Beste hoofdkussen



  • waarom-snurk-je-meer-als-je-gedronken-hebt


  • In dit artikel hebben we je alles uitgelegd over waarom alcohol en slapen een slechte combinatie is en hebben we antwoord gegeven op de vraag waarom snurk je meer als je gedronken hebt? Wil jij een fijne nachtrust en beter slapen? En wil je hiermee aan de slag?
    Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN het ideale boek voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen. Doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.
    Wacht niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan! Wil je nog meer informatie over het boek?

Ja, ik wil een fijne nachtrust!
Klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

boek-7-stappen-perfect-slapen-cover

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

view waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Voel je dan vrij om een reactie voor ons achter te laten. Dit wordt zeker gewaardeerd.

⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen