Moe maar niet kunnen slapen. Wat kan je eraan doen?
06 juni 2021 
9 min. leestijd

Moe maar niet kunnen slapen. Wat kan je eraan doen?

Moe maar niet kunnen slapen? Je voelt je de hele dag al moe. Het liefst duik je gelijk je bed in. Maar als de avond aan breekt en het is tijd om te slapen lukt het niet. Je draait en woelt maar het lukt gewoon weg niet. Je raakt gefrustreerd want je wilde overdag niets liever dan slapen en nu lig je in bed naar het plafond te staren.

Je bent klaarwakker terwijl je de hele dag moeite had om je ogen open te houden. Je gedachten vullen zich met vragen waarom het nu niet lukt om te slapen. En daarbij denk je aan morgen want de wekker gaat straks weer en dan heb je amper geslapen.

Benieuwd waarom het niet lukt om te slapen? Je leest het verderop in dit artikel!

Kijk hier de video van deze blog!


Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Het is ontzettend vervelend als je heel erg moe bent, maar gewoonweg niet kan slapen. Goed en voldoende slapen is van groot belang voor je dagelijks functioneren. Slapen helpt onder andere bij het herstellen van je organen, spieren en je brein.

Er vinden allerlei processen plaats in je lichaam tijdens je slaap, die ervoor zorgen dat je de volgende dag weer goed kunt functioneren.

Tijdens je slaap ga je door 4 verschillende slaapfasen. Eén van deze slaapfasen is je diepe slaapfase, die ook de herstelfase wordt genoemd. In deze fase herstel je fysiek. De diepe slaapfase valt onder de non REM-slaap. In deze fase zorgt je lichaam onder andere voor:

  • herstel van je spieren;
  • tijdens je diepe slaap neemt de hoeveelheid groeihormonen toe;
  • de lichaamsweefsels worden hersteld en er vindt vernieuwing van de cellen plaats;
  • je lichaam maakt weer nieuwe energie aan voor de volgende dag;

In de droom slaapfase ook wel de REM-slaap, zal je brein alle informatie en gebeurtenissen van de dag verwerken. REM staat voor Rapid Eye Movement waarin je ogen korte en snelle bewegingen maken.

Wil jij je wel verdiende slaap weer terug? Klik dan op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

Ga DIRECT naar de GEHEIMEKORTINGSPAGINA

Het verschil tussen vermoeidheid en slaperigheid

Wat is nu precies het verschil tussen vermoeidheid en slaperigheid. Het zijn namelijk twee verschillende fysiologische processen.

Als we het hebben over slaperigheid dan is dat iets biologisch, wat deel uitmaakt van je dag- en nachtritme. Je wordt slaperig als je geest niet meer voldoende prikkels binnen krijgt, je brein is dan onder prikkelt. Daardoor gaan je spieren zich meer ontspannen en je gedachten worden minder, totdat ze helemaal tot stilstand komen. Je merkt dit als je gaat gapen en knikkenbollen. Je ogen worden zwaarder en vallen dicht.


slaperig


Bij vermoeidheid is het een gebrek aan energie. Vermoeidheid maakt geen deel uit van de biologische klok. Om goed te kunnen slapen moet je slaperig zijn en niet moe. Vermoeidheid betekend dat je overprikkeld bent. Bij oververmoeidheid kan je lichaam en geest niet tot rust komen wat vaak leidt tot een slechte nachtrust. Iedereen die een fysieke of mentale activiteit heeft gedaan kan hier last van hebben. Je kunt je minder goed concentreren en je let minder goed op. In de nacht ga je woelen en draaien en kan je maar moeilijk ontspannen.


man_in_bed_kan_niet_slapen-1


Er zijn erg veel oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat je wel moe bent maar niet kunt slapen. Dit is erg vervelend en omdat iedereen anders is, kan het ook komen door een bepaalde situatie. Hieronder beschrijven we een aantal oorzaken.

  1. Stress staat bovenaan als het gaat om niet goed in slaap vallen. Dat heeft te maken met het hormoon cortisol wat je aanmaakt. Dit hormoon zorgt ervoor dat je alert en waakzaam bent. Heel erg goed voor overdag, maar zodra de avond valt zou je cortisol niveau moeten dalen en plaats maken voor het hormoon melatonine, dat ervoor zorgt dat je slaperig wordt. Als je lijd aan langdurige stress, heeft dat gevolgen voor je cortisol niveau. Deze zal namelijk niet voldoende gaan zakken in de avond, waardoor je alert en waakzaam blijft en daardoor niet goed in slaap zal vallen.
  2. Het kan zijn dat je last hebt van geconditioneerde opwinding. Dat wil zeggen dat als je de hele avond naar het plafond staart en blijft woelen en draaien in bed je hersenen dit gaan associëren met wakker zijn. Je lichaam gaat dit registreren als gewoonte waardoor het niet meer lukt om in slaap te vallen.
  3. Je kunt een medische aandoening hebben die ervoor zorgt dat je wel moe bent, maar niet in slaap valt. Zoals: bloedarmoede, auto-immuunziekte, hart en vaatziekten, slaapapneu, een hormonale afwijking of narcolepsie.
  4. Je hebt vlak voordat je naar bed gaat op beeldschermen gekeken die blauw licht afgeven zoals je telefoon of tablet. Het is erg verleidelijk om nog even iets te kijken op je telefoon of een film op je tablet. Het blauwe licht zorgt er alleen voor dat je minder goed in slaap valt. Normaal maakt je lichaam in de avond namelijk het hormoon melatonine aan, maar door de afgifte van blauw licht wordt de aanmaak van melatonine verminderd waardoor je problemen kan krijgen met inslapen.

Wil jij meer weten over wat voor een impact stress heeft op jouw slaap? Check dan onze blog: Kan jij ook slecht slapen door stress?

Wat zijn de gevolgen van niet kunnen slapen?

De gevolgen van een slechte nachtrust zijn vaak merkbaar overdag. Je kan je minder goed concentreren en je voelt je moe. Doordat je moe bent tel je de uren af dat je weer naar bed kan gaan. Eenmaal in bed lukt het slapen niet meer. Omdat je lichaam en geest zo moe zijn, wordt ontspannen erg moeilijk waardoor je onrustig in bed ligt. Hierdoor slaap je slecht en dat voel je weer de dag erop. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel.

Als deze vicieuze cirkel niet op tijd wordt doorbroken dan heb je kans op lang termijn gevolgen van een slechte nachtrust. Dan kan een slaaptekort zorgen voor onder andere een verhoogde kans op hart en vaatziekten, diabetes type 2 en obesitas.

zorg voor een fijne slaapomgeving. Een donkere en koele slaapkamer zorgt voor een betere nachtrust;

✅houd je slaapkamer voor slapen en seks en niet voor andere activiteiten zoals: tv kijken of gamen. Zorg dat je brein de slaapkamer associeert met slapen;

✅ heb vertrouwen in jezelf. Om de vicieuze cirkel te doorbreken is het accepteren en vertrouwen dat je in slaap gaat vallen;

✅de wekker gaat je niet helpen. Kijk dan ook niet op de klok als je wakker wordt. Het niet weten hoe laat het is zorgt voor rust. Zo krijgen je gedachten niet de kans om te gaan nadenken. Het is nu slaaptijd;

✅een ademhalingsoefening helpt om te ontspannen voordat je gaat slapen. Een vol hoofd geef geen rust waardoor je lichaam zich ook niet zal ontspannen. Het doen van ademhalingsoefeningen helpt hierbij. Door je te concentreren op je ademhaling wordt je rustiger. Een goede oefening is de 4-7-8 methode. Hierbij adem je 4 keer in door je neus met je mond dicht. Houd je adem 7 seconden vast en laat je adem in 8 seconden weer los via je mond. Herhaal dit een aantal keer.


Benieuwd naar nog meer tips om jouw slaapproblemen te kunnen oplossen? Check dan ons artikel: Slaapproblemen oplossen!

In dit artikel hebben we je uitgelegd wat het verschil is tussen vermoeidheid en slaperigheid, wat de oorzaken zijn en hebben we 5 handige tips gegeven waardoor je beter gaat slapen.

Herken je jezelf hierin en wil je meer tips en handvatten? Zodat jij weer een fijne nachtrust terug kan krijgen. En wil je hiermee direct aan de slag?

Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN het ideale boek voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen. Doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.

Wacht niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!


Wil jij je wel verdiende slaap weer terug?
Klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

boek-7-stappen-perfect-slapen-cover

Ga DIRECT naar de GEHEIMEKORTINGSPAGINA

Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze: Review PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!

Kun je te moe zijn om te slapen?

Ja, je kan oververmoeid zijn en dan lukt het niet meer om te slapen. Je lichaam en geest zijn overprikkeld waardoor je geen rust kunt vinden en niet in slaap kan vallen.

Wat zijn de symptomen van oververmoeidheid?

Er zijn meerdere symptomen die kunnen wijzen op oververmoeidheid namelijk:
-donkere kringen onder je ogen en bleek zien;
-je voelt je futloos;
-je hebt moeite om overdag wakker te blijven;
-misselijkheid;
-een draaierig en/of duizelig gevoel;
-nergens zin in hebben;
-in je ogen wrijven en veel gapen;
-je hebt moeite om je te concentreren;
-je huilt sneller;
-je wordt eerder boos of geïrriteerd;
-je laat dingen uit je handen vallen.

Wat gebeurt er als je 2 nachten niet slaapt?

Als je 2 nachten niet slaapt dan wordt je biologische klok verstoort. De biologische klok regelt onder andere de lichaamstemperatuur en hormonen zoals het slaap en stresshormoon. De biologische klok volgt een vast dag en nachtritme. Wanneer je 2 nachten niet slaapt verliest het dag en nachtritme zijn regelmaat. Hierdoor ga je je heel erg slap voelen en zal je merken dat je geheugen en concentratie dusdanig verslechteren. Ook je afweersysteem werkt minder goed waardoor ziekteverwekkers je makkelijker ziek kunnen maken. Daarnaast krijgt je brein niet meer de gelegenheid om zich te herstellen wat normaal in de REM-slaap gebeurt.

Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen