Slecht slapen in de overgang | wat kan je eraan doen?
09 juni 2021 
19 min. leestijd

Slecht slapen in de overgang | wat kan je eraan doen?

Wat-helpt-tegen-slecht-slapen-in-de-overgangSlecht slapen in de overgang | Wanneer je precies in de overgang komt kan heel verschillend zijn, maar de meeste vrouwen komen rond hun vijftigste jaar in de overgang. Er bestaat ook zo iets als ''vervroegde overgang''. Dit houdt in dat sommige vrouwen al tussen hun dertigste en veertigste jaar de overgang in gaan. De overgang kent verschillende fasen met hun daarbij behorende klachten. Eén van deze klachten is dat je slecht(er) gaat slapen, maar wat helpt tegen slecht slapen in de overgang?

Slecht slapen en de overgang zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wanneer je in de overgang komt verandert er van alles in je lichaam. Het gevolg hiervan is dat je vaak slecht gaat slapen. Je kan moeilijker in slaap komen en vaker wakker worden in de nacht. Daardoor ben je overdag moe en uitgeput.

Juist in deze periode van je leven heb je slaap hard nodig. Wanneer je verhalen over de overgang hoort zijn dat meestal geen prettige verhalen. Het kan je dan ook behoorlijk afschrikken. Gelukkig hoeft niet iedereen de overgang als vervelend te ervaren.

Praten over de overgang kan nog steeds een onderwerp zijn waar vrouwen niet graag over praten, terwijl de overgang een natuurlijke fase is, welke ''gewoon'' bij vrouwen hoort. Het feit is, dat iedereen deze fase anders ervaart. Zo kan het bijvoorbeeld moeilijk zijn omdat deze fase zo definitief is, anderzijds kan je misschien juist wel blij zijn dat je niet meer ongesteld wordt. Wanneer je niet veel klachten ervaart is dat fijn, het kan ook zijn dat je juist veel klachten ervaart wat het leven ineens een stuk minder leuk maakt. Het is belangrijk om te weten dat er zeker wat aan te doen is als je veel klachten ervaart die je leven dusdanig beheersen.

Benieuwd wat de overgang doet met jouw nachtrust? Je leest het verderop in dit artikel!

Kijk hier de video van deze blog!


Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Wat is de overgang?

Met de overgang wordt bedoeld dat er een einde komt aan je vruchtbare periode. Tijdens de vruchtbare periode produceren de eierstokken namelijk het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen.

tijdens de overgang stoppen je eierstokken geleidelijk met het produceren van het hormoon oestrogeen.

Als een vrouw 12 maanden lang niet menstrueert kan je vaststellen dat de menopauze heeft opgetreden. Meestal treed de laatste menstruatie op rond het 51ste levensjaar. Maar dat is een gemiddelde want tussen de 40 en 60 jaar kan je menstruatie helemaal stoppen. Het kan ook nog zijn dat je voor je 40ste in de menopauze komt maar dit komt maar heel weinig voor en kan te maken hebben met andere factoren zoals chemotherapie, medicatiegebruik of andere hormonale afwijkingen.

Voor en na de menopauze moeten al die hormonen in je lichaam hun nieuwe balans vinden. Dit kan enkele jaren duren, gemiddeld gezien tussen de 5 en 10 jaar en deze periode wordt de overgangsfase genoemd. Het is voor elke vrouw verschillend hoe sterk je lichaam reageert op deze overgangsfase. In die geleidelijke periode kom je in een aantal verschillende fasen terecht namelijk:


  • Pre-menopauze in deze fase zal je voor het eerst klachten gaan ervaren die horen bij de overgang, dat is de periode vóór je laatste menstruatie. In deze periode zijn de hormoonschommelingen vaak het grootst.
  • Menopauze in deze fase zal je de laatste menstruatie meemaken en ben je dan ook niet meer vruchtbaar.
  • Postmenopauze dit is de periode die na de menopauze komt. In deze periode gaat je lichaam op zoek naar een nieuwe balans.


vrouw-bij-ventilator


Waarom kom je in de overgang?

Je komt in de overgang omdat je vruchtbare periode dan afloopt, dat is een belangrijk onderdeel van je leven. Als je jong bent ga je voor het eerst menstrueren en wordt je vruchtbaar. Aan die vruchtbare periode komt ook een eind en dat is de overgang. Je sluit dan je vruchtbare periode af en je stopt dan ook met menstrueren.

Waar zorgen de hormonen oestrogeen en progesteron voor?

De vrouwelijke geslachtshormonen oestrogeen en progesteron spelen een belangrijke rol in je menstruatiecyclus. Deze twee hormonen zorgen ervoor dat de eitjes zich kunnen nestelen en rijpen. Wanneer dit niet gebeurt zal het baarmoederslijmvlies afgestoten worden en begin je weer te menstrueren. Dit proces herhaalt zich iedere maand voor jaren lang.

  1. Oestrogeen zorgt ervoor dat het slijmvlies van de baarmoederwand dikker wordt zodat er een bevrucht eitje kan nestelen. Oestrogeen houd de vagina soepel en zorgt voor een goede doorbloeding. Daarnaast heeft oestrogeen nog veel meer functies en heeft het een grote invloed op de werking van weefsels en organen. Oestrogeen wordt onder andere aangemaakt in de eierstokken. Het biedt bescherming tegen botontkalkingen en het beschermt je hart en bloedvaten.
  2. Progesteron bereidt het baarmoedervlies voor zodat er een goede innesteling kan plaatsvinden van een bevruchte eicel. Daarnaast is progesteron een kalmerend hormoon die zorgt voor een gevoel van verzadiging, rust, ontspanning en slaperigheid.


Wat zijn de symptomen?

Aan welke symptomen merk je nu dat je in de overgang komt? Dat kunnen erg verschillende symptomen zijn maar de meeste vrouwen ervaren vaak als eerste een verandering in hun menstruatiepatroon. Je menstruaties kunnen korter of langer worden en heviger of minder hevig dan je gewend bent. Daarnaast zijn deze symptomen vaak kenmerkend:

  • opvliegers waarbij je een rood gezicht krijgt, je het gevoel hebt dat je koortsig bent en je gaat enorm zweten. Een aanval van opvliegers kan variëren van 1 aanval tot wel 20 aanvallen op een dag;
  • nachtzweten waarbij je 's nachts echt baad in het zweet;
  • moeheid overdag;
  • slapeloosheid;
  • hoofdpijn;
  • gewichtstoename;
  • hartkloppingen;
  • gewrichtsklachten;
  • dunnere huid;
  • wanneer de slijmvliezen droger en dunner worden doordat het oestrogeen afneemt kan het hebben van seks pijnlijk worden. Dit omdat de vagina ook een slijmvlies is;
  • obstipatie;
  • een gevoel van neerslachtigheid;
  • prikkelbaarheid;
  • stemmingswisselingen;
  • gevoel van angst;
  • concentratie problemen en geheugenverlies.

vrouw-voor-ventilator



vrouw-voor-ventilator-1


Wil jij weet beter gaan slapen? Klik dan op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 SAPPEN te gaan!


Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Oorzaken slechter slapen tijdens de overgang

Zoals boven al beschreven kunnen klachten ervoor zorgen dat je een stuk slechter gaat slapen tijdens de overgang wat kan resulteren in slapeloosheid. Er zijn een aantal oorzaken waardoor je slechter gaat slapen tijdens de overgang.

  • Zweten in de nacht en opvliegers. Door de opvliegers krijg je het ineens erg heet en begin je flink te zweten. Daar komt bij dat je soms zo hebt gezweet dat je je bed in de nacht moet verschonen. Dit houd je uit je slaap waardoor je moeilijker in slaap kunt komen.
  • Zorgen of stress werken mee aan een slechter slaappatroon. Je kunt last hebben van angsten en depressie. Tijdens de overgang sluit je een periode af in je leven. Je leven kan hierdoor op zijn kop komen te staan waardoor je veel verschillende emoties kan ervaren. Zeker als er klachten bijkomen die veel frustratie geven en verdriet. Doordat de klachten je stress kunnen geven gaat je cortisol niveau ook omhoog. Cortisol wordt ook je stresshormoon genoemd. En wanneer je cortisolniveau te hoog is in de avond zal je slechter gaan slapen.
  • Tijdens de overgang gaan je hormonen flink op en neer. En dat helpt allemaal niet bij aan goed en voldoende slapen. Je kunt slechter gaan slapen omdat je kwetsbaarder bent door je hormoonhuishouding die in de war wordt geschopt door de overgang. Omdat je na een vruchtbare periode naar een niet vruchtbare periode gaat heeft je lichaam tijd nodig om het evenwicht weer te herstellen. Het is belangrijk dat je voldoende en diep slaapt om zowel lichamelijk als geestelijk te herstellen. Door hormoonschommelingen wordt je slaap beïnvloed. Het hormoon oestrogeen en het hormoon progesteron zijn al een hele tijd samen in evenwicht maar tijdens de overgang nemen ze allebei af. Oestrogenen spelen een rol bij melatonine het slaaphormoon en verhogen de hoeveelheid droomslaap. Als het oestrogeen niveau daalt dan daalt ook de productie van het slaaphormoon melatonine. Progesteron zorgt voor slaperigheid en om dieper in slaap te vallen. Omdat tijdens de overgang juist deze hormonen dalen ga je slechter slapen.

Je stress niveau verlagen om beter te kunnen slapen?

Check ons gratis e-book: Stress de voornaamste reden van slapeloosheid

stress-de-voornaamste-oorzaak-van-slapeloosheid!


Wil je meer weten wat stress doet met je slaap? Check dan onze blog: Kan jij ook niet slapen door stress?


Slapende-vrouw-wekker


Wat helpt tegen slecht slapen in de overgang? 

Er zijn verschillende behandelingen die kunnen helpen bij de overgang. Zeker als je veel klachten ervaart die je leven beheersen. Erover praten met je huisarts of lotgenoten kan helpen om je klachten beter te begrijpen en herkenning te krijgen. Blijf vooral niet zitten met vragen, maar vraag om hulp en advies. Wanneer je iets vind wat jouw helpt en je beter in je vel gaat zitten kan je de overgang veel beter aan.

Een overgangsconsulente geeft erkende en gespecialiseerde hulp aan vrouwen in de overgang. Dit gebeurd doormiddel van coaching, adviezen geven en kijken naar een nieuwe levensstijl. Vanuit daaruit wordt er een behandelplan opgesteld. Meestal wordt een behandeling van een overgangsconsulente vergoed vanuit de aanvullende verzekering.

De huisarts of specialist zal je leef adviezen meegeven om de klachten van de overgang te verminderen. Wanneer de klachten erg hevig zijn, is er ook nog een optie om medicijnen te nemen. Dit kan doormiddel van hormoonpreparaten.

Er wordt dan veelal gekozen om aanvulling van het hormoon oestrogeen te geven aangezien dit hormoon verminderd tijdens de overgang. Dit geeft vaak goede resultaten. Ook kan het hormoon oestrogeen in combinatie met progesteron worden toegediend. Deze behandeling wordt ook wel in medische termen hormoonsuppletie genoemd.

Slecht slapen in de overgang | deze 12 tips helpen jou om beter te slapen tijdens de overgang! 

Deze tips kunnen je helpen om beter en fijner te slapen tijdens de overgang.

✅ het gebruik van een katoenen dekbed is handig omdat katoen goed ademend is en vocht absorberend;
✅ je kunt kussen en matrasbeschermers gebruiken. Als je veel last hebt van nachtzweten dan is het erg vervelend om steeds je bed te moeten verschonen. Er bestaan speciale kussenslopen en matrasbeschermers die goed beschermen tegen vocht;
✅ door overdag voldoende daglicht te zien zal dit de aanmaak van het slaaphormoon melatonine bevorderen. Omdat in de overgang de melatonine productie daalt kun je door voldoende daglicht overdag deze aanmaak wel stimuleren;
✅ zorg ervoor dat je niet met een te volle of te lege maag naar bed gaat. Veel kruiden kunnen ook opvliegers veroorzaken. Door teveel suiker te nemen kort voor het slapen gaan zal je bloedsuikerspiegel stijgen waardoor je slechter in de avond inslaapt. Het nemen van sojaproducten helpt om opvliegers te verminderen;
✅ door meer water te drinken kun je het vocht aanvullen wat je verliest tijdens het vele zweten. En veel water drinken wordt aanbevolen om zo de opvliegers te verminderen. Water heeft namelijk een functie om jouw lichaamstemperatuur op peil te houden. Drink veel water op de dag en beperk de inname van water voor het slapen gaan, omdat je dan de kans hebt dat je in de nacht eruit moet om te plassen;
✅ een verandering van levensstijl kan erg bijdragen om beter te slapen tijdens de overgang. Meer bewegen door bijvoorbeeld: te wandelen of wat intensiever te gaan sporten zal bijdragen aan betere slaapkwaliteit. Belangrijk is om niet te sporten vlak voor het slapen gaan. Je lichaam produceert namelijk adrenaline en dat maakt je juist actief. Hierdoor zal je moeilijker in slaap komen en zal het je nachtrust verstoren;
✅ vermijd alcohol en cafeïne. Uit onderzoek blijkt dat dit opvliegers versterkt;
✅ houd je slaapomgeving koel en donker. Een temperatuur tussen de 16 en 18 graden is ideaal. Zorg dat je de verwarming uit laat en zet je raam op een kiertje. Zo ventileer je de slaapkamer goed;
✅ houd een vast avondritueel aan, zo wordt het herkenbaar voor je lichaam dat het tijd is om naar bed te gaan. Een vast avondritueel kan bestaan uit bijvoorbeeld: een wandeling maken, licht dimmen in huis, boek lezen en een warm bad of douche nemen in het begin van de avond;
✅ zorg voor luchtige nachtkleding van natuurlijke materialen zoals linnen en bamboe. Deze materialen reguleren je lichaamstemperatuur beter;
✅ vermijd het blauwe licht van je schermen zoals je telefoon en tablet, of gebruik een Bloque bril. Blauw licht zorgt voor een verminderde aanmaak van melatonine. En melatonine is het slaaphormoon wat je slaperig maakt in de avond;
✅ ontspanningsoefeningen zoals yoga en mediatie kunnen helpen om beter te gaan slapen. Je kunt zo je geest leeg maken en tot rust komen. In deze periode kan je ook veel meer gaan piekeren en malen. Door dit niet mee te nemen naar bed kan je eerst alles van je afschrijven. Zo kan je beter gaan slapen.

Wil je nu meer informatie over slecht slapen? Check dan ons artikel: Slecht slapen ooraken en gevolgen!

  • Wil jij nu ook een matras of kussen beschermer? Zie ze hieronder!

Wil jij nu ook een Bloque blauw licht bril? Kik op de knop hieronder om naar de Bloque blauw licht bril te gaan!

Wil je nog meer informatie over de Bloque bril? Check dan onze: Bloque blauw licht bril: Review!


bloque-bril-met-blauw-lichtfilter

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

  • Nu je dit artikel hebt gelezen ben je erachter gekomen wat de overgang precies inhoud en wat helpt tegen slecht slapen in de overgang. Wil je meer handvatten om een goede basis te leggen voor je nachtrust en zo de klachten te verminderen van de overgang. En wil je hiermee aan de slag?
  • Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN ideaal voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauwhoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.

    Wacht dus niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!


    Klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN! 

    boek-7-stappen-perfect-slapen-cover

    Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


    Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze:Review PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!



Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

⬇️





Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen