Wat kan je doen om beter te slapen?
13 oktober 2021 
15 min. leestijd

Wat kan je doen om beter te slapen?

Wat kan je doen om beter te slapen | Iedereen heeft wel een periode in zijn leven dat je wat minder goed slaapt. Het kan zelfs zo zijn dat je de ene nacht wel goed slaapt terwijl je de nacht erna al een stuk minder goed kan slapen. De slechte(re) nachten blijf je vaak onthouden, maar waarom slaap je juist deze nachten slechter? En wat kan je doen om beter te slapen?

Als je slecht slaapt zit daar een oorzaak achter en die kan heel divers zijn. Je kunt een tijdje minder goed slapen door bijvoorbeeld stress, verlies van een dierbare of ziekte, maar het kan ook zijn dat je slechte gewoonte erop na houd die invloed hebben op jouw slaappatroon.

Gelukkig zijn er meerdere mogelijkheden om jouw slaappatroon weer te optimaliseren en zo beter te gaan slapen.

In dit artikel gaan we je uitleggen wat het betekent om goed te slapen. En vooral wat kan je doen om beter te slapen?

Wil je meer weten? Lees dan snel verder!

Kijk hier de video van deze blog!

Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Als je kijkt naar slaap in het algemeen dan is slaap een onmisbare factor voor jouw functioneren. Ieder mens heeft slaap nodig net zoals eten en drinken. Slaap wordt dan ook gezien als een eerste levensbehoefte. Slaap is voor velen vanzelfsprekend maar toch slapen veel mensen niet goed. Wanneer je slecht slaapt heb je vaak:

  1.  moeite met in slaap vallen;
  2. je wordt meerdere keren per nacht wakker;
  3. in de ochtend sta je niet uitgerust op;
  4. je wordt moeilijk wakker in de ochtend waardoor de kans op snoozen groter wordt.

Goed slapen is wanneer je voldoende uren slaapt en dat is per persoon verschillend. Als je ouder wordt ga je steeds minder slapen. Als volwassenen heb je ongeveer tussen de 7 a 9 uur slaap nodig. Maar niet iedereen heeft ook daadwerkelijk zoveel uren slaap nodig om goed te kunnen functioneren. Als iemand 6 uur slaapt en uitgerust op staat dan zijn die uren voldoende geweest.

Naast het aantal uren wordt er vooral gekeken naar de kwaliteit van je slaap. Het gaat er dan om dat je voldoende diepe slaap hebt gekregen en een groot gedeelte van de droomslaap. De diepe slaap krijg je in de Non REM-slaap en de droomslaap in de REM-slaap ook wel Rapid Eye Movement genoemd. Deze fasen samen wordt de kern slaap genoemd. De diepe slaap fase zorgt voor fysiek herstel en in de droomslaapfase worden alle gebeurtenissen van de dag verwerkt en wordt je geest verfrist.

Het komt erop neer dat je een goede nachtrust hebt gehad als je uitgerust wakker wordt en voldoende energie hebt om de dag te beginnen. Wanneer je je overdag moe en futloos voelt slaap je niet goed en krijg je hoogstwaarschijnlijk niet voldoende diepe slaap.

Wil je meer informatie over het belang van goede slaap? Check dan ons artikel: Wat is het belang van goede slaap?

Wanneer slaap je slecht?

Maar wanneer slaap je nu slecht? Niet ieder slaapprobleem is namelijk ook gelijk een slaapstoornis. Als je een paar nachten slecht slaapt is je lichaam in staat om nog te kunnen functioneren al zal je wel overdag merken dat je slechter slaapt. Je voelt je namelijk moe, futloos en je hebt weinig energie. Ook gaat je concentratievermogen naar beneden en wordt je alertheid minder. Bij een slaapprobleem ga je na een tijdje weer beter slapen en functioneer je weer goed.

Wanneer je langer dan 3 maanden en meer dan 3 keer per week slecht slaapt spreek je van slapeloosheid ook wel insomnie genoemd. Slapeloosheid is een slaapstoornis. Dit is een ernstig slaaptekort wat grote gevolgen kan hebben voor de lange termijn. Veelal ben je dan in een vicieuze cirkel terecht gekomen en is het moeilijk om die cirkel te doorbreken. Je kan dan proberen om hulpmiddelen aan te schaffen zoals een drankje of een spray voor op je kussen, maar dat zal je niet gaan helpen om uit die vicieuze cirkel te komen.

Het is dan van belang om achter de oorzaak te komen van jouw slaapstoornis en die oorzaak bij de basis aan te pakken. Alleen zo kan je structureel dingen veranderen waardoor je weer grip krijgt op je slaappatroon.

Wanneer je echt beter wilt gaan slapen dan is het cruciaal om de oorzaak van je slaapproblemen aan te pakken. Het is belangrijk om de kwaliteit van je slaap te verbeteren zodat je ook weer beter gaat slapen. Het is verstandig om eerst eventuele medische aandoeningen uit te sluiten. Wanneer je een lichamelijke aandoening hebt dan is het verstandig om eerst een afspraak te maken met de huisarts alvorens je aan de slag gaat om jouw slaappatroon te verbeteren. Het kan namelijk zijn dat je last hebt van slaapapneu, diabetes of het restless leg syndroom.

Om beter te slapen zijn er genoeg tips die je kunt opvolgen die jouw gaan helpen. Wat wel heel erg belangrijk is om deze tips te integreren in jouw levensstijl. Ze moeten eigenlijk een vaste routine worden zodat jij de regie krijgt over je slaapprobleem. En niet andersom.

De meeste oorzaken zijn niet altijd voor de hand liggend maar spelen wel een enorm belangrijk rol in het slechte slapen zoals:

  • Je laten leiden door angst en spanning. Dit is echt funest voor jouw nachtrust. Angst is een hele slechte raadgever en dat is ook zo bij slapen. Wanneer je alleen maar bezig bent overdag met negatieve gedachten over slaap dan zal je onderbewustzijn dit ook creëren. Alles wat je aandacht geeft groeit en zo ook negatieve gedachten. Wanneer je alleen maar bezig bent met gedachten als" ik kan niet slapen" of "hoe kom ik de volgende de dag door". dan maak je je lichaam en geest juist extra alert. Dat zal er dan voor zorgen dat je moeilijk in slaap komt. Wat belangrijk is dat je gaat leren hoe je op de juiste manier moet om gaan met stress en angst gevoelens.
  • Een dieper liggende oorzaak is je lichaamstemperatuur. Dit heeft een enorme invloed op je slapen en kan er voor zorgen dat je dus niet de slaap kunt vatten. Je lichaamstemperatuur is namelijk niet de hele dag constant maar gaat op en neer. Wanneer je een lage lichaamstemperatuur hebt zal dat ervoor zorgen dat je moe en slaperig wordt. Bij een te hoge lichaamstemperatuur ben je juist alert, fit en wakker. Als je lichaamstemperatuur dus niet voldoende zakt in de avond zal dat er voor zorgen dat je niet voldoende bent afgekoeld en je daardoor niet goed kan slapen. Wanneer je de juiste vorm van beweging zoekt kan dat er voor zorgen dat je lichaamstemperatuur juist zakt in de avond en nacht.
  • Ook hormonen hebben een grote invloed op je slaappatroon, overdag maak je namelijk het hormoon cortisol aan dat is je stresshormoon. Dit hormoon zorgt ervoor dat je in de ochtend op kunt staan, overdag alert bent, stimuleert je brein en hertelt je bloedsuikerspiegel als deze te laag is. Cortisol zal gedurende de dag weer afnemen zodat je in de avond weer het hormoon melatonine kan aanmaken of wel je slaaphormoon. Wanneer je cortisol niveau niet daalt vanwege te veel stress en spanning zal je hierdoor een te hoge cortisol hebben waardoor het je niet gaat lukken om in slaap te vallen. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je cortisol niveau gedurende de dag zakt. Dit kan je bijvoorbeeld doen door de juiste voeding te eten.
  • Wanneer je een verstoort slaap-waakritme hebt loopt je biologische klok niet goed. Dat wil zeggen dat je biologische klok niet meer op tijd loopt waardoor je slaapproblemen krijgt. Het kan dan zijn dat je lichaam nog niet klaar is om te slapen waardoor het in slaap vallen erg moeilijk gaat. Wanneer je in de ochtend de gordijnen op doet waardoor je gelijk daglicht ziet en daarna gaat ontbijten zal dit ervoor zorgen dat je een krachtig signaal afgeeft aan je biologische klok waardoor deze goed wordt gezet. Je lichaam vertelt je dat de dag is begonnen.

Zoals je hierboven leest zijn er een aantal stappen die je kunt zetten om beter te slapen, en dat in combinatie met de onderstaand tips kan ook jij je nachtrust weer terug krijgen.

slapende-man

Deze 10 handige tips zijn goed toe te passen in de praktijk en kan je gelijk mee beginnen.

  • ✅ zorg dat je op dezelfde tijd naar bed gaat en ook weer op staat. Dit zet je biologische klok gelijk en zo weet jouw lichaam wanneer het tijd is om te gaan slapen en wakker te worden;
  • ✅ een vaste avondroutine zorgt voor rust en maakt je lichaam en geest klaar om naar bed te gaan. Zo'n avondritueel kan bestaan uit dingen klaarzetten voor de volgende dag, eventueel nog een wandeling maken, boek lezen of muziek luisteren, aan het begin van de avond in bad of onder de douche gaan en nog een ademhalingsoefening doen;
  • ✅ doe liever geen powernaps overdag. Dit kan als je goed slaapt maar als je slecht slaapt dan zorgen die powernaps ervoor dat je de slaapdruk verlaagt en die slaapdruk heb je juist nodig om diep te kunnen slapen;
  • ✅ zorg voor een goede slaapomgeving dat wil zeggen dat je slaapt in een koele en donkere slaapkamer. De temperatuur is ideaal tussen de 16 en 18 graden. En je slaapkamer verduisteren is een absolute must om goed te slapen. Licht zorgt namelijk voor een vermindering van je slaaphormoon melatonine. Wanneer je de slaapkamer niet kunt verduisteren met bijvoorbeeld rolgordijnen dan is het Manta Sleep Mask een ideaal slaapmasker die niet alleen van zeer goede kwaliteit is maar ook 100% verduistert;
  • ✅ goede ventilatie overdag zorgt voor een betere nachtrust. Slaap niet met de verwarming aan en zet je raam op een kiertje zodat er altijd frisse lucht binnen komt;
  • ✅ trap niet in de verleiding om te snoozen maar sta gelijk op als de wekker gaat. Dit is niet altijd makkelijk maar wel noodzakelijk. Wanneer je weer voor een korte tijd in slaap valt en je komt net in je diepe slaap zal de wekker weer afgaan en wordt je dus wakker uit je diepe slaap, dit zal ervoor zorgen dat je moe en gebroken opstaat. Vind je de wekker geen fijne optie om wakker te worden dan is een wake up light een heel fijn middel om door een zonsopgang wakker te worden en zo je dag optimaal te kunnen beginnen;
  • ✅ vermijd in de avond het gebruik van beeldschermen zoals je tablet omdat deze blauw licht afgeven en blauw licht verminderd de aanmaak van melatonine. Wanneer je toch echt achter de computer moet zitten vanwege bijvoorbeeld werk dan kan je gebruik maken van een blauw licht bril zoals de Bloque bril. Deze bril filtert het blauwe licht compleet;
  • ✅ denk aan het nemen van de juiste voeding in de avond en vermijd snelle suikers en koolhydraten. Het nemen van de juiste voeding zorgt er ook voor dat je cortisol niveau daalt;
  • ✅ vermijd alle dranken waar cafeïne in zit. Cafeïne blijft lang in je lichaam en zorgt ervoor dat je meer energie krijgt in plaats van een ontspannen gevoel;
  • ✅ wanneer je hoofd nog te vol is, is het belangrijk om eerst je hoofd leeg te maken. Schrijf voor dat je naar bed gaat eerst in een notieboekje op waarover je piekert of wat je nog moet doen de volgende dag.
Wil jij nu ook de Bloque bril met blauw licht filter? Klik dan op de knop hieronder om naar de Bloque bril te gaan. Wil je nog meer informatie over de bloque bril? Check dan onze  Bloque blauw licht bril: Review! 
Wil jij nu ook een Wake up light? Klik dan op de knop hieronder om naar een wake up light te gaan bij bol.com. Wil je nog meer informatie over Wake up ligths? Check dan onze blog: De 5 beste wake up lights!
Wil jij nu ook het Manta Sleep Mask? Klik dan op de knop hieronder om naar het Manta Sleep Mask te gaan. Wil je nog meer informatie over het Manta Sleep Mask? Check dan onze Manta Sleep Mask: Review!


Bloque bril met blauw licht filter

bloque-bril-met-blauw-lichtfilter

Ga DIRECT naar de EXCLUSIEVE pagina


Philips Somneo HF 3671/01 Wake up light


philips-somneo

Ga DIRECT naar de JUISTE pagina


Manta Sleep Mask

manta-sleep-mask-1-1

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Wil je meer tips voor een betere nachtrust? check dan onze blog: 20 handige tips om beter te slapen!

In dit artikel hebben we je uitgelegd wat het betekent om goed te slapen en wat je kan doen om beter te slapen. Wil jij na alles te hebben geprobeerd een structurele oplossing om beter te slapen die is gericht op de echt diepliggende oorzaken? En wil je hiermee aan de slag?

Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN het ideale boek voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen. Doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.

Wacht niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

Wil jij nu direct starten en geen tijd meer verliezen?

Ja , dat wil ik!

boek-7-stappen-perfect-slapen-cover


Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze: Review: PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!


Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

 ⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen