Slaapproblemen oplossen zonder medicatie | zo doe je dat!
15 september 2021 
11 min. leestijd

Slaapproblemen oplossen zonder medicatie | zo doe je dat!

Slaapproblemen oplossen zonder medicatie | Lang niet iedereen slaapt als een roos, sterker nog er zijn veel mensen die moeite hebben om goed te slapen. Sommige hebben moeite met inslapen en andere worden juist vaak wakker in de nacht. Er kunnen verschillende slaapproblemen zijn die jou niet de welverdiende nachtrust geven en dat is erg vervelend. Nu wil je hier graag vanaf, maar hoe kan je slaapproblemen oplossen zonder medicatie?

Goed en voldoende slapen is belangrijk om goed te blijven functioneren. Slaap is net als eten en drinken een eerste levensbehoefte en daarom is goed slapen een must voor een gezond leven.

Alleen staan we niet zo vaak stil bij slaap. Wanneer je een nachtje of een tijdje niet goed slaapt is je lichaam gewoon in staat om dit op te vangen. Pas wanneer je slecht blijft slapen en het invloed heeft op je dagelijks functioneren, dan is het verstandig om daar wat aan te doen. Wanneer je een slaapprobleem hebt wordt er al (te) snel medicatie voorgeschreven, alleen neemt dat niet de oorzaak weg. Het is belangrijk om terug te gaan naar de basis, om er zo achter te komen wat de oorzaak is en deze dan ook direct aan te pakken.

In dit artikel gaan we het daarom hebben over hoe je slaapproblemen kunt oplossen zonder medicatie.

Wil je meer weten? Lees snel verder!

Kijk hier de video van deze blog!

Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Wat is slaap nu eigenlijk? Je kunt slaap zien als een toestand die dagelijks terugkeert waarin je lichaam en geest zich herstellen, dat wil zeggen dat je lichaam overdag erg actief is. Je werkt, gaat naar school, studeert en sport. Daardoor verbruikt je lichaam overdag veel energie. Wanneer het tijd is om te gaan slapen dan zal je lichaam en geest zich gaan herstellen, om zo weer voldoende energie op te doen voor een volgende dag. Je spieren krijgen zo ook de mogelijkheid om zich te ontspannen. Goed en voldoende slapen is dus belangrijk om jouw lichaam en geest de gelegenheid te geven om te herstellen.

Als je lichaam en geest in ruststand komen gebeuren er een aantal dingen in je lichaam namelijk:

  • de activiteit in je hersenen verandert;
    •  deze daalt namelijk in de eerste fasen van je slaap (Non REM-slaap) en in de laatste slaapfase (REM-slaap) worden je hersenen juist weer actiever omdat je dan gaat dromen.
  • je lichaamstemperatuur gaat dalen;
  • hartslag daalt;
  • pupillen worden kleiner;
  • je zal minder speeksel en urine produceren;
  • je ademt minder lucht in;
  • de hoeveelheid groeihormonen neemt toe (Baby's en jonge kinderen groeien dus ook letterlijk in hun slaap);
  • en de hoeveelheid stresshormonen neemt af.

Welke verschillende slaapfasen zijn er?

Je doorloopt 4 verschillende fasen in je slaap en die fasen samen, noem je een slaapcyclus. Zo'n slaapcyclus duurt tussen de 90 en 120 minuten en doorloop je ongeveer 3 tot 5 keer per nacht.

De eerste 3 fasen noem je de Non REM-slaap en de laatste fase noem je de REM-slaap. In deze fase maken je ogen kort en snelle bewegingen en die worden ook wel Rapid Eye Movement genoemd of wel REM.

Fase 1: De sluimerfase is ook wel een overgangsfase. Dit omdat je tussen het waken en slapen in zit. Je voelt dat je ogen dicht beginnen te vallen en je hebt dan ook moeite om je ogen open te houden. In deze fase daalt je hersenactiviteit.

Fase 2: De lichte slaapfase in deze fase ga je slapen maar wordt je niet meer wakker van elk geluidje. Wel kan je in deze fase nog makkelijk gewekt worden .

Fase 3: De diepe slaapfase is een fase waarin je echt in een diepe slaap komt. Je ademhaling en je hartritme dalen. Als je in deze fase wordt gewekt ben je vaak gedesoriënteerd en heb je even tijd nodig om te weten waar je bent. Deze fase wordt ook wel de herstelfase genoemd en is nodig om fysiek te herstellen.

Fase 4: Dit is de droom slaapfase of wel de REM-slaap. In deze fase is er sprake van Rapid Eye Movement dan maken je ogen korte en snelle bewegingen. Je hersenactiviteit is groot en je spieren zijn nu volledig ontspannen. In deze fase ben je aan het dromen en verwerk je alle gebeurtenissen en informatie van de dag. Je kunt het zien dat je geest zich aan het opfrissen is en klaar aan het maken is voor een nieuwe dag.

slaapcyclus-1

De meest voorkomende slaapproblemen zijn:

  • moeite hebben met inslapen;
  • Herhaaldelijk (meerdere) keren wakker worden in de nacht;
  • veel te vroeg wakker worden in de ochtend;
  • teveel slapen.

Veel mensen ervaren één of meerdere van deze slaapproblemen. Ook al ben je een goede slaper er kan altijd een periode in je leven zijn waardoor je tijdelijk minder tot slecht slaapt. De gevolgen van een nacht of een tijdje slecht slapen kunnen zijn: moeheid, verminderd concentratievermogen of een korter lontje. Wanneer de slaapproblemen vaker dan 3 keer per week en langer dan 3 maanden voorkomen dan spreek je van een slaapstoornis.

Als je even slecht(er) slaapt of bij het constateren van een slaapprobleem wordt er door de huisarts al snel medicatie voorgeschreven. Nu kan dat in sommige gevallen gunstig zijn om de vicieuze cirkel te doorbreken, alleen is het nadeel van het gebruiken van slaapmiddelen dat het de oorzaak van je slaapprobleem niet weghaalt. Het werkt op dat moment goed, maar medicijnen geven vaak vervelende bijwerkingen en kunnen verslavend werken. De nadruk zou dan moeten liggen op het achterhalen van de oorzaak en daar mee aan de slag te gaan.

Je kan dan slaapproblemen aanpakken op een effectieve manier. Maar hoe kan je slaapproblemen oplossen zonder medicatie?

  1. Door als eerste de oorzaak te achter halen. Komt het door een medische of neurologisch probleem, dan is het zaak om daarmee naar de huisarts te gaan en samen verder te kijken naar een passende oplossing. Een huisarts kan je dan ook doorverwijzen naar een slaapcentrum die gespecialiseerd zijn in verschillende slaapproblemen en slaapstoornissen. Met verschillende onderzoeken en metingen kunnen ze een juist behandelplan opstellen.
  2. Wanneer er sprake is van veel stress en of spanning dan is het belangrijk om je stress te gaan behandelen. Stress is funest voor je nachtrust en stress zorgt er snel voor dat je in een vicieuze cirkel terecht komt. Stress en slecht slapen gaan vaak hand in hand. Door de stress ga je slechter slapen en doordat je slecht slaapt krijg je weer stress. Stress kan door verschillende dingen komen zoals geldzorgen, problemen op het werk of in je relatie maar ook door ziekte of het verlies van een dierbare.  Om ervoor te zorgen dat je stress vermindert is het van belang dat je kijkt wat je stress geeft en daarin veranderingen aan te brengen of keuzes te maken die jouw stressniveau laten zakken. Probeer te achterhalen wat jouw energie geeft en wat je juist energie kost. Focus je op de mooie en positieve dingen in het leven. Wat goed kan helpen is het ontwikkelen van een positieve mindset. 
  3. Het bijhouden van een slaapdagboek kan goed helpen om inzicht te krijgen in je slaapproblemen. Je kan dan opschrijven hoe snel je inslaapt, hoe vaak je wakker word, hoelang het duurt voordat je weer in slaap valt en hoe vroeg je wakker wordt in de ochtend. Ook is het handig om op te schrijven wat je die dag precies hebt gedaan en of je bijvoorbeeld veel koffie hebt gedronken of te lang naar beeldschermen hebt gekeken.
  4. Het helpt om over je slaapproblemen te praten, Dat kan met je naasten maar ook met een psycholoog. Samen kan je dan kijken wat jouw gaat helpen om beter te gaan slapen.
  5. Slaapoefentherapie is een mooie veel omvattende therapie die jouw op een effectieve manier kan gaan helpen om beter te gaan slapen. De oefentherapeut zal je klachten zowel (lichamelijk als mentaal) en slaapproblemen bekijken vanuit een 24-uurs visie. Dat wil zeggen dat ze kijken hoe de dag en nacht verloopt. Vaak lopen de invloeden van de dag over in de nacht en heeft dat ook weer effect op de volgende dag. Slaapoefentherapie is erop gericht om de onderliggende oorzaken en klachten inzichtelijk te maken, aan te pakken en op te lossen.


Wil je nu meer weten over verschillende oplossingen voor slaapproblemen? Check dan onze blog: Hoe kan je jouw slaapproblemen oplossen?

Deze 6 tips gaan je helpen om beter te gaan slapen.

  • ✅ zorg voor een fijne slaapomgeving. Een koele en donkere kamer met een temperatuur tussen de 16 en 18 graden is het ideaalst. Wanneer het niet lukt om je slaapkamer goed donker te maken dan is het Manta Sleep Mask een super fijn slaapmasker. Dit masker zorgt namelijk voor 100% verduistering en is van zeer goede kwaliteit. Ook is het masker verstelbaar en heeft het speciale eye covers waardoor je geen druk op je ogen voelt;
  • ✅ door op dezelfde tijd naar bed te gaan en ook weer op te staan zal je een goed slaap-waakritme krijgen;
  • ✅ eet niet te zware maaltijden voor het slapen gaan en vermijd cafeïne houdende dranken zoals koffie;
  • ✅ vermijd kijken op beeldschermen voordat je naar bed gaat. Beeldschermen geven namelijk blauw licht af wat voor een vermindering van melatonine zorgt en dat is het slaaphormoon wat je slaperig maakt in de avond;
  • ✅ probeer overdag regelmatig te bewegen. Ga alleen niet sporten vlak voor het slapen gaan omdat je dan adrenaline aanmaakt waardoor je teveel energie krijgt en dat bemoeilijkt het inslapen;
  • ✅ een vast avondritueel helpt je lichaam een seintje te geven dat het tijd is om naar bed toe te gaan. Een avondritueel kan bestaan uit bijvoorbeeld een wandeling, boek lezen of muziek kuisteren en een lekkere warm bad of douche nemen in het begin van de avond.

  • Wil jij nu ook het Manta Sleep Mask? Klik dan op de knop hieronder om naar het Manta Sleep Mask te gaan.

    Wil je nog meer informatie over het slaapmasker? Check dan onze: Manta Sleep Mask: Review!

manta-sleep-mask-1-1

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

In dit artikel hebben we je uitgelegd hoe je het beste slaapproblemen kunt oplossen zonder medicatie? Wil jij tips en handvatten om op een natuurlijke manier je slaappatroon te optimaliseren? En wil je hiermee aan de slag?

Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN het ideale boek voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen. Doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.

Wacht niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

Ja, ik wil beter slapen!
Klik dan op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan.


boek-7-stappen-perfect-slapen-cover

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze: Review PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!

Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

 ⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen