Waarom steeds zo moe zijn?
19 oktober 2022 
8 min. leestijd

Waarom steeds zo moe zijn?

Komt het bij jou ook vaak voor? Dat je zo moe bent dat je de dag pas aankan na een flink shot cafeïne? Ben je de hele dag door aan het gapen of stap je ’s morgens pas na veel moeite je bed uit? Rondlopen met een vermoeid gevoel is erg vervelend. Waarom dan toch steeds zo moe zijn?

Benieuwd naar wat de oorzaken zijn? Je leest het verderop in dit artikel!

Het is zo simpel maar deze staat niet voor niets op de eerste plek. Het is de voornaamste reden waarom je steeds zo moe bent. Het is daarom belangrijk om erachter te komen wanneer jij te weinig slaapt. De 8-uur regel is een fabeltje. Beter is te kijken naar wat jouw slaapbehoefte precies is. Sommige mensen zijn na 5 uur slaap al uitgerust. Anderen hebben pas genoeg aan 9 uur. Natuurlijk spelen er ook nog andere omstandigheden mee zoals leeftijd en of je een ochtend of avondmens bent. Je kunt aan jezelf merken als je moeite hebt om geconcentreerd te blijven en moe bent dat je dan hoogstwaarschijnlijk te weinig slaapt.

Beweging zorgt voor een energie boost. Een zittend leven daarentegen zorgt ervoor dat je vaak uitgeput en slaperig bent. Hierdoor kom je al gauw in een vicieuze cirkel terecht. Je bent te moe om iets uit te voeren, hierdoor word je nog vermoeider en al snel onderneem je helemaal niks meer. Probeer dus om niet de hele dag op de bank door te brengen of te lang stil te zitten achter de computer. Volgens de beweegrichtlijnen van het kenniscentrum van sport en bewegen is het goed als je elke week:

  • niet te vaak stil zit;
  • minstens 2,5 uur per week matig intensief beweegt zoals wandelen of fietsen;
  • en minstens 2 keer per week activiteiten doet die je spieren en botten versterken. Daarbij komt het advies voor ouderen om dit te combineren met balansoefeningen.

De onderliggende oorzaak van je vermoeidheid kan weleens een slaapstoornis zijn. Ben jij nog steeds vermoeid een paar weken nadat je veranderingen hebt aangebracht in je levensstijl? Dan is het misschien een goed idee om je vermoeidheid met je huisarts te bespreken.

Een voorbeeld van een slaapstoornis die vaak voorkomt is slaapapneu. Door deze aandoening stopt je een paar keer per nacht met ademhalen. Hierdoor krijgen je hersenen onvoldoende zuurstof en geven ze een signaal dat je wakker moet worden. Hierdoor zijn apneu-patiënten vaak moe overdag.

Meer weten over slaapapneu? check dit artikel: slaapapneu verhelpen zo doe je dat.  

Chronische stress is een grote veroorzaker van hoofdpijn, spierspanningen, maagproblemen en vermoeidheid.

Wanneer je stress ervaart dan gaat je lichaam automatisch in de vecht- of vluchtmodus. Vervolgens produceert je lichaam grote hoeveelheden cortisol en adrenaline. Deze hormonen helpen je lichaam om met bepaalde situaties om te kunnen gaan. Gezonde stress is alleen maar handig als je bijvoorbeeld een examen moet doen maar heb je last van chronische stress, dan blijft je lichaam in een stressmodus staan waardoor je erg moe wordt.

Wil je iets doen aan je vermoeidheid dan is het een goed idee om te leren hoe je beter met stress kunt omgaan. Hoe jij je stress onder controle kunt krijgen en houden. Je kunt hiermee beginnen door limieten te stellen en vaker nee te leren zeggen. Wat realistischer te zijn in de doelen die je voor jezelf stelt. Maar ook veranderingen aan te brengen in je denkpatronen kan veel helpen. Meditatie, mindfulness en yoga kunnen je helpen om je stressniveau te laten dalen.


stress-de-voornaamste-oorzaak-van-slapeloosheid!

Ga DIRECT naar het E-book Stress De Voornaamste Reden Van Slapeloosheid

oorzaken vermoeidheid

In sommige gevallen is medicatie de boosdoener van je vermoeidheid. Een bijwerking kan vermoeidheid zijn. Het is daarom belangrijk om de bijsluiter goed te lezen en vragen te stellen aan je huisarts.

Zo kan de huisarts eventueel een ander medicijn voorschrijven of de dosering veranderen.

Je de hele dag moe voelen kan ook een veelvoorkomend symptoom zijn van diabetes. Als je diabetes hebt dan kan je lichaam de bloedsuiker niet meer in evenwicht houden. De cellen krijgen dan niet genoeg energie meer. Je lichaam heeft te weinig insuline of je lichaam maakt helemaal geen insuline meer aan en het hormoon insuline regelt juist de bloedsuikerspiegel.

Voel je je vaak moe dan kan dit een teken zijn van een vitaminetekort. Je krijgt dan te weinig vitamines binnen. Vitamine B12 en magnesium zorgen voor extra energie.

Wil je een vitaminetekort voorkomen? Zorgt voor een gevarieerd en gezond menu.

Overgewicht zorgt ook voor vermoeidheid. Door een ongezond eetpatroon of een te hoge inname van calorieën zorgt ervoor dat je te snelle suikers en koolhydraten binnen krijgt wat zorgt voor weinig energie en een vermoeid gevoel.

Heb jij last van overgewicht? Stel dan een plan op om gewicht te verliezen en zo jouw energie weer terug te krijgen. Een fijne manier is om dit samen met nog iemand te doen, zo kun je elkaar steunen. Of wordt lid van de samen slank community van makkelijk afvallen. Lees hier onze review.

Depressieve gevoelens hebben ook invloed op je lichaam. Wie depressief is voelt zich dan vaak moe en niet fit. Geen fut hebben en nergens zin in, is dan ook een veel voorkomend symptoom van een depressie. Heb je al langere tijd last van depressieve gevoelens? Praat dan eens met je huisarts. Die kan je doorverwijzen naar bijvoorbeeld een psycholoog om de oorzaak te achterhalen van je depressie gevoelens.

Een heerlijke wandeling in de buitenlucht vermindert stressgevoelens en geeft je lichaam ook nog eens voldoende daglicht voor een goede nachtrust.

Fybromyalgie is een combinatie van verschillende aandoeningen met pijn en vermoeidheid als meest opvallende kenmerken. Mensen met fibromyalgie ervaren ook sneller pijn dan anderen, doordat ze er gevoeliger voor zijn. Door deze pijn is het ook moeilijker om de slaap te vatten of om normaal door te kunnen slapen.

Als je veel in de nacht werkt of in ploegendiensten werkt dan is je interne klok verstoort. Hierdoor loopt je biologische klok niet synchroon met je dag- en nachtritme en ben je vaak moe. Dit omdat je dag- en nachtritme omgekeerd is.

Het is belangrijk om je slaapkamer goed te verduisteren. Voor meer tips zie ons artikel: 5 super slaaptips voor mensen die 's nachts werken!

Je schildklier regelt je stofwisseling (metabolisme) door bepaalde hormonen aan te maken. Wanneer deze schildklier te traag werkt zal je snel moe worden en vaak sloom voelen. Mensen met een trage schildklier hebben het ook snel koud en komen sneller aan dan mensen met een normaal functionerende schildklier. Door een bloedonderzoek kom je te weten of je een traag werkende schildklier hebt. Je huisarts kan dan eventueel medicijnen voorschrijven.

Sommige dagen wegen nu één maal zwaarder dan anderen. Het is dan ook belangrijk om een keer moe zijn niet te verwarren met langdurige vermoeidheid.

In de meeste gevallen kan vaak moe zijn verholpen worden door veranderingen aan te brengen in je levensstijl.

Voel je jezelf na de doorgevoerde veranderingen nog steeds moe. Dan is het wenselijk om je vermoeidheid eens met je huisarts te bespreken.


Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

 ⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen