Doorslaapprobleem? Oorzaken en 10 tips!
28 augustus 2022 
5 min. leestijd

Doorslaapprobleem? Oorzaken en 10 tips!

Doorslaapprobleem? Oorzaken en 10 tips! Je kruipt na een lange en vermoeiende dag eindelijk je bed in. maar je wordt wakker in de nacht en het lukt je niet meer om verder te slapen. Helaas is dit voor veel mensen herkenbaar en komt dit elke nacht weer terug.

Het gevolg is gebroken en vermoeid opstaan. Kan je weer de dag niet uitgerust beginnen. Om moedeloos van te worden!

Benieuwd wat je hieraan kan doen? Je leest het verderop in dit artikel!

Wanneer je wel makkelijk in slaap valt maar meerdere keren per nacht wakker wordt en pas na langere tijd weer de slaap kunt vatten, dan spreek je van een doorslaapprobleem. Het is namelijk normaal om een paar keer in de nacht wakker te worden. Meestal heb je dit zelf niet door en slaap je verder. Het wordt pas een probleem als je er overdag last van gaat krijgen, doordat je niet uitgerust op staat en het je dagelijkse leven beïnvloed.

oorzaken niet kunnen doorslapen

Een doorslaapprobleem kan ontstaan door door verschillende oorzaken zoals: pijn, stress, angst, zorgen, een druk hoofd of een drukke agenda.

Wanneer je een keer ’s nachts wakker wordt begin je – omdat je er zo mee bezig bent – meteen aan dingen te denken die je nog moet doen. Hierdoor worden er signalen naar je hersenen gestuurd waardoor je lichaam denkt dat de dag alweer begonnen is. Dan is de gedachtestroom meestal niet meer te stoppen en wordt opnieuw inslapen knap lastig.

In de meeste gevallen ontstaan slaapproblemen echter niet van de ene op de andere dag. Het is een sluipend proces wat op de achtergrond een steeds zorgwekkendere vorm aanneemt met steeds zwaardere (door)slaapproblemen als gevolg. De kwaliteit van je slaap wordt hierdoor flink gesaboteerd.

Vaak zijn de oorzaken die je niet zo snel zou bedenken maar die wel een enorme impact hebben op je nachtrust.


Dit hormoon vervuld een hele belangrijke functie voor je lichaam. Direct bij het opstaan overdag helpt cortisol je namelijk om wakker te worden en alert te zijn. Sterker nog, onder invloed van (dag)licht stijgen de cortisol waardes in je lichaam waardoor je vanzelf uit je slaap wakker wordt.

De hoeveelheid cortisol piekt dan ook in de ochtend en zal naarmate de dag vordert steeds wat afnemen zodat je in de avond makkelijk in slaap valt. Vervolgens neemt melatonine het over, dit slaaphormoon zorgt er namelijk voor dat je slaperig wordt in de avond. En begint toe te nemen zodra het donker begint te worden.

In sommige gevallen - bijvoorbeeld bij stress of een drukke dag – daalt de hoeveelheid cortisol niet genoeg, met als gevolg dat het moeilijke wordt om in slaap te komen. Hierdoor slaap je minder diep, word je vaker wakker en is het moeilijker om – eenmaal wakker – weer terug in slaap te vallen.

Wanneer je cortisolwaardes nog te hoog zijn is het moeilijker om in slaap te vallen. Probeer dus voordat je gaat slapen eerst goed af te schakelen en te ontspannen voordat je in bed kruipt.

andere oorzaken voor je doorslaapproblemen

Natuurlijk kunnen er nog andere oorzaken zijn zoals:

  • je moet vaak plassen;
  • een snurkende partner;
  • je hebt een te hoge lichaamstemperatuur;
  • last van overgangsklachten zoals: nachtzweten;
  • angstige gedachten waardoor je niet uit je hoofd komt.

Je wordt allemaal gemiddeld zo’n 2 á 3 keer op een nacht wakker. Meestal val je zo weer in slaap.

Het wordt vaak een doorslaapprobleem wanneer je er extra op gaat letten en je heel hard je best gaat doen om weer in slaap te vallen. Angst om niet te kunnen slapen zorgt erg snel voor een vicieuze cirkel waarbij het belangrijk is om die te doorbreken.

Je kan zeker een doorslaapprobleem overwinnen, ook al lijkt deze nog zo hardnekkig. Veranderingen aanbrengen in je slaaphygiëne is de eerste stap.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door een avondritueel in te bouwen zodat je begint met het afschakelen van de dag en pas naar bed toegaat als je echt moe bent.

De volgende tips toepassen helpen om beter door te slapen:

  1.  zorg voor voldoende ontspanningsmomenten verdeeld over de dag;
  2. beweeg voldoende overdag. Beweging is een booster voor je nachtrust;
  3.  zorg dat angst niet de overhand neemt, jij hebt controle over je gedachten en niet andersom;
  4. voorkom overbelasting – spreid je taken over de hele dag;
  5. leer nee zeggen! Voorkom een te drukke agenda;
  6. zie wakker worden ’s nachts niet als een probleem, maar dat het heel normaal is om een paar keer wakker te worden;
  7. kijk niet op de klok, dit zorgt enkel voor meer spanning en zorgen;
  8. vermijd een uur voordat je gaat slapen schermen met blauw licht, dit vermindert de aanmaak van melatonine je slaaphormoon;
  9. drink geen alcohol voor het slapengaan, het vermindert je slaapkwaliteit;
  10. Cafeïne blijft lang achter in je lichaam en vermindert de slaapdruk.


Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

 ⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen