Slaapwandelen wat zijn de oorzaken | Dit is hoe slaapwandelen te verminderen!
18 juli 2021 
14 min. leestijd

Slaapwandelen wat zijn de oorzaken | Dit is hoe slaapwandelen te verminderen!

Slaapwandelen wat zijn de oorzaken? Wanneer je aan slaapwandelen denkt heb je waarschijnlijk een beeld in je hoofd van hoe dat eruit ziet. Vaak zie je in films dat mensen als een soort zombie met de armen recht voor uit lopen. Dat gebeurt niet als je slaapwandelt maar slaapwandelen komt wel op verschillende manieren voor. En kunnen zowel kinderen als volwassen er last van hebben. Hoe kan je slaapwandelen voorkomen?

Slaapwandelen is een bijzonder fenomeen. Als je slaapwandelt kan je zelfs naar buiten gaan of in de auto stappen en dat allemaal terwijl je verzonken bent in een diepe slaap.

Slaapwandelen is niet erg, maar kan soms wel gevaarlijk zijn, zo kan je jezelf flink bezeren als je valt. Er zijn gevallen waarbij iemand agressief gedrag vertoond tijdens het slaapwandelen en dan kan de slaapwandelaar een gevaar voor zichzelf en andere vormen. Vooral als de slaapwandelaar bedenkt om bijvoorbeeld uit een raam te stappen.

Daarnaast kan het voor je omgeving een behoorlijke impact hebben. Wanneer je slaapwandelt is dat niet zoals in de cartoons op tv met de armen recht vooruit, dat is niet hoe je in werkelijkheid slaapwandelt. Wel zijn er verschillende vormen van slaapwandelen.

In dit artikel gaan we je alle informatie geven over slaapwandelen en krijg je 9 tips die helpen om slaapwandelen te verminderen!

Wil je meer weten? Lees snel verder!


Kijk hier de video van deze blog!


Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Slaapwandelen ook wel somnambulisme genoemd, staat zo bekend dat je uit bed gaat en rondwandelt terwijl je slaapt. Maar er zijn 2 verschillende vormen, waar we verder op meer over vertellen. Slaapwandelen is een slaapstoornis die zowel bij volwassenen als kinderen voorkomt, al komt het wel vaker voor bij kinderen. Dit valt onder de vorm parasomnie en dat is een slaapstoornis waarbij ongewoon gedrag wordt vertoont tijdens het slapen. Waar slaapwandelen er één van is.. Dat is een verzamelnaam van slaapstoornissen waarbij je ongewoon gedrag vertoont.

Wanneer je echt uit bed komt en gaat rondwandelen kan je ook handelingen verrichten zoals: de koelkast opentrekken, meubels verplaatsen en zelfs op de fiets stappen of in de auto gaan zitten. Dit kan ervoor zorgen dat slaapwandelen gevaarlijk wordt, omdat je jezelf kan bezeren of kan vallen. Maar meestal is de duur van het slaapwandelen zo kort dat je ook snel weer in je bed stapt en verder slaapt.

Wanneer je slaapwandelt ben je namelijk in je diepe slaapfase of te wel in de Non REM-slaap. In de diepe slaap herstel je fysiek en is je lichaam hard aan het werk. Je hersenen daarin tegen zijn aan het rusten en komen weer in actie tijdens de droom slaapfase of te wel in de REM-slaap. Tijdens deze fase ga je dromen en gaan je hersenen alle gebeurtenissen en emoties van de dag verwerken. Bij slaapwandelen lijkt het dus dat iemand soms droomt, maar dat is niet het geval. In de diepe slaap droom je namelijk niet en is je lichaam verlamd.

Ben je benieuwd naar slaapstoornissen en hun symptomen? Check dan ons artikel: Slaapstoornissen welke symptomen horen daarbij?

Wil jij direct starten om je slaap te verbeteren? Klik dan op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

Welke symptomen horen bij slaapwandelen?

Je gaat meestal slaapwandelen één tot drie uur na het inslapen. Het kan variëren hoelang je slaapwandelt, meestal duurt het niet langer dan 10 minuten. Soms duurt het langer dan een half uur. En je kan meerdere keren in de nacht slaapwandelen. Als je slaapwandelt kan je ook wakker worden op een andere plek dan je eigen warme bed.

Je hebt je ogen vaak open en een wazige of starende uitdrukking op je gezicht en er is moeilijk contact te maken. Daarbij is de coördinatie slecht, het inschattingsvermogen laag en meestal praat je onduidelijk. Je kan als je slaapwandelt gaan schoonmaken en hele complexe handelingen uitvoeren. Soms kan je zelfs gaan autorijden, buiten gaan wandelen of uit een raam klimmen. Ook kan je agressief worden als iemand probeert om je wakker te maken.

Wanneer je ontwaakt dan kan je je niets meer herinneren van het slaapwandelen. Vaak komt slaapwandelen meer voor bij kinderen ouder dan 4 jaar dan bij volwassenen en vaker bij jongens dan bij meisjes. Als het in je familie voor komt is er een grotere kans dat je zelf ook gaat slaapwandelen. Dan kan erfelijke aanleg een rol spelen.

Als je de overte vorm hebt en dus ook je bed uit komt om te slaapwandelen eindig je meestal weer in je eigen bed, maar het kan ook voorkomen dat je op een andere plek wakker wordt. Als de slaapwandelaar wakker wordt is diegene vaak gedesoriënteerd en heeft diegene ook even een paar minuten nodig om weer op aarde te komen.

Er zijn twee vormen te onderscheiden in slaapwandelen namelijk:

  • De abortieve vorm dat is wanneer je rechtop in bed gaat zitten en trappende bewegingen maakt.
  • De overte vorm dat is wanneer je uit bed stapt en gaat rondwandelen.

Hieronder zetten we de symptomen nog even op een rijtje:

  • gaat rechtop in bed zitten en/of staat op en wandelt rond;
  • de ogen zijn open;
  • de slaapwandelaar heeft een starende of wazige blik;
  • verricht soms handelingen;
  • niet goed aanspreekbaar;
  • soms mompelen;
  • de coördinatie is slecht;
  • het inschattingsvermogen is laag;
  • bij wakker worden is de slaapwandelaar gedesoriënteerd en verward;
  • de volgende dag zijn er geen herinneringen aan het slaapwandelen.

meisje-is-aan-het-slaapwandelen

Slaapwandelen wat zijn de oorzaken

Het is moeilijk te zeggen waarom de één gevoeliger is om te gaan slaapwandelen, waar de andere er nooit last van zou hebben. Er is hier geen eenduidige oorzaak te vinden. Onderzoekers denken dat het te maken heeft met de overgang tussen waken en slapen. Slaapwandelen ontstaat in de Non REM-slaap waarbij je lichaam actief is en je hersenen slapen.

Vandaar dat je dus ook in deze fase van je slaap uit bed kan komen en kan rondwandelen. Er gaat dus iets mis tijdens deze overgang. Vroeger werd overigens  gedacht dat slaapwandelen gebeurde tijdens de REM-slaap wanneer je droomt maar dat is niet het geval. Er is onderzoek gedaan dat erfelijkheid een rol speelt bij het ontstaan van slaapwandelen. Bij meer dan de helft van de slaapwandelaars blijkt erfelijkheid een rol te spelen. Er kunnen nog meer factoren mee spelen die slaapwandelen kunnen veroorzaken namelijk:

  • wanneer je lijdt aan slaaptekort;
  • als je koorts hebt;
  • last hebt van migraine;
  • wanneer je slaapt in een andere omgeving;
  • bij een jetlag;
  • als je veel stress en spanning ervaart;
  • wanneer je hevige emoties hebt;
  • alcohol en drugs;
  • dranken waar cafeïne in zit zoals koffie of cola;
  • bepaalde geneesmiddelen;
  • een beroerte of hersenletsel;
  • een psychische stoornis.

Bij kinderen denken de specialisten dat het te maken heeft met het zenuwstelsel, deze is nog niet volgroeid bij kinderen. De meeste kinderen zullen dan ook over het slaapwandelen heen groeien wanneer het zenuwstelsel ook volgroeid is. Ook bij kinderen kan koorts, ziekte, (over)vermoeidheid, stress, spanning of angst een rol spelen.

Wil je meer weten over stress en slapen? Check dan onze blog: Kan jij ook niet slapen door stress?

Over het algemeen is slaapwandelen echt niet erg.

En als je weer in je eigen warme bed stapt dan zal je daar verder geen hinder van ondervinden. Het wordt wel een ander verhaal als je als slaapwandelaar daadwerkelijk naar buiten gaat en bijvoorbeeld gaat fietsen of auto gaat rijden. Dan kunnen zich er gevaarlijke situaties voor doen. Helemaal als je bijvoorbeeld een raam open maakt en daar uit stapt of dat je van de trap valt. Dan kunnen er zich levensgevaarlijke situaties afspelen.

Je kan jezelf dan lelijk verwonden. Deze situaties zorgen ervoor je dat jezelf erg kunt bezeren, zo erg dat je behandeld moet worden in het ziekenhuis. Denk aan kneuzingen of botbreuken. Ook als slaapwandelaar kan je agressief gedrag vertonen naar bijvoorbeeld je partner.

Het is belangrijk om te kijken naar de oorzaak en die aan te pakken, op deze manier zou je slaapwandelen al kunnen voorkomen. Veel voorkomende oorzaken van slaapwandelen zijn stress en slaaptekort, beide zorgen weer voor oververmoeidheid. Wanneer dit het geval is kom je al snel in een vicieuze cirkel terecht, het is dan belangrijk om deze vicieuze cirkel te doorbreken.

Er is geen specifieke behandeling voor slaapwandelen. Wanneer je nog slaapwandelt als kind kan het zijn dat je daar als volwassen nooit over heen bent gegroeid. Ook kan het slaapwandelen ontstaan als je volwassen bent. Wanneer het slaapwandelen erge vormen aan gaat nemen en jezelf of je partner/gezin hier erg last van hebben dan is het belangrijk om contact op te nemen met je huisarts. Samen kan je dan gaan kijken naar een oplossing. Er zal dan gekeken worden welke behandeling het beste bij jouw situatie past. Vaak speelt stress en oververmoeidheid een grote rol in slaapwandelen. Een behandeling kan dan bestaan uit:

  • Het behandelen van stress kan je doen door de nadruk te leggen op ontspanning.
  • Door het doen van ontspanningsoefeningen zoals een ademhalingsoefening of het luisteren naar muziek, wat ervoor zorgt dat het stressniveau in je lichaam daalt. Wanneer het doen van ontspanningsoefeningen niet voldoende effect heeft kan je ook cognitieve gedragstherapie volgen.
  • Cognitieve gedragstherapie is veel omvattend en daardoor kan deze vorm van therapie goed helpen bij het voorkomen van slaapwandelen. Er wordt gekeken naar de 5 G's die staan voor: gebeurtenis, gedachten, gevoel, gedrag en gevolg.
  • Bij gedragstherapie ga je ongewenst of belemmerend gedrag omzetten in ander gedrag, waardoor je je veel beter gaat voelen. Je kunt met gedragstherapie ingesleten patronen veranderen.
  • Bij hypnotherapie wordt hypnose gebruikt om bepaalde klachten te behandelen. Je kunt met hypnotherapie je eigen onderbewustzijn aanspreken en zo jouw gevoelens en klachten beter leren kennen;

  • zorgen voor een regelmatig slaappatroon en goede slaap hygiëne;
  • een regelmatig slaappatroon wilt zeggen dat je op dezelfde tijden naar bed gaat en weer opstaat. Vermijd het blauwe licht van je beeldschermen voor het slapen gaan. Blauw licht zorgt namelijk voor een verminderde melatonine (slaaphormoon) aanmaak;
  • dat je zorgt voor een gezonde slaapomgeving. Een donkere en koele slaapkamer waarbij de juiste kamertemperatuur tussen de 16 en 18 graden ligt is het meest ideaal. Verder zorgen verduisterende gordijnen ervoor dat je goed en diep kunt slapen. Heb je geen verduisterende gordijnen dan kan een slaapmasker goed helpen zoals het Manta Sleep Mask die zorgt voor 100% verduistering;
  • gebruik geen drugs en/of alcohol dat is een uitlokkende factor voor slaapwandelen;
  • wanneer er sprake is van medicijngebruik kan het zijn dat bepaalde medicijnen een uitlokkende factor zijn. Er kan dan gekeken worden of het stoppen van die medicijnen een optie is;
  • een veilige omgeving voor de slaapwandeler is erg belangrijk zodat de slaapwandelaar zichzelf geen pijn kan doen.

Wanneer er intensiever naar het slaapwandelen moet worden gekeken, omdat er kans is op ongelukken in en rondom het huis dan kan je naar een slaapcentrum die ervaring hebben met slaapstoornissen zoals slaapwandelen.

Als de achterliggende oorzaak bijvoorbeeld een beroerte of hersenletsel is dan kan het juist helpen om medicatie toe te passen. Door het nemen van de juiste medicijnen kan het slaapwandelen afnemen.

Er is ook altijd de mogelijkheid om met een psycholoog te praten om met het slaapwandelen om te gaan.

Wil jij nu ook het Manta Sleep Mask? Klik dan op de knop hieronder om naar het Manta Sleep Mask te gaan. Wil je nog meer informatie over het Manta Sleep Mask? Check dan onze Manta Sleep Mask: Review!

Manta-Sleep-Mask-Review

Deze tips kunnen helpen om slaapwandelen te verminderen of een slaapwandelaar te helpen.


✅ zorg voor een veilige omgeving. Laat geen dingen liggen op de grond, sluit ramen en deuren en zorg dat er geen scherpe dingen zijn waar je je aan kan verwonden;
✅ houdt ramen en deuren gesloten en zorg dat de sleutel niet meer in de deur zit;
✅ scherpe hoeken van meubels kan je met behulp van dopjes af plakken;
✅ een traphekje kan helpen om valpartijen te voorkomen. (vooral bij kinderen);
✅ je kan een sensormat naast het bed plaatsen, dit geeft dan een alarm af wanneer je hierop staat;
✅ Vermijd alcohol in de avond voordat je naar bed gaat;
✅ probeer stress te verminderen door goed voor jezelf te zorgen. Stress is vaak één van de hoofdoorzaken die voor slaapproblemen zorgt;
✅door je te richten op een goede ontspanning voor het slapen gaan doormiddel van bijvoorbeeld mediteren, yoga of ontspanningsoefeningen kan je de kans op slaapwandelen verkleinen;
✅ het is niet zo dat je een slaapwandelaar niet wakker mag maken maar het is wel verstandig om de slaapwandelaar rustig weer naar bed te begeleiden. Dit omdat als je slaapwandelt verward of boos kan reageren.

In dit artikel hebben we je informatie gegeven over wat slaapwandelen is en hoe je slaapwandelen kunt voorkomen. Wil je meer tips en handvatten zodat je een optimaal slaappatroon kan creëren?  En wil je hiermee aan de slag?
 Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN het ideale boek voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen. Doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.
 Wacht niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!


Direct werken aan goed slaappatroon?
Klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan!


boek-7-stappen-perfect-slapen-cover


Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze: Review PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!

Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen