Cafeïne | Het effect op de interne klok en op je slaap
20 februari 2022 
2 min. leestijd

Cafeïne | Het effect op de interne klok en op je slaap

Cafeïne | Het effect op de interne klok en op je slaap. Een lekker kopje koffie is voor veel mensen de normaalste zaak van de wereld. Toch blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat het nemen van cafeïne voor het slapen gaan geen goed idee is als je wilt genieten van een fijne nachtrust. 

Benieuwd wat cafeïne met je nachtrust doet? Je leest het verderop in dit artikel!

Waar zit cafeïne in?

Cafeïne zit in koffie, sommige soorten thee, cola, pure chocolade, energiedrankjes en drankjes met guarana, bevatten cafeïne. 

Waar zit cafeine in?

Het effect van cafeïne op de interne (biologische) klok

Cafeïne heeft een opwekkend effect. Waar adenosine de slaapdruk verhoogt doet cafeïne precies het tegenovergestelde. Het werkt adenosine dus tegen. Cafeïne zorgt ervoor dat adenosine zijn werk niet goed kan doen. Het gevolg is dat je minder slaapdruk opbouwt en je dus wakker blijft. 

Het drinken van koffie heeft dus effect op jouw slaap. Daarbij komt dat het erg lang duurt voordat cafeïne uit je lichaam is. Na 6 uur is de helft van de cafeïne namelijk nog aanwezig in je lichaam. Koffie zorgt ervoor dat je biologische klok vertraagt. Een kopje koffie in de avond is daarom ook geen goed idee als je slaapproblemen hebt. 

Toch is er verschil in hoe iemand het ervaart. Dat heeft te maken met verschillende dingen. Als je vaak koffie drinkt dan is er al sprake van gewenning en kan iemand minder gevoelig zijn voor cafeïne. Ook ligt het eraan of je cafeïne snel afbreekt of niet. De lever breekt cafeïne af en die werkt bij de een sneller dan bij de ander. 


De voordelen van cafeïne:

  • cafeïne heeft een stimulerende werking. Wanneer je cafeïne gebruikt zal de waakzaamheid en concentratievermogen toenemen. Het heeft zelfs een positief effect op sportprestaties;
  • het heeft een positieve invloed op je geheugen en vermindert het risico op het ontwikkelen van  Alzheimer en Parkinson;
  • verbeterd de stemming en je energieniveau;
  • volgens onderzoek vermindert het de kans op onder andere diabetes type 2 (ouderdomssuikerziekte) beroerte en hart en vaatziekten;
  • cafeïne vermindert het risico op bepaalde kankers. 


De nadelen van cafeïne:

  • cafeïne kan ervoor zorgen dat er minder calcium wordt opgenomen in het lichaam;
  • het kan leiden tot een cafeïne verslaving;
  • het heeft een negatief effect op je (hoge) bloeddruk en hartritme;
  • cafeïne kan de slaapkwaliteit verminderen en de interne (of biologische) klok verstoren.

Conclusie

Als je slaapproblemen hebt is het drinken van koffie in de avond niet verstandig. Koffie vertraagt de biologische klok. Cafeïne doet er ook lang over om uit het lichaam te verdwijnen en daarnaast heeft het een tegenovergestelde werking van de slaapdruk waardoor slapen lastig wordt. 

Hoe iemand reageert op koffie is verschillend. Dat kan te maken hebben met gewenning en het wel of niet snel afbreken van cafeïne in de lever. 



Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

 arrow-down

Over de schrijver
Als slaapdeskundigen en slaapcoaches hebben wij ons de afgelopen jaren verdiept in wat er zoal nodig is om een goede slaper te worden, met als resultaat een betrouwbaar en persoonlijk slaaptraject. Wij vinden dat slecht slapen geen onderdeel van jouw identiteit zou moeten zijn en dat niemand zich zou moeten neerleggen bij een slecht slaappatroon. Blijf niet rondlopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven dat er voor iedereen een passende oplossing is. Wij staan klaar voor jou, je bent niet alleen en we helpen je graag om een goede slaper te worden en (weer) te genieten van slapen.
Reactie plaatsen