Cafeïne - Het effect op de interne klok en op je slaap
20 februari 2022 
3 min. leestijd

Cafeïne - Het effect op de interne klok en op je slaap

Cafeïne - Het effect op de interne klok en op je slaap. Een lekker bakje koffie is voor veel mensen de normaalste zaak van de wereld. Toch blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat het nemen van cafeïne voor het slapen gaan geen goed idee is als je wilt genieten van een fijne nachtrust.

Benieuwd wat cafeïne met je nachtrust doet? Je leest het verderop in dit artikel!

Cafeïne zit in koffie, sommige soorten thee, cola, pure chocolade, energiedrankjes en drankjes met guarana, bevatten cafeïne.

Waar zit cafeine in?

Cafeïne heeft een opwekkend effect. Waar adenosine de slaapdruk verhoogt doet cafeïne precies het tegenovergestelde. Het werkt adenosine dus tegen. Cafeïne zorgt ervoor dat adenosine zijn werk niet goed kan doen. Het gevolg is dat je minder slaapdruk opbouwt en je dus wakker blijft.

Het drinken van koffie heeft dus effect op jouw slaap. Daarbij komt dat het erg lang duurt voordat cafeïne uit je lichaam is. Na 6 uur is de helft van de cafeïne namelijk nog aanwezig in je lichaam. Koffie zorgt ervoor dat je biologische klok vertraagt. Een kopje koffie in de avond is daarom ook geen goed idee als je slaapproblemen hebt.

Toch is er verschil in hoe iemand het ervaart. Dat heeft te maken met verschillende dingen. Als je vaak koffie drinkt dan is er al sprake van gewenning en kan iemand minder gevoelig zijn voor cafeïne. Ook ligt het eraan of je cafeïne snel afbreekt of niet. De lever breekt cafeïne af en die werkt bij de een sneller dan bij de ander.


  • cafeïne heeft een stimulerende werking. Wanneer je cafeïne gebruikt zal de waakzaamheid en concentratievermogen toenemen. Het heeft zelfs een positief effect op sportprestaties;
  • het heeft een positieve invloed op je geheugen en vermindert het risico op het ontwikkelen van  Alzheimer en Parkinson;
  • verbeterd de stemming en je energieniveau;
  • volgens onderzoek vermindert het de kans op onder andere diabetes type 2 (ouderdomssuikerziekte) beroerte en hart en vaatziekten;
  • cafeïne vermindert het risico op bepaalde kankers.


  • cafeïne kan ervoor zorgen dat er minder calcium wordt opgenomen in het lichaam;
  • het kan leiden tot een cafeïne verslaving;
  • het heeft een negatief effect op je (hoge) bloeddruk en hartritme;
  • cafeïne kan de slaapkwaliteit verminderen en de interne (of biologische) klok verstoren.

Als je slaapproblemen hebt is het drinken van koffie in de avond niet verstandig. Koffie vertraagt de biologische klok. Cafeïne doet er ook lang over om uit het lichaam te verdwijnen en daarnaast heeft het een tegenovergestelde werking van de slaapdruk waardoor slapen lastig wordt.

Hoe iemand reageert op koffie is verschillend. Dat kan te maken hebben met gewenning en het wel of niet snel afbreken van cafeïne in de lever.



Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

 ⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen