Douchen voor je gaat slapen | een goed idee?
15 mei 2022 
1 min. leestijd

Douchen voor je gaat slapen | een goed idee?

Douchen voor je gaat slapen | een goed idee? Heeft het nemen van een lekkere warme douche nu invloed op je nachtrust en ga je er beter door slapen? Een avondritueel is onmisbaar om een goede basis te leggen voor dat je gaat slapen. Het is belangrijk voor je geest om de dag af te schakelen. En het nemen van een warme douche blijkt erg goed te passen in een avondritueel.

Benieuwd wat het beste tijdstip is om te douchen? Je leest het verderop in dit artikel!

Douchen opnemen in je avondritueel

Het is een prima idee om een warme douche op te nemen in je avondritueel. Een warme douche kan je lichaam en geest goed helpen om af te schakelen van de dag en zo ontspannen naar bed te gaan.

Het douchen werkt dan ook slaap bevorderend. Een warme douche zorgt er namelijk voor dat je bloedvaten wijder worden waardoor je lichaam zo warmte kan afstaan aan de omgeving. 

En je hebt een lagere lichaamstemperatuur nodig om goed te kunnen slapen. Een koude douche zal namelijk het tegenovergestelde doen namelijk de bloedvaten sluiten waardoor de warmte niet naar buiten kan en binnen in wordt gehouden. 

Tijdens een onderzoek van de universiteit van Texas is gebleken dat een warme douche of bad voor het slapen gaan de slaap verbetert. Mensen die een warme douche hadden genomen bleken zo'n 17 minuten eerder in slaap te vallen ten opzichte van mensen die niet een douche hadden genomen. Die bleken er gemiddeld 25 minuten over te doen. 

Het is alleen niet verstandig om vlak voor het slapen onder de warme douche te gaan staan. Dan is je lichaam nog te warm en je hartslag te hoog en zal het slapen juist lastiger gaan.

Douchen

Wanneer is wel het ideale tijdstip om te douchen

Je lichaam heeft na het warm douchen zo’n 1 tot 2 uur nodig om weer af te koelen. Daarom is het raadzaam om aan het begin van je avondritueel eerst lekker onder de douche te gaan en daarna je avondritueel te vervolgen.

Conclusie

Een warme douche voor het slapengaan helpt je lichaam te ontspannen en is daarom zeker een boost voor je nachtrust!  Neem dit dan ook gerust op in je avondritueel.


Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

 arrow-down

Over de schrijver
Als slaapdeskundigen en slaapcoaches hebben wij ons de afgelopen jaren verdiept in wat er zoal nodig is om een goede slaper te worden, met als resultaat een betrouwbaar en persoonlijk slaaptraject. Wij vinden dat slecht slapen geen onderdeel van jouw identiteit zou moeten zijn en dat niemand zich zou moeten neerleggen bij een slecht slaappatroon. Blijf niet rondlopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven dat er voor iedereen een passende oplossing is. Wij staan klaar voor jou, je bent niet alleen en we helpen je graag om een goede slaper te worden en (weer) te genieten van slapen.
Reactie plaatsen