Waarom droom ik zoveel? 4 tips om beter te dromen!
23 mei 2021 
7 min. leestijd

Waarom droom ik zoveel? 4 tips om beter te dromen!

Waarom droom ik zoveel? We dromen allemaal wel is Je wordt net wakker en beseft dat je hebt gedroomd, je probeert de droom te onthouden, maar dat lukt niet altijd. De één kan zich namelijk dromen heel goed herinneren terwijl de ander geen idee heeft of hij/zij überhaupt heeft gedroomd. Soms zijn dromen zo levendig dat het lijkt of dat ze echt zijn gebeurd. Dromen kunnen heel mooi zijn of je juist angstig maken. Nu je dit artikel leest wil je waarschijnlijk graag de betekenis van jouw dromen weten.

Je kunt werkelijk over van alles dromen en soms is het zo dat je weet dat je droomt. Dromen kunnen iets zeggen over hoe goed je slaapt. Wanneer je droomt zegt dat dan iets over je gezondheid? En heeft dat een functie voor onze geest?

Dromen is een bijzonder fenomeen!

In dit artikel gaan we je alle ins en outs geven over dromen en geven we 4 tips die jou kunnen helpen om beter te dromen.

Wil je hier meer over weten? Lees dan snel verder!

Kijk hier de video van deze blog! 

 

Een droom wordt gezien als een verzameling van beelden, geluiden, gedachten en gevoelens. Je kunt het eigenlijk zien als het afspelen van je eigen film als je slaapt. Je hersenen gaan aan de haal met je eigen fantasie. In je dromen kunnen de gekste dingen gebeuren. Vele wetenschappers hebben geprobeerd een antwoord te geven wat de functie is van onze dromen, maar een duidelijk antwoord blijkt nog niet zo makkelijk.

Tijdens onze slaap komen onze hersenen tot rust. Omdat we aan het eind van de dag veel prikkels te verwerken hebben, zorgen onze dromen ervoor dat onze geest wordt gereset. Onze hersenen zijn dan weer in staat om activiteiten uit te voeren.

Er zijn ook een aantal theorieën naar voren gekomen tijdens de verschillende onderzoeken waarom we dromen. 

  • Vroeger dacht men in het Christendom dat dromen een profetische boodschap van God konden zijn.
  • De Chinezen hadden weer een andere theorie, zij dachten namelijk dat tijdens het dromen de ziel uit je lichaam trad en rond ging zwerven.
  • Ook Sigmund Freud had ideeën waarom we dromen. Hij dacht dat dromen boodschappen waren uit ons onderbewuste. Dromen zouden een sleutel kunnen zijn tot inzicht in ons psyche en psychische aandoeningen. Alles wat we overdag aan gebeurtenissen meemaakte zouden we dan in de nacht verwerken. Freud dacht dat dromen je diepste wensen kon vervullen, maar omdat deze wensen vaak seksueel of agressief van aard waren, zijn deze dromen voor het bewuste onaanvaardbaar. Freud dacht dat het analyseren van deze dromen zouden kunnen helpen om psychische conflicten op te lossen en een manier zijn om jezelf beter te leren kennen. Uiteindelijk kwam er steeds meer kritiek op de theorie van Sigmund Freud. Doordat de wetenschap alleen maar groeide kwamen ze erachter dat dromen ook te maken heeft met je REM-slaap.  

Je doorloopt 4 verschillende fasen als je slaapt. Al die fasen bij elkaar worden een slaapcyclus genoemd. 

  1.  De eerste fase wordt de sluimer slaapfase genoemd. In deze fase worden je ogen zwaar en raak je steeds meer ontspannen. Deze fase wordt ook wel gezien als een overgangsfase. 
  2.  De tweede fase is de lichte slaapfase. In deze fase wordt je nog makkelijk gewekt door geluiden van buitenaf.
  3. Dan krijg je de derde fase; de diepe slaapfase. Dit omdat je hierin niet makkelijk gewekt kan worden en je echt in een diepe slaap verkeerd. Je hartslag gaat naar beneden en je bent volledig ontspannen. Deze fase wordt ook de herstel fase genoemd omdat je hierin fysiek hersteld. 
  4. In de vierde fase ga je over naar de REM-slaap ook wel de droom slaapfase. En juist in deze fase ben je veel aan het dromen en maken je ogen korte bewegingen. Tijdens de REM slaap zijn je hersenen erg actief en dan gaat het vooral om het visuele gedeelte en je geheugen. Andere hersengebieden liggen juist weer stil. Als je dus droomt kan dat hierdoor dus levensecht voelen. 

slaapfase

Waarom droom ik zoveel?

Wij dromen allemaal en zelfs meerdere keren per nacht. Gemiddeld dromen we zo'n 3 tot 5 keer per nacht. En in totaal is dit ongeveer 2 uur per nacht. We kunnen alleen niet altijd onze dromen herinneren. Binnen 5 minuten ben je al 50 procent van je droom vergeten als je wakker wordt. En na 10 minuten is dat al 90 procent. 

Als we onze dromen herinneren is dat meestal een bizarre of enge droom. Deze dromen kun je beter onthouden omdat juist deze dromen de meeste indruk maken. Er is ook onderzoek gedaan naar het wel of niet herinneren van je dromen. Er zijn een paar factoren die van invloed zijn.

Het schijnt dat mensen die hun dromen kunnen onthouden andere neurologische patronen hadden in hun hersenen dan de mensen die hun dromen vergaten. Daarbij komt dat jonge mensen hun dromen beter kunnen onthouden. Ze denken dat jonge mensen dieper slapen. Leeftijd kan er dus mee te maken hebben. Vrouwen blijken ook nog vaker dromen te onthouden dan mannen waarschijnlijk komt dit omdat vrouwen gevoeliger zijn.  


vrouw-maan-zandloper


We kunnen stellen dat dromen goed is voor je gezondheid. Alle prikkels moeten we aan het eind van de dag verwerken. En dat doen we doormiddel van de REM-slaap. Het is daarom ook van belang om goed en voldoende te slapen. Als je vaak droomt betekend het dat je voldoende REM-slaap hebt gehad. Dan hebben we het ook wel over dromen die je een plekje kunt geven, want heb je vaker last van vervelende dromen of nachtmerries dan kun je juist vermoeider wakker worden.  

Gelukkig zijn er nog een aantal tips die je kunt toepassen zodat je beter kunt dromen en zo beter je prikkels van de dag verwerkt. 


  • ✅ creëer een fijne en rustige slaapomgeving. Hoe meer je ontspannen bent hoe beter je aan de nacht gaat beginnen;
  • ✅ ga op tijd naar bed en slaap door tot je zelf weer ontwaakt. Dat wil zeggen zet dus geen wekker. Aan het einde van de nacht droom je het meest en dan wil je niet gestoord worden door een wekker;
  • ✅ neem geen alcohol dit verstoort je droomslaap;
  • ✅ schrijf je dromen gelijk op als je wakker wordt, dan zitten ze nog het verst in je geheugen.

Check voor meer slaaptips onze blog: 20 handige tips om beter te slapen!

In dit artikel hebben we de ins en outs gegeven over waarom je zoveel droomt en hoe je ervoor kan zorgen dat je beter gaat dromen. Wil jij ook beter gaan dromen? Deze 4 tips helpen je in ieder geval goed op weg!

Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

⬇️ 

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven! Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden! Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen