Slapen naast je smartphone: Een verstandige keus?
01 oktober 2022 
3 min. leestijd

Slapen naast je smartphone: Een verstandige keus?

Slapen naast je smartphone: Een verstandige keus?Je hebt vaak de hele dag je smartphone dicht bij je. Vaak altijd binnen handbereik, dat het bijna je maatje is geworden. Zodra er een stil moment is kijk je even op je telefoon of je maatje nog iets te melden heeft en ben je weer een tijdje zoet. Maar of het nu ook zo verstandig is om je smartphone zo dicht bij je bed te hebben kun je lezen in dit artikel.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom mensen ervoor kiezen om met hun telefoon in de buurt te slapen. Sommigen gebruiken de smartphone als wekker of je scrolt nog even fijn door je socials. Je speelt nog een spelletje en zo zijn er nog legio mogelijkheden waarom het zo prettig is om je smartphone dicht bij je te houden als je gaat slapen.

slapen naast gsm

 

Wanneer je je smartphone gebruikt in bed en hem aan de oplader koppelt zal je smartphone vaak warm worden. Hou je telefoon dan ook op je nachtkastje in niet naast je kussen. 

Smartphones werken ook doorgaans verslavend. Door steeds op je smartphone te kijken wanneer je wilt gaan slapen, koppel je de slaapkamer aan een activiteit in plaats van aan slaap. Je bent actief bezig waardoor je moeilijk in een ontspannen gemoedstoestand komt, het blauwe licht haalt je uit je bioritme en er is een verleiding om laat te gaan slapen.

Alhoewel het nog niet wetenschappelijk is aangetoond dat de straling die de smartphone uitzendt schadelijk is, zijn er wel al onderzoeken die aantonen dat de straling die vrijkomt nadelige gevolgen kunnen hebben op je gezondheid. 


Smartphones, net zoals televisies, tablets en computerschermen stralen blauw licht uit. Het type licht wat je hersenen interpreteert als daglicht. Dit blauwe licht onderdrukt vervolgens het slaaphormoon melatonine (dit hormoon heeft effect op je biologische klok, lees hierover meer in dit artikel). Het effect wat je dan krijgt is dat je hersens weer gestimuleerd worden. Zo krijgt je brein een seintje dat het daglicht is en zal je slaaphormoon niet goed worden aangemaakt. Dit bemoeilijkt het in slaap vallen. Omdat melatonine aangemaakt wordt zodra het donker begint te worden is het verstandig om niet meer naar beeldschermen te kijken met blauw licht vlak voordat je gaat slapen.

slapen naast smartphone

Er zit een heel handige functie op je telefoon de vliegtuigmodus. Wanneer je je smartphone in deze stand zet, verbreekt hij de verbinding met de zendmast, schakelt bluetooth uit en de wifi. Voordeel hiervan is geen straling en geen geluiden van inkomende meldingen waardoor je gewekt kan worden. Je hoeft je toestel zo niet volledig uit te schakelen en wanneer je wakker wordt is je toestel weer snel paraat met één druk op de knop.

Je smartphone gebruiken voordat je gaat slapen is zoals je hierboven gelezen hebt misschien niet zo'n goed idee. Zorg dat je smartphone niet naast je kussen ligt aan de oplader. Zet hem dus in vliegtuigmodus zodat je toestel je nog steeds zal wekken. Daarbij verbruikt je smartphone minder energie en verspreid geen straling. En voor een betere nachtrust zorg je voor een optimale aanmaak van je slaaphormoon, dat betekend geen beeldschermen met blauw licht vlak voor het slapen gaan. 


Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

 ⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven! Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden! Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen