Wakkertijd voor een baby van 6 maanden | Dit is hoe jij ervoor zorgt dat je de juiste wakkertijd aanhoudt!
17 maart 2021 
15 min. leestijd

Wakkertijd voor een baby van 6 maanden | Dit is hoe jij ervoor zorgt dat je de juiste wakkertijd aanhoudt!

Wakkertijd voor een baby van 6 maanden? Als ouder ben je elke dag druk in de weer met de slaapjes van jouw baby en zoek je het liefst een hou vast zoals bijvoorbeeld een slaapschema. Je wilt het graag goed doen en ervoor zorgen dat jouw kindje voldoende slaap krijgt. Zeker als het lijkt dat andere baby's van dezelfde leeftijd al wel goed slapen. Het is dan ook logisch dat je je afvraagt wat nu normaal is voor jouw kindje?

Nu heb je een baby van om en nabij een half jaar oud en je weet niet precies hoe lang je baby op kan blijven tot het volgende slaapje. Je wilt je kindje op tijd naar bed doen zodat je baby niet oververmoeid raakt. 

Maar hoe pak je dit nu het beste aan? Want wat is nu de juiste wakkertijd voor een baby van 6 maanden?

In deze blog leggen wij je alles uit over hoe je de wakkertijd van jouw kindje goed toepast!

Wil je meer weten?  Lees dan snel verder!


Kijk hieronder de video van deze blog! 


Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Met wakkertijd wordt de tijd bedoelt dat je kindje wakker is tussen twee slaapjes in. De wakkertijd wordt gemeten vanaf het moment dat je kindje wakker wordt tot dat je kindje weer naar bed gaat. Maar als de tijd tussen de slaapjes te lang is, dan kan jouw kindje oververmoeid raken. 

Jouw baby is moe en wil graag slapen, maar doordat je over de wakkertijd heen gaat, krijgt jouw kindje in zijn hersenen en lichaam een seintje dat het wakker moet blijven. 

Jouw baby lijkt nu heel wakker aan de buitenkant terwijl er binnen in zijn lichaam allerlei stofjes worden aangemaakt zoals onder andere adrenaline en cortisol, waardoor jouw baby alert blijft.

Hoe belangrijk is het aanhouden van de juiste wakkertijd? 

Door het aanhouden van de juiste wakkertijden kun je voorkomen dat jouw kindje oververmoeid raakt en daardoor niet goed in slaap kan vallen. Het is daarom van belang dat je de wakkertijd goed aanhoud en je kindje slaperig maar wakker op bed legt.

Dit doe je om jouw baby zelf in slaap te laten vallen. Zou je dit niet doen en leg je jouw kindje al slapend weg, dan is de kans groot dat je baby alsnog wakker wordt en vervolgens niet meer verder wilt slapen.

Als je eenmaal weet wat de wakkertijd van jouw baby is weet je ook precies wanneer je jouw kindje op bed moet leggen. Jouw baby kan maar een bepaalde tijd tussen zijn slaapjes in wakker zijn. Doordat je nu mooi op tijd bent zorg je ervoor dat je baby niet oververmoeid raakt. 

Door deze wakkertijden bij elk slaapje aan te houden zorg je ervoor dat jouw baby voldoende slaap krijgt. Hierdoor zal je merken dat je kindje een stuk blijer en meer uitgerust is. Doordat jouw kindje overdag goed en voldoende slaapt zal dit ook zijn vruchten afwerpen in de nacht!

De wakkertijden zijn mooie richtlijnen om aan te houden.

Natuurlijk kan je jouw baby soms iets eerder naar bed brengen, maar als je te ver over de wakkertijd heen gaat resulteert dit vaak in slechter slapen.

Benieuwd waarom jouw kindje nog meer niet slaapt overdag? Check dan ons artikel: Help mijn baby slaapt niet overdag!

Wil jij leren om de juiste wakkertijd in de praktijk toe te passen en wil je meer weten over het aanleren van een goed slaapritme en routine? Dan is de Slaapgids & Dutjesschema 0-4 jaar ideaal voor jou! In deze slaapgids wordt je onder andere het volgende geleert:


  • ✅ voorbeeldroutines voor elke leeftijdsgroep 0 t/m 4 jaar;
  • ✅ het belang van slaaproutine;
  • ✅ leer wat voor ouder jij bent;
  • ✅ ontdek wat wakkertijden en slaapsignalen zijn;
  • ✅ leer hoe je moet inbakeren;
  • ✅ lees meer over veilig slapen en doorslapen;
  • ✅ Doorslapen, valt het te trainen?

Numsy-dutjesschema-cover

Klik op de knop hieronder om naar de Slaapgids & Dutjesschema 0-4 jaar te gaan!

 Voer onze exclusieve kortingscode in voor 10% extra korting bovenop de korting de Numsy al geeft! 

Onze kortingscode is Balans10

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Hieronder het wakkertijdschema voor een baby van 0 tot en met 12 maanden.

LeeftijdTijdUitleg
Van 0 tot 2 weken oud45 minutenJe baby is tussen de slaapjes ongeveer 45 minuten wakker.
Van 2 tot 6 weken oud60 minutenJe baby is steeds tussendoor 60 minuten wakker.
Van 6 tot 12 weken oud60-90 minutenJe baby is rond de 6 weken 60 minuten wakker en als jouw baby 12 weken oud is kan hij al 90 minuten wakker zijn.
Van 3 tot 6 maanden oud90 minutenJe baby is steeds 90 minuten tussendoor wakker.
Van 6 tot 9 maanden oud90-180 minutenJe baby is 90 minuten wakker met 2 langere wakker periodes op de dag van maximaal 180 minuten. Deze zijn terug te zien in de ochtend en in de namiddag.
Van 9 tot 12 maanden oud120-180-240 minutenJe baby gaat nu naar het 2-3-4 uur ritme. Waarbij je baby de ochtend start met 2 uur wakker zijn tussen de slaapjes, de middag met 3 uur en voor de avond/nacht slaap 4 uur.

De wakkertijden zijn een goede richtlijn om aan te houden voor jouw baby. Wel is het belangrijk om ook goed op de eerste vermoeidheidsignalen van jouw kindje te letten.

Dit zijn de signalen:


  • ✅ gapen;
  • ✅ rode wangen;
  • ✅ ziet bleek;
  • ✅ in de ogen wrijven;
  • ✅ aan de oren zitten;
  • ✅ je baby maakt geen contact meer met je;
  • ✅ vindt spelen niet meer interessant;
  • ✅ wilt graag zijn knuffel of speen;
  • ✅ kan aanhankelijker worden.

Als je baby de volgende signalen afgeeft: jengelen, onrustig worden, gebalde vuistjes en huilen dan heb je de eerst signalen van hierboven gemist en is het raadzaam om je kindje zo snel mogelijk op bed te leggen. Dit om oververmoeidheid te voorkomen.

slapende-baby-onder-dekentje


In deze blog hebben we uitgelegd hoe de wakkertijden van jouw kindje werken en dat het raadzaam is om op de vermoeidheidsignalen van jouw baby te letten.

Wil je met de wakkertijd van je baby van 6 maanden aan de slag gaan? 

Wil je hiermee aan de slag? Dan is de Numsy+ cursus & community ideaal voor jou!  In deze cursus wordt je onder andere geleerd hoe je jouw baby weer kunt leren in en doorslapen.

De Numsy plus: hét warme bad voor ouders om al hun uitdagingen, verhalen en successen met elkaar te delen. Het is een alles-in 1 platform met wel meer dan 75 trainingen (+ meegroei garantie nieuwe video's) waar je altijd en overal toegang tot hebt!

numsyplus

Wat kun je nog meer verwachten van de Numsy+?


  • ✅ maandelijkse Numsy+ Live sessie;
  • ✅ wekelijkse Numsy+ talk (met live Q&A’s voor al je vragen);
  • ✅ maandelijkse case studies;
  • ✅ kennisquizzen & challenges;
  • ✅ toegang tot de besloten community met slaapcoaches;
  • ✅ unblock extra bonussen als Numsy+ member;
  • ✅ persoonlijk hulp met obstakels;
  • ✅ kom in contact met anderen en leer van elkaar.

Tevens heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van de community & e-learning mobile APP. Hiermee kun je trainingen & events volgen, posts maken, liken en sharen!

Wacht dus niet langer en klik op de knop hieronder om naar De Numsy+ te gaan. Nu met 14 dagen gratis proefperiode!

numsy-kortingscode

Zie hier waar je de kortingscode in kunt vullen:

numsy-kortingscode-the-sleep-dojo

Zie hier dat de kortingscode is toegepast:

numsy-kortingscode-verzilveren-the-sleep-dojo

numsy-plus

Leer dit in de praktijk toe te passen met De Numsy+ cursus & community

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Voel je dan vrij om een reactie voor ons achter te laten. Dit wordt zeker gewaardeerd.  

⬇️  


  




Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven! Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden! Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen