Slaapregressie voor jouw baby | wat is dit precies?
04 april 2021 
16 min. leestijd

Slaapregressie voor jouw baby | wat is dit precies?

Slaapregressie voor jouw baby? Het is algemeen bekend dat je baby het eerste anderhalf jaar door een aantal sprongetje gaat. Maar heb je ook weleens van een slaapregressie gehoord? En wat betekend dan een slaapregressie voor jouw baby? Naast de sprongetjes krijgt je kindje hier namelijk een aantal keer mee te maken. Het is heel erg verschillend hoeveel last een baby van een slaapregressie heeft. En niet elke baby doorloopt een slaapregressie.

Maar wat nu als je denkt dat jouw kindje een slaapregressie door maakt? Net nu je baby een fijn ritme te pakken had. Wat kun je dan verwachten? En hoe kom je erdoor heen?

In dit artikel gaan we je uitleggen wat een slaapregressie is en hoe je het je kindje zo aangenaam mogelijk kunt maken. 

Wil je hier meer over weten? Lees dan snel verder!

Kijk hier de video van deze blog!

Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Met slaapregressie wordt een periode bedoeld waarin je baby slechter slaapt. Je kindje word vaker wakker in de nacht of komt moeilijker in slaap. Juist als je baby een fijn ritme te pakken heeft, wordt dit omgegooid doordat je kindje ineens slechter gaat slapen. 

Niet iedere baby doorloopt ook daadwerkelijk elke slaapregressie. En zowel moeilijke als hele goede slapers kunnen hier mee te maken krijgen. Zo'n slaapregressie duurt ongeveer 2 tot 6 weken. Terwijl sommige kindjes er, maar een paar dagen last van hebben. Na deze slaapregressie gaat je kindje juist beter slapen en krijgt hierdoor een betere slaapcyclus

Je kunt zien dat slaapregressie ook wel een ''slaapprogressie'' is doordat je kindje hele grote stappen in de ontwikkeling maakt. Je baby bereikt mijlpalen zo als: omrollen, zitten, staan en lopen.

Wat zijn de oorzaken van een slaapregressie?

Als je kindje een nieuwe vaardigheid leert, dan speelt er zich een proces af in de hersenen. Dit proces herhaalt zich weer in de nacht. Wat betekend dan een slaapregressie voor jouw baby? Je baby moet dan alles verwerken wat hij/zij op de dag geleerd heeft om het vervolgens een plekje te kunnen geven. Hierdoor kan jouw baby moeilijker en lichter gaan slapen.

Herken jij dat jouw baby ook moeilijker en lichter slaapt? Check dan ook onze blog: Jouw baby leren doorslapen!

Boss-baby

Wil jij meer weten over het slaapgedrag en de slaapkwaliteit van jouw kindje ? Wil je meer weten over het aanleren van een goed slaapritme en routine? Dan is de Slaapgids & Dutjesschema 0-4 jaar ideaal voor jou! In deze slaapgids wordt je onder andere het volgende geleert:


  • ✅ voorbeeldroutines voor elke leeftijdsgroep 0 t/m 4 jaar;
  • ✅ het belang van slaaproutine;
  • ✅ leer wat voor ouder jij bent;
  • ✅ ontdek wat wakkertijden en slaapsignalen zijn;
  • ✅ leer hoe je moet inbakeren;
  • ✅ lees meer over veilig slapen en doorslapen;
  • ✅ doorslapen, valt het te trainen?
  • dutjes-schema-numsy


  • Klik op de knop hieronder om naar de Slaapgids & Dutjesschema 0-4 jaar te gaan!
     Voer onze exclusieve kortingscode in voor 10% extra korting bovenop de korting de Numsy al geeft!
     Onze kortingscode is Balans10 

  • Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA

  • Hoe kun je een slaapregressie bij je kindje herkennen?


    Er zijn een aantal symptomen die horen bij een slaapregressie. Deze symptomen kunnen bij jouw baby voorkomen maar het is per kindje heel erg verschillend welke er zich voordoen. Zie hieronder de symptomen:
    • je kindje wordt in de nacht vaker wakker;
    • jouw baby kan de slaap niet meer goed vatten als hij/zij in de nacht wakker wordt;
    • je kindje accepteert het niet meer als je hem/haar in bed legt. Wat vaak resulteert in huilen;
    • je baby wordt vroeger wakker;
    • overdag wil je kindje niet meer goed slapen;
    • je kindje doet overdag korte(re) dutjes, of doet juist extreem lange dutjes en dan hebben we het over langer dan 3 uur;
    • overdag huilt je baby meer;
    • je kindje heeft minder eetlust.

  • Je kindje gaat 5 slaapregressies door tot de leeftijd van 2 jaar. Bij welke maanden komen de slaapregressies voor:
    Bij 4 maanden doet zich de eerste slaapregressie voor. Deze slaapregressie ervaren de meeste ouders als één van de heftigste aangezien er tijdens deze slaapregressie het slaappatroon van jouw baby voor goed veranderd. Dit komt omdat de diepe slaap zicht ontwikkeld. Je kindje gaat deel uitmaken van een grotere wereld en tijdens deze regressie leert je baby vaak omrollen.
    Bij 8-9 maanden gaan veel baby's over van 3 naar 2 slaapjes overdag, hierdoor kan jouw kindje wat lastiger gaan slapen. Ook neemt jouw baby een grote stap in de motorische ontwikkeling. Je kindje leert bijvoorbeeld zitten, tijgeren, kruipen of optrekken.
    Bij 12 maanden maakt je kindje weer een grote stap in de motorische ontwikkeling. Je kindje (inmiddels een dreumes geworden vanaf 1 jaar) gaat namelijk leren staan of lopen. Hou er rekening mee dat je kindje nu kan gaan staan in het ledikant. En de taalontwikkeling breid zich verder uit. Hierdoor kan je kindje moeilijker gaan slapen.
    Bij 18 maanden maken veel dreumesen de stap van 2 naar 1 slaapje overdag. Hierdoor kunnen problemen ontstaan met slapen. Je kindje kan overdag moeilijker in slaap komen tijdens het middagdutje.
    Het kan ook zo zijn dat je dreumes teveel uren overdag slaapt en daardoor 's nachts slechter gaat slapen. Wat je ook ziet bij deze regressie is dat veel kindjes last hebben van verlatingsangst. Daarnaast nemen ze ook een enorme sprong in hun taal ontwikkeling.
    Bij 24 maanden wordt je dreumes een peuter en beginnen ze een sterke eigen wil te tonen. (ik ben 2 en zeg nee) Dit is ook terug te zien in het slaappatroon. Je kindje kan bijvoorbeeld het middagdutje weigeren of willen 's avonds helemaal niet meer slapen, omdat ze liever erbij willen zijn.
  • Slapende-baby-bij-konijn

  • Een slaapregressie heeft veel impact op je kindje en kan voor jou als ouder best pittig zijn. Je kunt  door middel van een aantal tips je baby er zo goed mogelijk door heen helpen. Zie deze tips:

  • ✅ troost en knuffel je baby als hij/zij het nodig heeft;
  • ✅ geef je baby het gevoel dat je er altijd bent;
  • ✅ hou je zoveel mogelijk aan het huidige ritme. Maar kijk naar je kindje en pas aan waar nodig;
  • ✅ zorg voor een vast slaapritueel;
  • ✅ je kunt de bedtijd van je kindje vervroegen. Er wordt geadviseerd je kindje naar bed te brengen tussen 18.00 uur en 19.30 uur;
  • ✅ maak de babykamer goed donker;
  • ✅ probeer zo min mogelijk hulpmiddelen te gebruiken zoals: een extra fles of in slaap wiegen van je baby. Dit zorgt namelijk voor een slaapassociatie;
  • ✅ probeer voor je zelf in gedachte te houden, dat een slaapregressie uiteindelijk leidt tot slaapprogressie en je baby niet bewust slechter slaapt;
  • ✅ deze slaapregressies kunnen heel pittig zijn. Probeer om hulp te vragen als je deze nodig hebt.

In dit artikel hebben we je informatie gegeven over wat slaapregressie inhoud en hoe je jouw baby hier het beste door heen kan helpen. 

Wil je nu meer weten over alles wat met slapen van jouw kindje te maken heeft? Dan is de Numsy+ cursus & community ideaal voor jou!  In deze cursus wordt je onder andere geleerd hoe je jouw baby weer kunt leren in en doorslapen.

De Numsy plus: hét warme bad voor ouders om al hun uitdagingen, verhalen en successen met elkaar te delen. Het is een alles-in 1 platform met wel meer dan 75 trainingen (+ meegroei garantie nieuwe video's) waar je altijd en overal toegang tot hebt!

numsyplus

Wat kun je nog meer verwachten van de Numsy+?


  • ✅ maandelijkse Numsy+ Live sessie;
  • ✅ wekelijkse Numsy+ talk (met live Q&A’s voor al je vragen);
  • ✅ maandelijkse case studies;
  • ✅ kennisquizzen & challenges;
  • ✅ toegang tot de besloten community met slaapcoaches;
  • ✅ unblock extra bonussen als Numsy+ member;
  • ✅ persoonlijk hulp met obstakels;
  • ✅ kom in contact met anderen en leer van elkaar.

Tevens heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van de community & e-learning mobile APP. Hiermee kun je trainingen & events volgen, posts maken, liken en sharen!

Wacht dus niet langer en klik op de knop hieronder om naar De Numsy+ te gaan. Nu met 14 dagen gratis proefperiode!


Vond je deze blog waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Voel je dan vrij om een reactie voor ons achter te laten. Dit wordt zeker gewaardeerd.

 ⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven! Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden! Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen