Jouw baby zelf in slaap laten vallen? 5 handige tips!
18 april 2021 
15 min. leestijd

Jouw baby zelf in slaap laten vallen? 5 handige tips!

Jouw baby zelf in slaap laten vallen is niet makkelijk voor je kindje. Dit klopt ook wel aangezien je kindje dit nog moet leren en daarbij alle hulp van jou nodig heeft. Een goede nachtrust is heel belangrijk voor je baby omdat je kindje letterlijk groeit in zijn slaap. En de hersenen ontwikkelen zich ook in een rap tempo.

Daarbij is goed slapen ook erg belangrijk voor jezelf. Als jij zelf een goede nachtrust krijgt kan je er ook veel meer zijn voor je baby. Maar hoe zorg je ervoor dat je jouw kindje leert om zelf in slaap te vallen? Welke vaardigheden komen daarbij kijken en hoe pak je dat aan?

In dit artikel gaan we je uitleggen hoe je jouw baby kan helpen om zelf in slaap te kunnen vallen en we geven je 5 handige tips.

Wil je hier meer over weten?  Lees dan snel verder!

Kijk hier de video van deze blog!


Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

We spreken over een goede nachtrust, als je baby voldoende uren slaap krijgt. In het begin zal je baby het grootste gedeelte van de dag slapen, wat af gaat nemen na mate je kindje ouder wordt. In de tabel hieronder is te zien hoeveel uren slaap jouw kindje nodig heeft. Er wordt uitgegaan van een gemiddelde want iedere baby is anders.

LeeftijdTotaal
0 tot 1 maand18 uur
3 tot 6 maanden15 uur
9 maanden t/m 1 jaar14 uur

Wil je meer informatie over het (door)slapen van jouw baby? Check dan ons artikel: Jouw baby leren slapen!

Waarom het van belang is om goede slaapgewoontes aan te leren?

Als je je baby leert slapen doormiddel van goede slaapgewoontes, leg je een basis waar je kindje een leven lang plezier van gaat hebben. Als je kindje structureel slecht slaapt, waardoor er een slaaptekort optreed kan zelfs het leervermogen en de ontwikkeling worden aangetast. Daarom is goed en voldoende slapen al vanaf het aller begin erg belangrijk voor een gezond leven.

Zoals hierboven omschreven groeit je kindje letterlijk tijdens het slapen. Tijdens het slapen worden er in de hersenen nieuwe verbindingen gelegd en er worden groeihormonen afgegeven.

Wil je jouw baby een juiste slaapgewoonte aan leren? Wil je meer weten over het aanleren van een goed slaapritme en routine? Dan is de Slaapgids & Dutjesschema 0-4 jaar ideaal voor jou! In deze slaapgids wordt je onder andere het volgende geleert:

  • ✅ voorbeeldroutines voor elke leeftijdsgroep 0 t/m 4 jaar;
  • ✅ het belang van slaaproutine;
  • ✅ leer wat voor ouder jij bent;
  • ✅ ontdek wat wakkertijden en slaapsignalen zijn;
  • ✅ leer hoe je moet inbakeren;
  • ✅ lees meer over veilig slapen en doorslapen;
  • ✅ Doorslapen, valt het te trainen?

Numsy-dutjesschema-cover

Voer onze exclusieve kortingscode in voor 10% extra korting bovenop de korting de Numsy al geeft!

Onze kortingscode is Balans10

Klik op de knop hieronder om naar de Slaapgids & Dutjesschema 0-4 jaar te gaan!

Ga DIRECT naar de GEHEIMEKORTINGSPAGINA

Wanneer je kindje iets nodig heeft om in slaap te kunnen vallen, wordt dat een slaapassociatie genoemd. Dit kunnen verschillende dingen zijn zoals:

  • een speen of knuffel;
  • een inbakerdoek of het aantrekken van een slaapzak;
  • white noise apparaat;
  • badje of massage;
  • een liedje of boekje.
Wil jij nu ook een white noise apparaat? Check ze hieronder!numsy-logo


Voer onze exclusieve kortingscode in voor 10% extra korting bovenop de korting de Numsy al geeft!

Onze kortingscode is Balans10

Numsy Touch

numsy-touch

Ga DIRECT naar de GEHEIMEKORTINGSPAGINA


Numsy Original 


Ga DIRECT naar de GEHEIMEKORTINGSPAGINA


Wil je nog meer informatie over de Numsy? Check dan onze: Numsy Original white noise: Review!

Doordat je deze associaties gebruikt krijgen de hersenen van je baby een signaal dat het tijd is om te gaan slapen. Maar er zijn ook slaapassociaties waarbij je kindje jou nodig heeft om in slaap te komen, dit wordt gezien als een afhankelijke slaapassociatie en dit wil je liever voorkomen. Dit omdat je kindje je dan steeds weer opnieuw nodig heeft om in slaap te kunnen vallen. Jou baby kan gewend raken aan:

  • inslaap vallen aan de borst/fles;
  • inslaap wiegen;
  • boven op papa of mama in slaap vallen;
  • bij de ouders in bed in slaap vallen.

Er kunnen ook andere factoren mee spelen die jouw kindje belemmeren om zelf in slaap te vallen. Als jouw baby reflux of krampjes heeft zal jouw kindje hier teveel last van hebben om zelfstandig in slaap te kunnen vallen. Dan is het belangrijker dat je kindje voldoende slaap krijgt.

Je kan er dan ook voor kiezen om jouw kindje in een kinderwagen of draagzak/doek te laten slapen. Eerst zal de onrust verholpen moeten worden voordat je jouw baby zelfstandig kan leren slapen.

Wil je meer weten over het effect van reflux? Check dan onze blog: Het effect van reflux op de slaap van jouw baby!

Er zijn een aantal tips die je kunnen helpen om jouw baby zelf in slaap te laten vallen.

  • ✅ zorg voor een vast bedtijd ritueel, en herhaal dit iedere dag;
  • ✅ een eigen knuffel zorgt voor geborgenheid;
  • ✅ maak gebruik van slaapassociaties zoals: een badje, massage, boekje lezen of een liedje zingen;
  • ✅ leg je baby moe maar slaperig in bed;
  • ✅ geef je kindje de tijd om in slaap te kunnen vallen, ga niet gelijk kijken maar wacht even af en kijk of je kindje het lukt om zelf weer in slaap te vallen.

In dit artikel heb je gelezen waarom slaap zo belangrijk is voor je baby en we hebben informatie gegeven omtrent slaapassociatie. Daarnaast hebben we 5 handige tips gegeven om je baby zelfstandig in slaap te laten vallen.

Wil je meer weten over het slaapgedrag van jouw baby en hoe je dit in de praktijk kan toepassen? Dan is The Sleep Dojo cursus & community ideaal voor jou! In deze cursus wordt je onder andere geleerd hoe je jouw baby zelf in slaap kunt laten vallen.

The Sleep Dojo: hét warme bad voor ouders om al hun uitdagingen, verhalen en successen met elkaar te delen. Het is een alles- in 1 platform met wel meer dan 75 trainingen (+ meegroei garantie nieuwe video's) waar je altijd en overal toegang tot hebt!

Wat kun je nog meer verwachten van The Sleep Dojo?

  • ✅ maandelijkse Dojo Expert Live sessie;
  • ✅ wekelijkse Dojo talk (met live Q&A’s voor al je vragen);
  • ✅ maandelijkse case studies;
  • ✅ kennisquizzen & challanges;
  • ✅ toegang tot de besloten community met slaapcoaches;
  • ✅ unblock extra bonussen als Dojo member;
  • ✅ persoonlijk hulp met obstakels;
  • ✅ kom in contact met anderen en leer van elkaar.

  • Tevens heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van de community & e-learning mobile APP. Hiermee kun je trainingen & events volgen, posts maken, liken en sharen!
    Wacht dus niet langer en klik op de knop hieronder om naar The Sleep Dojo te gaan. Nu met 14 dagen gratis proefperiode!

numsy-kortingscode

Zie hier waar je de kortingscode in kunt vullen:


numsy-kortingscode-the-sleep-dojo

Zie hier dat de kortingscode is toegepast:

numsy-kortingscode-verzilveren-the-sleep-dojo


numsy-plus

 Leer dit in de praktijk toe te passen met The Sleep Dojo cursus & community 

Ga DIRECT naar de GEHEIMEKORTINGSPAGINA

Vond je deze blog waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Voel je dan vrij om een reactie voor ons achter te laten. Dit wordt zeker gewaardeerd.

 ⬇️



Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen