Wordt jouw baby vroeg wakker | Hoe jij ervoor kan zorgen dat jouw baby minder vroeg wakker wordt!
24 maart 2021 
18 min. leestijd

Wordt jouw baby vroeg wakker | Hoe jij ervoor kan zorgen dat jouw baby minder vroeg wakker wordt!

Wordt jouw baby vroeg wakker? Heb jij ook een baby die al om 5 uur in de ochtend wakker word? En met geen mogelijkheid meer in slaap te krijgen is? Dit is een veel voorkomend probleem en geeft veel frustraties bij ouders. Niemand wil namelijk om 5 uur in de ochtend (feitelijk nog nacht) al op staan omdat je baby niet meer wilt slapen.

Maar met de juiste tips is dit probleem gelukkig goed aan te pakken. En kan ook jij leren hoe je jouw baby langer kan laten doorslapen zodat je de dag niet zo vroeg hoeft te starten.

In dit artikel gaan we je informatie geven over wat de reden is waarom jouw baby te vroeg wakker wordt en geven we 4 tips om dit te voorkomen!

Wil je meer weten? Lees dan snel verder

Kijk hieronder de video


Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Allereerst is het belangrijk om te weten dat de biologische klok (ook wel interne klok genoemd) van een baby, ook wel het dag en nachtritme of circadiaans ritme genoemd anders is ingesteld dan dat van ons.

Kinderen hebben namelijk een eerdere bedtijd omdat zij nog veel meer slaap nodig hebben en daarbij worden ze ook van nature vroeger wakker. Dat komt omdat de slaapdrang van een baby tussen 04.00 uur en 06.00 uur erg laag is.

Slaapdrang is de toenemende behoefte om te gaan slapen, hoe langer je op bent des te meer slaap je krijgt. Door op de juiste timing te gaan slapen, wanneer de slaapdrang het hoogste is, zal je het makkelijkste in slaap vallen.

In de vroege ochtend uren neemt de slaapdrang af en worden we dus makkelijker wakker.

In de avond wordt het donker, hierdoor zal het melatonine niveau stijgen en het cortisol niveau dalen, dit is de reden waardoor je makkelijker in slaap kan vallen. En in de ochtend komt de zon op en gebeurt precies het tegenovergestelde namelijk: het melatonine niveau daalt en het cortisol niveau stijgt.

Wil je meer informatie over het (door)slapen van jouw baby? Check dan ons artikel: Jouw baby leren slapen!


Wanneer is jouw baby te vroeg wakker?

Wij als volwassenen hebben geleerd om ons weer om te draaien als wij wakker worden. Maar baby's die deze vaardigheid nog niet onder de knie hebben worden dus wakker tussen 04.00 uur en 06.00 uur.

Maar wat wordt nu verstaan onder vroeg wakker worden?

  • tussen 04.00 uur en 05.00 uur is het nog nacht;
  • tussen 05.00 uur en 06.00 uur is het vroeg wakker;
  • en tussen 06.00 uur en 07.30 uur is een goed moment om de dag te beginnen.

wekker

Wil je meer weten over hoe om te gaan met jouw kindje die te vroeg wakker wordt? een vroege vogel? Dan is de Slaapgids vroege vogels ideaal voor jou! In deze slaapgids wordt je onder andere uitgelegd:

  • Wanneer jouw kindje een vroege vogel is;
  • Hoe je ermee omgaat;
  • Wat de oorzaken daarvan zijn;
  • En natuurlijk praktische oplossingen en tips!

Wat kun je nog meer verwachten van deze slaapgids?

  • ✅ wat is te vroeg;
  • inbakeren;
  • ✅ biologische klok.

Numsy-vroege-vogel



  • Klik op de knop hieronder om naar de Slaapgids Vroege vogels te gaan!
     Voer onze exclusieve kortingscode in voor 10% extra korting bovenop de korting de Numsy al geeft!
    Onze kortingscode is Balans10
  • Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Wordt jouw baby (te) vroeg wakker | Wat is de reden?

Er zijn veel oorzaken voor vroeg wakker worden. Zie hieronder!

  1. (zon)Licht
    Al komt er een klein beetje licht in de kamer kan dit al voldoende zijn voor jouw kindje om wakker te worden. Een baby denkt dan het is tijd om op te staan. Dit kan er dus voor zorgen dat je kindje niet meer wilt slapen.
  2. Te laat naar bed
    Ondanks dat het soms beter uitkomt om jouw kindje langer op te laten blijven, kun je dit beter niet doen. Een half uurtje later naar bed betekent niet dat je baby ook een half uurtje later wakker wordt. Je kindje wordt hierdoor oververmoeid en kan de dag minder goed aan. Om dat te compenseren kun je je kindje eerder op bed leggen. Tussen 18.00 uur en 18.30 uur is dan een goede tijd om jouw baby naar bed te brengen.
  3. Het eerste dutje van de dag is te vroeg
    Het is niet de bedoeling om jouw baby te vroeg in de ochtend op bed te leggen, omdat dat gezien wordt als een verlenging van de nacht.
  4. Omgevingsgeluid
    Doordat je kindje in de ochtend in de lichte slaapfase zit en dus de slaapdrang laag is kan je baby makkelijker wakker door omgevingsgeluiden. Bijvoorbeeld als ouders zich klaar maken voor werk of het verkeer dat vroeg wegrijd.
  5. Genoeg slaap overdag
    Het is meestal zo dat hoe beter je baby overdag slaapt, hoe beter hij in de nacht zal slapen. Want te weinig slaap overdag leidt vaak ook tot slechtere nachten. Het is daarom belangrijk om goed op de slaap signalen van je kindje te letten en hierop te anticiperen. Daarbij is het belangrijk om jouw baby zoveel mogelijk wakker maar slaperig in bed te leggen.
  6. Inconsistentie
    Het is belangrijk om als ouder een keuze te maken en deze dan ook niet meer te veranderen anders is het te verwarrend voor jouw kindje. Dit omdat jouw baby duidelijkheid en structuur nodig heeft. Als je kindje vroeg wakker wordt is het raadzaam om meteen naar je baby toe te gaan om duidelijk te maken dat het nog nacht is. Hierbij is het van belang om je baby niet uit bed te halen en het zo stil mogelijk te houden. Desnoods blijf je in de kamer net zolang totdat je kindje weer in slaap valt.


Deze tips kan je direct toepassen in de praktijk en kunnen je baby helpen om niet meer zo vroeg wakker te worden.


  • ✅ maak de babykamer donker door middel van een verduisterend gordijn;
  • ✅ als je een nachtlampje hebt zorg dat deze rood is, hier zit namelijk geen wit licht in verwerkt;
  • ✅ je kunt white noise gebruiken om omgevingsgeluiden te maskeren;
  • ✅ kijk goed naar de wakkertijden tussen het opstaan en het eerste slaapje, let op dat je de wakkertijd aanhoud van de juiste leeftijd.

Wil jij nu ook white noise gebruiken voor jouw baby? Check dan hieronder verschillende white noise apparaten van Numsy!numsy-logo


Voer onze exclusieve kortingscode in voor 10% extra korting bovenop de korting de Numsy al geeft!

Onze kortingscode is Balans10

Numsy Original

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA


Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van deze blog nog vragen, tips of aanvullingen? Voel je dan vrij om een reactie voor ons achter te laten. Dit wordt zeker gewaardeerd.

⬇️



Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven!Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden!Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen