Hoe je gemakkelijk vroeg naar bed toe gaat
10 oktober 2022 
3 min. leestijd

Hoe je gemakkelijk vroeg naar bed toe gaat

Hoe je gemakkelijk vroeg naar bed toe gaat. Het is niet altijd makkelijk om vroeg in bed te kruipen. Er is genoeg afleiding van scrollen door je social media tot een leuke serie op Netflix. Reden genoeg om nog niet in bed te kruipen.

Naast het aantal uren slaap wat je nodig hebt is het ook nog eens verschillend van persoon tot persoon wat de ideale tijd is om naar bed toe te gaan. En of je voldoende slaapdruk hebt opgebouwd en dus slaperig genoeg bent.

Benieuwd hoe je dit voor elkaar krijgt? Je leest het verderop in dit artikel!

Laat opblijven is vaak een gewoonte geworden die zich elke avond herhaalt. De avond-routine bestaat dan bijvoorbeeld uit het kijken van een favoriete tv-serie of het spelen van videospelletjes. Hierdoor wordt het tijdstip van naar bed gaan steeds uitgesteld. Tel daarbij op dat je wordt blootgesteld aan blauw licht wat ervoor zorgt dat je melatonine niveau wordt vermindert en een slechte nachtrust is vaak het gevolg.

Mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren. Maar gelukkig kan je deze gewoontes ook veranderen of transformeren in betere gewoontes die voordelig zijn voor onze nachtrust.

slaapschema

Te weinig slaap of op onregelmatige tijdstippen naar bed gaan heeft vaak tot gevolg dat je de volgende dag niet uitgerust wakker wordt. Met een futloos gevoel en verminderde energie tot gevolg. 

Wat kan helpen om een goed ritme te creëren is het instellen van een fijn avondritueel. Zo kan je je lichaam voorbereiden om naar bed toe te gaan. Het hoeft geen uitgebreid ritueel te zijn maar één die je makkelijk kunt volhouden en die ervoor zorgt dat je goed kunt afschakelen. Je kunt bijvoorbeeld een uur voordat je naar bed toe gaat stoppen met tv kijken en een rustig boek gaan lezen of muziek luisteren. 

  • zorg voor een vast avondritueel;
  • beweging: het is bekend dat regelmatig bewegen je helpt om beter met stress om te gaan en het helpt om beter te kunnen slapen. Let op want als je aan lichaamsbeweging doet vlak voor je naar bed toe gaat heeft het juist een averechts effect. Zorg dat je lichaam voldoende ontspannen is voordat je het bed inkruipt en je hartslag voldoende gezakt is;
  • zorg dat je ontspannen naar bed toe gaat, je brein heeft tijd nodig om af te schakelen;
  • creëer een ochtendroutine;
  • probeer geduld te hebben, aanpassingen maken in je slaapschema gaat niet van de één op andere dag. 

Het is vaak moeilijk om vroeg naar bed toe te gaan, vaak komt dit door gewoontes. Gelukkig kan je door geduld te hebben nieuwe avondroutines aanleren en het je zo gemakkelijk maken om vroeg naar bed toe te gaan en sneller in slaap te vallen.

Veel succes!

Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd.

 ⬇️

Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven! Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden! Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen