Welke kruiden helpen om beter te slapen? Dit is waarom jij beter slaapt door deze kruiden
10 oktober 2021 
16 min. leestijd

Welke kruiden helpen om beter te slapen? Dit is waarom jij beter slaapt door deze kruiden

Welke kruiden helpen om beter te slapen | De één slaapt als een roos en de ander heeft veel meer moeite om goed te slapen. Helaas zijn er zijn veel mensen die slecht slapen of een slaapprobleem hebben. Naast dat het belangrijk is om achter de oorzaak te komen waarom je slecht slaapt zijn er ook nog andere manieren die jouw kunnen helpen om beter te slapen. Je kunt namelijk je slaappatroon verbeteren door het gebruik van kruiden. De vraag is alleen: welke kruiden helpen om beter te slapen? 

Moeder natuur heeft behoorlijk wat kruiden in haar assortiment, om je te voorzien van een goede nachtrust. Nou zal lang niet iedereen baat hebben bij een kopje kruidenthee of een capsule, maar het is wel het proberen waard. Zeker als je deze kruiden neemt naast een vast avondritueel zoals; op dezelfde tijd naar bed gaan en ook weer op dezelfde tijd op staan, een wandelingetje maken en een lekkere warme douche of (bad) nemen voor het slapen gaan. Je kan dan kruiden verwerken in je avondritueel door, bijvoorbeeld nog een kopje kruidenthee te nemen voordat je je bed instapt. Uit onderzoek is gebleken dat kruiden een zeer positief effect hebben op slaap en je slaapkwaliteit.  

In dit artikel gaan we je alle ins en outs geven over welke kruiden helpen om beter te slapen.  

Wil je meer weten? Lees dan snel verder!

Kijk hier de video van deze blog! 


Dit artikel bevat affiliate links.

Als je iets koopt via een van deze links betaal je niet meer, maar krijgen wij wel een kleine commissie

Je kunt zeker kruiden gebruiken om beter te slapen. Er zijn een aantal verschillende kruiden op de markt die jouw nachtrust kunnen bevorderen. Deze kruiden hebben allemaal hun eigen specifieke kenmerken. Je kunt bijvoorbeeld een kopje kruidenthee drinken, een capsule of tablett(en) nemen waar kruiden inzitten. Als je hiermee aan de slag gaat, is het handig om dit te verwerken in je vaste avondritueel. 

Wel is het het van belang dat je weet dat sommige kruiden gevaarlijk kunnen zijn als je zwanger bent of als je bijvoorbeeld een hoge bloeddruk hebt. En zo zijn er nog meer ''aandoeningen'' waarbij je je beter niet kunt wenden tot kruiden. Het is raadzaam als je twijfelt dat je eerst contact opneemt met je huisarts alvorens te beginnen met het nemen van kruiden.

Wanneer je wel kruiden mag nemen die helpen om beter te slapen is het handig als je weet welke kruiden jouw nachtrust gaan bevorderen.

  1. Lavendel
  2. Citroenmelisse
  3. Valeriaan
  4. Passiebloem 
  5. Kamille
  • Lavendel:
    Staat bekend om zijn rustgevende en kalmerende werking. Wanneer je de geur van lavendel ruikt werkt dat zeer ontspannend. Uit vele onderzoeken is gebleken dat lavendel een zeer positief effect heeft op de nachtrust. Wanneer je licht of onrustig slaapt helpt lavendel om beter te slapen. Daarnaast vergroot lavendel de diepe slaap.

    Lavendel draagt bij aan een betere en kwalitatievere slaap. Ook is er onderzoek gedaan dat lavendel werkt op het serotonine gehalte in de hersenen. Lavendel werkt stress verlagend en aangezien stress vaak nummer 1 is van slaapproblemen zal lavendel je helpen om je stress te verlagen waardoor je beter slaapt.

    Je kunt lavendel zowel in thee als in tablet en capsule vorm gebruiken. Ook kan je lavendel als etherische olie gebruiken in bijvoorbeeld een geur diffuser. 

lavendel

  • Citroenmelisse:
    Staat bekend om zijn kalmerende werking en helpt spieren te ontspannen en stress te verminderen. Citroenmelisse werkt licht slaap bevorderend en wordt gebruikt om de slaap te verbeteren. Het is een aromatische kruid met citroenaroma en wordt al honderden jaren gebruikt.

    Je kunt citroenmelisse zowel in thee als bij aromatherapie gebruiken. Daarbij heeft onderzoek uitgewezen dat wanneer je regelmatig citroenmelisse gebruikt symptomen van slapeloosheid verminderd kunnen worden.  

citroenmelisse

  • Valeriaan:
    Staat bekend om zijn goede werking bij stress, nervositeit, spanning en is het meest gebruikte kruid om beter te slapen. Wanneer je valeriaan neemt heeft dat een rustgevende werking en helpt het ook goed tegen slapeloosheid. Als je valeriaan regelmatig gebruikt zorgt dat ervoor dat je sneller in slaap valt, beter kan doorslapen en heeft het een goede uitwerking op je algehele slaapkwaliteit.

    Je kunt valeriaan gebruiken als thee en in tablet of capsulevorm.

valeriaan

  • Passiebloem:
    Staat bekend om zijn rustgevende werking en helpt tegen spanning en angst. Wanneer je passiebloem gebruikt kan dat je slaapkwaliteit verbeteren en je innerlijke onrust verlichten.

    Je kunt passiebloem zowel als thee gebruiken als in capsule en tablet vorm. Vaak zijn er meerdere theesoorten waar passiebloem in is verwerkt. 

passiebloem

  • Kamille:
    Staat bekend om zijn kalmerende en rustgevende werking. En vermindert angst, remt ontstekingen en helpt om beter te slapen. Er is onderzoek gedaan naar de werking van kamille op slaap en daaruit is gebleken dat het regelmatig gebruiken van kamille helpt bij sneller in slaap vallen en doorslapen. Eén van de bestandsdelen in kamille is apigenin. En dit bestandsdeel heeft een vertragende werking op lichaamsactiviteit.

    Je kunt kamille zowel gebruiken in thee als in tablet en capsule vorm. 

kamille

Lavendel:


Je kunt lavendelthee kant en klaar kopen, of je maakt zelf lavendel thee. Wanneer je de thee zelf wilt maken dan kook je water en dat schenk je in een kop of theeglas. Daar zet je dan een theefilter in en in dat theefilter schep je 2 theelepels gedroogde lavendelbloesem in. Dat laat je staan voor ongeveer 8 tot 10 minuten(ligt eraan hoe sterk je de thee wilt) en dan verwijder je het theefilter. Daarnaast kan je lavendel als etherische olie in een diffuser doen, alleen heeft dit wel minder effect dan lavendel thee.


 

Citroenmelisse:


Je kunt citroenmelissethee zelf kant en klaar kopen en je kunt zelf citroenmelisse thee maken. Je schenkt een theeglas of kop in met kokend water. Daar zet je een theefilter in en dan schep je 1 a 2 theelepels citroenmelisse erin. Dat laat je ongeveer 5 tot 10 minuten trekken en dan verwijder je de theefilter. Daarnaast kan je citroenmelisse als etherische olie in een diffuser doen. Thee heeft wel meer effect.


 

Valeriaan:


Je kunt valeriaanthee kant en klaar kopen waarbij het dan gaat om een kruidenthee waar ook andere kruiden aan zijn toegevoegd zoals kamille en lavendel, en je kunt valeriaan thee zelf klaar maken. Gebruik dan wel valeriaan wortel want daar zitten de meeste werkzame stoffen in. Je schenkt een theeglas of kop in met kokend water. Daar zet je een theefilter in en dan schep je 1 a 2 theelepels gedroogde valeriaanwortel erin. Dat laat je ongeveer 10 tot 15 minuten trekken en dan verwijder je de theefilter. Daarnaast kan je valeriaan ook als etherische olie gebruiken voor in een diffuser. Gebruik een paar druppels.


 

Passiebloem:


Je kunt passiebloemthee kant en klaar kopen, meestal in een kruidenthee met meerdere kruiden en je kan passiebloemthee zelf maken. Je schenkt een theeglas of kop in met kokend water. Daar zet je een theefilter in en dan schep je 1 theelepel gedroogde passiebloem erin. Dat laat je ongeveer 10 minuten trekken en dan verwijder je de theefilter.


 

Kamille:


kamillethee kant en klaar kopen en zelf kamille thee maken. Je schenkt een theeglas of kop in met kokend water. Daar zet je een theefilter in en dan schep je 2 theelepels gedroogde kamille erin. Dat laat je ongeveer 10 minuten trekken en dan verwijder je de theefilter. Of je doet er een handje verse kamillebloemen in. Daarnaast kan je kamille ook als etherische olie gebruiken.


 

Er zijn een aantal kruiden die in combinatie met andere medicijnen verkeerd kunnen uitpakken. 

Het is daarom erg belangrijk dat je niet zomaar begint met het nemen van kruiden ook al is het natuurlijk. Er kan namelijk een behoorlijke dis balans optreden waardoor je ziek kan worden of de werking van jouw eigen medicatie zo kan beïnvloeden dat deze niet meer naar behoren werkt.

Hieronder lees je welke kruiden je beter kunt vermijden als je ook nog andere medicijnen gebruikt. We leggen uit waarom en wat er kan gebeuren.

Welke kruiden kan je beter vermijden

Er zijn een aantal kruiden die je beter niet kunt gebruiken als je bepaalde medicatie slikt of aandoeningen hebt. 

  1. St. Janskruid is een kruid die de laatste tijd extra onder de loep is genomen door de Nederlandse Voedsel-en Warenautoriteit en het RIVM.  Het RIVM heeft een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat St. Janskruid voedingssupplementen en thee schadelijke gevolgen kunnen hebben voor de gezondheid. Het advies is om voorzichtig te zijn met St. Janskruid en dit niet te gebruiken in combinatie met andere geneesmiddelen. Kruidenproducten waar St. Janskruid inzitten kunnen invloed hebben op andere medicijnen die je slikt, hierdoor kan de werking van andere medicijnen juist verminderen of versterken. En dat kan ernstige gevolgen hebben. Deze medicijnen kunnen minder goed gaan werken:
    • Antibiotica
    • Hiv-medicijnen
    • Anticonceptiemiddelen (oraal)
    • Antikankermedicijnen
    • Medicijnen die worden gebruikt om de afweer te onderdrukken.
    • Antidepressiva
  2. Valeriaan is ook zo'n kruid die extra aandachtnodig heeft. Ook al is dit kruid het meest verkochte kruid om beter te slapen, toch is het erg belangrijk om te weten of dit kruid wel in combinatie kan met de medicijnen die je eventueel slikt. Wanneer je op hetzelfde moment een kruiden product met valeriaan en kalmerende medicijnen slikt dan kan het kalmerende effect sterker worden. Het wordt dan ook afgeraden deze producten samen te gebruiken. Deze medicijnen kunnen minder goed gaan werken:
    • Antipsychotica


Het is ten alle tijden van belang dat als je een kruiden product wilt gaan gebruiken dit eerst overlegt met de huisarts of apotheek.

Er zijn een aantal kruiden die je goed kunt gebruiken om je slaappatroon te verbeteren, zolang je weet dat het kruid wat je gebruikt in combinatie kan met andere medicijnen. Het is zeker het proberen waard. Deze 5 tips zullen naast een heerlijke kop kruiden thee je helpen om beter te slapen.


  • ✅ zorg voor een goede slaapomgeving. Een koele en donkere slaapkamer met een temperatuur tussen de 16 en 18 graden is het meest ideaalst;
  • ✅ een vast avondritueel helpt om beter te slapen. Bijvoorbeeld nog een wandeling maken, boek lezen en een warme douche of bad nemen;
  • ✅ op hetzelfde tijdstip naar bed gaan en ook weer op hetzelfde tijdstip opstaan zorgt ervoor dat je slaap-waak ritme goed wordt gezet;
  • ✅ vermijd het blauwe licht van je beeldschermen, dit omdat blauw licht de aanmaak van melatonine vermindert. En melatonine is je slaaphormoon wat ervoor zorgt dat je slaperig wordt in de avond;
  • ✅ wanneer je stress ervaart of veel piekert is het handig om een paar ontspanning of ademhalingsoefeningen te doen. Zo ga je relaxed slapen.
  • Wellicht vind je dit artikel van ons ook interessant:

    20 handige tips om beter te slapen!

kruiden-thee

In dit artikel hebben we alle ins en outs gegeven over welke kruiden helpen om beter te slapen en hebben we nog 5 tips gegeven om beter te slapen. Wil jij meer handvatten en tips krijgen om beter te slapen en dieper ingaan op wat de reden is waarom je niet goed slaapt? En wil je hiermee aan de slag?


Dan is het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN het ideale boek voor jou. In dit boek vertelt slaapdeskundige en auteur William van der Klaauw hoe je echt weer de regie van jouw slaapproblemen in eigen handen kunt nemen. Doormiddel van een zeer effectieve no nonsens methode die hij heeft ontwikkeld en bestaat uit 7 natuurlijke stappen.


Wacht niet langer en klik op de knop hieronder om naar het boek PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN te gaan! Wil je nog meer informatie over het boek? Check dan onze Review PERFECT SLAPEN IN 7 STAPPEN!


Wil jij beter slapen? 
Ja! Dat wil ik!

boek-7-stappen-perfect-slapen-cover

Ga DIRECT naar de GEHEIME KORTINGSPAGINA pagina

Vond je dit artikel waardevol en heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, tips of aanvullingen? Wees dan vrij om een reactie achter te laten. Dit word gewaardeerd. 

 ⬇️


Over de schrijver
Op onze website is veel informatie te vinden die gerelateerd is aan het oplossen van slaapproblemen. We geven allerlei nuttige en bruikbare tips en adviezen en hopen je met onze blogs en product reviews goed op weg te helpen naar een beter slaappatroon en een gelukkiger leven! Als trotse ouders van twee jonge kinderen weten we heel goed welke impact slaapgebrek kan hebben op jou als persoon en op jouw dagelijks functioneren. We hebben besloten om ons niet bij ons slaapgebrek neer te leggen, maar om actief op zoek te gaan naar een effectieve methode die bij onze situatie paste en die zou leiden tot een verbetering van onze nachtrust. En die methode hebben we gelukkig gevonden! Blijf niet rond lopen met het gevoel dat goed slapen niet voor jou is weggelegd. We geloven er namelijk echt in dat er voor iedereen een passende oplossing te vinden is. Veel lees plezier!
Reactie plaatsen